IBPBI/2/423-470/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-470/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności wydawniczej, przeznaczonego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności wydawniczej, przeznaczonego na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba prawna i samorządne zrzeszenie, prowadzi działalność statutową na rzecz i dla dobra dzieci, młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz na rzecz kultury, sztuki i tradycji. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą o charakterze wydawniczym w postaci wydawania i sprzedaży książek, czasopism oraz płyt dvd z dźwiękiem i obrazem o tematyce społecznej, naukowej i religijnej. Cały dochód uzyskany z tej działalności gospodarczej jest przeznaczony na wspomaganie celów statutowych Wnioskodawcy, którego działalność statutowa jest zwolniona z podatku dochodowego. Wyżej wymieniona działalność gospodarcza prowadzona jest zgodnie z § 12 Statutu o treści: "Federacja, aby zrealizować cele statutowe, może prowadzić działalność gospodarczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami". Planowane jest w przyszłości wydawanie książek o tematyce j/w.

Symbole PKD ww.ym działalności: 5920Z (wydawanie płyt), 5811Z (wydawanie książek, czasopism).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca działa na rzecz reintegracji społecznej został powołany w ramach porozumienia organizacji pozarządowych działających w sferze pomocy społecznej, pracy socjalnej, ochrony zdrowia resocjalizacji i edukacji. Obejmuje działaniem 43 organizacje zajmujące się przeciwdziałaniem marginalizacji społecznej. Dzieci i młodzież objęte opieką pochodzą z różnych środowisk zagrożonych patologią społeczną, z rodzin alkoholików, narkomanów, samotnych matek. Dzieci te bez wsparcia i pomocy będą błąkać się po ulicach. Składki statutowe nie są wysokie; 1 zł m-cznie od podopiecznego objętego działaniem w jednostce należącej do Wnioskodawcy. Jednostki te nie posiadają osobowości prawnej i nie potrafią same starać się o wsparcie. Ich działanie i działanie Wnioskodawcy jest więc wspólne, zintegrowane. Wymieniane są doświadczenia, aby wsparcie dla dzieci było efektywne. W ub. roku Wnioskodawca rozpoczął działalność statutową, ale dopiero w roku bieżącym otrzymano niewielkie dofinansowanie z budżetu, dzięki któremu część dzieci można było dołączyć w lipcu br. do innego obozu terapeutycznego zorganizowanego nad morzem. Szukając środków, Wnioskodawca uruchomił więc działalność gospodarczą o charakterze wydawniczym. Wydał płyty dvd z obrazem i dźwiękiem o tematyce społecznej. Z tego tytułu w 2008 r. uzyskała przychód 2810 zł. Po odjęciu kosztów materiałów i wysyłki, uzyskany dochód przeznaczono na konieczne materiały biurowe, pocztę, koperty oraz ksero i niewielkie wynagrodzenie dla pracownicy obsługi biura Wnioskodawcy.

Obecnie wstrzymano wydawanie kolejnych publikacji, do czasu uzyskania odpowiedzi Dyrektora Izby Skarbowej odnośnie tego, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do ponoszenia podatku dochodowego od tej działalności gospodarczej, którą prowadzi zgodnie z § 12 statutu i z której finansuje zarówno niezbędne koszty uzyskania przychodów dotyczące działalności gospodarczej, jak i administracyjne wydatki statutowe, na które nie otrzymuje dofinansowań, a które są konieczne dla istnienia biura Wnioskodawcy, na które nie wystarcza środków ze składek statutowych, które z założenia są niewielkie, gdyż organizacje działające w ramach Wnioskodawcy nie mają pieniędzy ani nie mogą liczyć na wielu darczyńców.

Wnioskodawca planuje w przyszłości wydawać również ksiązki i czasopisma o tej samej tematyce i w taki sposób wspomagać realizację swoich celów statutowych, czyli pomagać najuboższym i zaniedbanym dzieciom i młodzieży, która bez tej pomocy jest zagrożona demoralizacją i marginalizacją społeczną, co w konsekwencji generuje przestępczość wśród nieletnich. Federacja pragnie temu zapobiegać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód z działalności gospodarczej Federacji, mający charakter wydawniczy, wspomagający jej cele statutowe, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z działalności gospodarczej opisanej w poz. 54 Wniosku jest objęty w całości zwolnieniem podmiotowym od podatku dochodowego zgodnie z art. 17 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., gdyż działalność ta ma charakter wydawniczy, tematykę społeczną i dochód z niej uzyskany w całości wspomaga zadania statutowe, które służą najuboższym i do nich są kierowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ustawy o p.d.o.p., w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku.

Zwolnienia przedmiotowe ujęto w Rozdziale 4 ustawy o p.d.o.p. (art. 17 ustawy o p.d.o.p.).

Ponieważ Wnioskodawca nie został wymieniony w art. 6 ustawy o p.d.o.p. jako podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie będzie mógł korzystać z takiego zwolnienia.

Nie oznacza to jednak, że dochody osiągane przez Wnioskodawcę muszą podlegać opodatkowaniu. Zwolnieniu mogą bowiem podlegać te dochody, które zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe, określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., przy spełnieniu warunków wymienionych w ustawie o p.d.o.p.

Na wstępie należy stwierdzić, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z działalności o jakiej mowa we wniosku mogą korzystać ze zwolnienia przy spełnieniu warunków wynikających z powołanych przepisow prawa.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w poz. 54 wniosku ORD-IN wynika, iż dochód osiągnięty z działalności wydawniczej Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na konieczne materiały biurowe, pocztę, koperty oraz ksero i niewielkie wynagrodzenie dla pracownicy obsługi biura Wnioskodawcy, więc na cele statutowe. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód ten zostanie w istocie wydatkowany na cele statutowe, to będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Do wniosku dołączono kserokopię Statutu. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl