IBPBI/2/423-478/10/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-478/10/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ustalenia kursu do przeliczenia kwot zryczałtowanego podatku CIT-10 w przypadku zapłaty za fakturę w terminie,

* ustalenia kursu do przeliczenia kwot zryczałtowanego podatku CIT-10 w przypadku zapłaty za fakturę przed lub po terminie płatności,

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ustalenia kursu do przeliczenia kwot zryczałtowanego podatku CIT-10 w przypadku zapłaty za fakturę w terminie,

* ustalenia kursu do przeliczenia kwot zryczałtowanego podatku CIT-10 w przypadku zapłaty za fakturę przed lub po terminie płatności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i czynny podatnik podatku VAT. Prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. Świadczy usługi telewizji kablowej dla osób fizycznych i firm (lokali gastronomicznych i sklepów rtv). Oferuje klientom programy stacji krajowych i zagranicznych. Z tego tytułu otrzymuje m.in. faktury VAT od kontrahentów zagranicznych za licencje z tytułu rozprowadzonych kanałów.

Z każdą stacją telewizyjną podpisane są szczegółowe umowy mówiące o sposobie naliczania opłat i okresach rozliczeniowych za dostarczane kanały. Przeważnie umowy zawarte są na 2 lub 3 lata z możliwością automatycznego przedłużenia na kolejne 12-miesięczne okresy. Kwoty za opłaty licencyjne na fakturach od kontrahentów zagranicznych wystawione są w euro lub w dolarach. W ewidencji VAT ujmowane były jako import usług na podstawie sporządzonych faktur wewnętrznych.

Wnioskodawca jest zobowiązany na podstawie art. 26 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-10) od wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 czyli w dniu zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego odprowadzić kwoty podatku w terminie 7-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z art. 26 ust. 1 pobrano podatek. Wnioskodawca z każdą stacją ma indywidualnie ustaloną kwotę zryczałtowanego podatku (CIT-10) udokumentowaną umową oraz uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji określającym miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych. Zryczałtowany podatek określany jako CIT-10 Wnioskodawca odprowadza w terminie do 7-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby firmy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca na przelewie określa identyfikator miesiąca, w którym dokonał zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego. Postępuje tak również, gdy uiszcza fakturę za licencje po terminie płatności tzn. termin faktury przypadł na 31 stycznia 2010 r., a Wnioskodawca z powodu późnego dostarczenia przez pocztę faktury wpłacił ją 4 lutego 2010 r. Wtedy to identyfikator na przelewie za CIT-10 określił jako lutowy (miesiąc faktycznej wpłaty za fakturę), a zryczałtowany podatek CIT-10 odprowadził do 7 marca 2010 r. Wysokość podatku wyliczył od kwoty, która ustalił następująco: kurs waluty (wg banku, w którym dokonał zapłaty) z dnia faktycznej zapłaty razy kwota z faktury VAT od kontrahenta zagranicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaki prawidłowo kurs do przeliczenia kwot zryczałtowanego podatku CIT-10 powinien używać Wnioskodawca, czy z dnia zapłaty za fakturę według kursu walut z banku, w którym dokonał zapłaty czy z dnia poprzedzającego według tabeli kursów średnich NBP.

2.

Czy w przypadku zapłaty za fakturę przed terminem płatności lub po terminie płatności jaki kurs walut powinien stosować Wnioskodawca do wyliczenia kwot zryczałtowanego podatku CIT-10.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe przeliczenie kwoty zryczałtowanego podatku CIT-10 powinno nastąpić według kursu z dnia faktycznej zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego, gdyż żaden artykuł ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje kursu z jakiego dnia i z jakiego banku używać do wyliczenia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawca wypłaca swojemu kontrahentowi zagranicznemu kwoty z tytułu należności licencyjnych. Kwoty te będą stanowiły przychód dla tego kontrahenta, opodatkowany według zasad określonych w art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., w myśl którego, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), ustala się w wysokości 10% tych przychodów. Na uwadze należy mieć również art. 21 ust. 2, w myśl którego, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 u.p.d.o.p., przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. W związku z tym, iż podatek potrącany jest przez Wnioskodawcę w momencie wypłaty, to dniem uzyskania przychodu będzie w tym przypadku dzień dokonania przez Wnioskodawcę wypłaty. Ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wypłaty będzie zatem dniem z którego należy zastosować kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski do przeliczenia kwoty przychodu z waluty obcej na złote. Dopiero od tej kwoty wyrażonej w walucie polskiej należy obliczyć podatek zgodnie z u.p.d.o.p. i właściwymi umowami w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Nadmienić należy, że bez znaczenia na ustalenie kursu przeliczenia na złote przychodu z tytułu należności licencyjnych, wypłacanego przez Wnioskodawcę pozostanie fakt, czy zapłata za fakturę nastąpiła w terminie, przed czy po dniu terminu płatności. Jak wykazano powyżej istotnym jest dzień faktycznej wypłaty.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl