IBPBI/2/423-460/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-460/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniach 10 i 16 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie objętym pyt. Nr 5 tj. ustalenia czy na wysokość dochodu z działalności objętej zezwoleniem i korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego wpływają przychody finansowe z tytułu:

* odsetek od zgromadzonych na rachunku środków pieniężnych pochodzących z działalności przed dniem uzyskania zezwolenia (lit. a);

* zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki związanych z działalnością objętą zezwoleniem i uzyskanych w okresie jego obowiązywania (lit. c);

* zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki wynikających z działalności nieobjętej zezwoleniem (lit. d);

* odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych przed objęciem zezwoleniem działalności, z którą są związane (lit. f);

- jest nieprawidłowe,

* odsetek od zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych środków pochodzących z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej (lit. b);

* odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych w związku z działalnością zwolnioną, w okresie obowiązywania zezwolenia (lit. e);

* dodatnich różnic kursowych od należności i zobowiązań wyrażonych w walucie obcej wynikających z działalności objętej zezwoleniem (lit. g);

* dodatnich różnic kursowych od zgromadzonych na rachunkach bankowych środków pieniężnych uzyskanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (lit. h).

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 5 tj. ustalenia czy na wysokość dochodu z działalności objętej zezwoleniem i korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego wpływają przychody finansowe z tytułu:

a.

odsetek od zgromadzonych na rachunku środków pieniężnych pochodzących z działalności przed dniem uzyskania zezwolenia;

b.

odsetek od zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych środków pochodzących z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej,

c.

zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki związanych z działalnością objętą zezwoleniem i uzyskanych w okresie jego obowiązywania;

d.

zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki wynikających z działalności nieobjętej zezwoleniem;

e.

odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych w związku z działalnością zwolnioną, w okresie obowiązywania zezwolenia;

f.

odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych przed objęciem zezwoleniem działalności, z którą są związane;

g.

dodatnich różnic kursowych od należności i zobowiązań wyrażonych w walucie obcej wynikających z działalności objętej zezwoleniem;

h.

dodatnich różnic kursowych od zgromadzonych na rachunkach bankowych środków pieniężnych uzyskanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismami z dnia 25 lutego 2009 r. i 11 marca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniach 10 i 16 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej 28 września 2008 r. Zezwolenia udzielono w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 nr 42 poz. 274) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenia udzielono na prowadzenie działalności w zakresie:

a.

produkcji maszyn (kombajnów hydraulicznych i elektrycznych o różnych parametrach), urządzeń górniczych oraz podzespołów i części do tych wyrobów;

b.

sprzedaży wyrobów wymienionych w pkt a);

c.

usług w zakresie napraw gwarancyjnych i nie objętych gwarancją w stosunku do produkowanych przez siebie i sprzedawanych maszyn i urządzeń;

d.

remontów i modernizacji maszyn i urządzeń górniczych wykonywanych jako usługi na materiałach powierzonych;

e.

produkcji konstrukcji metalowych;

f.

usług obróbki metali i nakładania powłok na metale oraz w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Wyroby objęte zakresem wykonywanej działalności mogą być wytwarzane zarówno z materiałów, części i podzespołów wyprodukowanych w specjalnej strefie ekonomicznej, jak i poza jej obszarem oraz z materiałów i części nabywanych od podmiotów trzecich. Wnioskodawca będzie ponadto nabywał, w drodze odkupu, części i podzespoły używanych maszyn i urządzeń, które będą podlegały ocenie w zakresie kontroli jakości pod kątem możliwości odzyskania (w wyniku wyczyszczenia, przetworzenia itd.) i ponownego użycia do produkcji wyrobu finalnego. Spółka podkreśla, że części i podzespoły możliwe do odzyskania w wyniku demontażu odkupionych, zużytych maszyn stanowić będą materiał do produkcji, który z uwagi na specyfikę działalności, może przedstawiać jakąkolwiek wartość rynkową w zasadzie wyłącznie z punktu widzenia wnioskodawcy. Wynika to z faktu, że każdy kombajn cechuje się własną specyfiką. Mimo, że składa się z pewnych elementów podstawowych, które mają charakter powtarzalny, a także należy do danego typu kombajnów, produkowany jest na konkretne zamówienie, określające wymagane parametry i wyposażenie, umożliwiające mu efektywną i bezpieczną pracę w określonych warunkach geologicznych i technicznych oraz zapewniające niezbędne parametry wydobycia (moc, prędkość posuwu, itp.).

Inwestycja, na którą uzyskano pozwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej polega na rozbudowie i modernizacji istniejącego przedsiębiorstwa. Zarówno modernizacja przedsiębiorstwa, jak i jego rozbudowa stanowią niezbędny etap planowanej inwestycji. Doposażenie istniejącej części przedsiębiorstwa w nowe maszyny i urządzenia oraz zastosowanie nowoczesnych i unikalnych technologii pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości oraz konkurencyjności produkowanych maszyn, które ze względu na przeznaczenie do pracy pod ziemią muszą spełniać surowe standardy jakości i bezpieczeństwa, w tym posiadać dopuszczenia WUG. Obejmująca natomiast drugą część inwestycji rozbudowa zakładu, stanowić będzie uzupełnienie procesu produkcyjnego i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, które umożliwią nie tylko wytwarzanie produktów o znacznie lepszych właściwościach i parametrach niż dotychczasowe, ale w przyszłości także produkcję wyrobów, które mogą docelowo znaleźć zastosowanie w niedostępnej dotąd branży i zapewnić nowe rynki zbytu. Ta część inwestycji z uwagi na swój charakter pozostaje w ścisłym związku z modernizacją zakładu, stanowiąc jej uzupełnienie. Wynika to z faktu, że produkcja maszyn i urządzeń górniczych odbywa się w ciągu technologicznym, złożonym ze ściśle ze sobą powiązanych elementów. Planowane modernizacja i rozbudowa zakładu doprowadzić mają do stworzenia, na bazie istniejącego, nowoczesnego ciągu technologicznego, obejmującego całość procesu produkcji.

Realizacja przez Spółkę inwestycji na istniejącym zakładzie, wiąże się z tym, iż wnioskodawca w działalności objętej zezwoleniem będzie korzystała z istniejących zapasów tj. produkcja w toku, materiały, części i podzespoły. Zapasy te będą wykorzystywane jako półprodukty, z których w ramach działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zostanie wytworzony wyrób końcowy. W takiej sytuacji produkt finalny zostanie wytworzony już na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w okresie obowiązywania zezwolenia i na jego podstawie.

Spółka w związku z prowadzoną działalnością ma zobowiązania i należności wynikające z działalności objętej zezwoleniem a powstałe przed uzyskaniem zezwolenia. Te należności i zobowiązania mogą skutkować powstaniem u wnioskodawcy różnic kursowych czy odsetek związanych z ich nieterminową zapłatą. W związku z opisanymi wyżej okolicznościami, celem umożliwienia zidentyfikowania należności, zobowiązań i zapasów pochodzących z działalności prowadzonej przed włączeniem zakładu do specjalnej strefy ekonomicznej i uzyskaniem zezwolenia, wnioskodawca wyodrębnił rachunek, który będzie właściwy dla rozliczania zobowiązań i należności wynikających z działalności sprzed objęcia zezwoleniem.

Wnioskodawca wskazuje przepisy:

* art. 17 ust. 1 pkt 34 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwana dalej u.p.d.o.p.),

* art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych,

* § 5 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (zwane dalej rozporządzeniem),

dotyczące działalności w specjalnej strefie ekonomicznej jako podlegające interpretacji w przedmiotowej sprawie, z uwagi na to, że przepisy te regulują wprost kwestie wpływające na opodatkowanie i jego wysokość w przypadku przedsiębiorcy działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Zdaniem Spółki możliwość uzyskania indywidualnej informacji w sprawie będącej przedmiotem wniosku potwierdzają wyroki WSA: w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Rz633/06 oraz w Warszawie z dnia 21 listopada 2007 sygn. akt. III SA/Wa 1737/07.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy na ustalenie wysokości dochodu z działalności objętej zezwoleniem i korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego wpływają przychody finansowe z tytułu:

a.

odsetek od zgromadzonych na rachunku środków pieniężnych pochodzących z działalności przed dniem uzyskania zezwolenia;

b.

odsetek od zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych środków pochodzących z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej;

c.

zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki związanych z działalnością objętą zezwoleniem i uzyskanych w okresie jego obowiązywania;

d.

zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki wynikających z działalności nieobjętej zezwoleniem;

e.

odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych w związku z działalnością zwolnioną, w okresie obowiązywania zezwolenia;

f.

odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych przed objęciem zezwoleniem działalności, z którą są związane;

g.

dodatnich różnic kursowych od należności i zobowiązań wyrażonych w walucie obcej wynikających z działalności objętej zezwoleniem;

h.

dodatnich różnic kursowych od zgromadzonych na rachunkach bankowych środków pieniężnych uzyskanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zakres działalności zostanie określony w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

ad. a)

Dochody z otrzymanych odsetek od zgromadzonych na rachunku środków pieniężnych przed dniem uzyskania zezwolenia wpływają na ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu, będą one bowiem związane z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy w ramach udzielonego zezwolenia. Związane są one z działalnością stanowiącą bazę produkcyjną dla działalności objętej zezwoleniem. Odsetki tę będą również wykorzystywane w działalności bieżącej objętej zezwoleniem (np. finansowanie zakupów dla potrzeb produkcyjnych).

ad. b)

Dochody z otrzymanych odsetek od środków na rachunkach bieżących związanych z bieżącymi operacjami i rozliczeniami podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Odsetki te pochodzą bowiem z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach udzielonego zezwolenia. Stanowią one zatem dochody ściśle związane z działalnością strefową z której to działalności dochody objęte są zwolnieniem podatkowym. Odsetki są skutkiem prowadzonej działalności strefowej objętej zezwoleniem.

ad. c)

Zyski z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki związanych z działalnością objętą zezwoleniem, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, albowiem zyski te powstają w wyniku prowadzenia działalności objętej zezwoleniem są ściśle z nią związane. Ponadto zyski uzyskane od zgromadzonych środków finansowanie mogą być również przeznaczane na bieżącą działalność objętą zezwoleniem.

ad. d)

Zyski z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki wynikające z działalności nieobjętej zezwoleniem, korzystają ze zwolnienia podatku dochodowego w zakresie jakim będą wykorzystywane na bieżącą działalność spółki objętą zezwoleniem

ad. e)

Odsetki naliczone i uzyskane przez Spółkę od kontrahentów z tytułu opóźnienia w zapłacie należności powstałych z działalności objętej zezwoleniem na terenie strefy są zwolnione z podatku dochodowego. Odsetki te powstały bowiem w wyniku prowadzonej działalności objętej zezwoleniem. Do przychodów z których dochód jest zwolniony z opodatkowania, zaliczyć można przychody z działalności określonej w zezwoleniu oraz te z przychodów, które są ściśle związane z tą działalnością oraz mieszczą się w art. 12 u.p.d.o.p. Należy zatem uznać, iż do przychodów z działalności z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania, należą otrzymane od kontrahentów odsetki od nieterminowego zapłacenia należności powstałych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością strefową.

ad. f)

Odsetki naliczone i uzyskane przez Spółkę od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych przed objęciem działalności zezwoleniem, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Należności powstałe przed uzyskaniem zezwolenia związane są z uzyskaniem bazy produkcyjnej na podstawie której będzie również prowadzona działalność objęta zezwoleniem. Należności te mają zatem ścisły związek z przyszłymi przychodami, które zostaną przez spółkę osiągnięte na terenie strefy. Odsetki uzyskiwane od tych należności powstają zatem w związku z działalnością objętą zezwoleniem. Ponadto odsetki te mogą być również wykorzystywane w działalności bieżącej prowadzonej na terenie strefy.

ad. g)

Dodatnie różnice kursowe od należności i zobowiązań, związane będą z transakcjami realizowanymi na potrzeby działalności gospodarczej objętej zezwoleniem prowadzonej na terenie strefy, a zatem podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Powstałe dodatnie różnice kursowe dotyczą działalności z której dochody zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym, tym samym również wpływają na ustalenie dochodu z tej działalności.

ad. h)

Dodatnie różnice kursowe od zgromadzonych na rachunkach bankowych środków pieniężnych uzyskanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie strefy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dodatnie różnice kursowe związane są z działalnością objętą zezwoleniem, a zatem objęte są zwolnieniem podatkowym, bowiem powstały od zgromadzonych środków finansowych uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Przepis ten oznacza, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. W sytuacji zatem gdy dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przypadku dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu odsetek od środków pieniężnych złożonych na posiadanych rachunkach bankowych należy rozróżnić dochody z odsetek od środków na rachunkach bieżących od dochodów z odsetek od środków ulokowanych na lokatach terminowych. Dochody z odsetek od środków na rachunkach bieżących związane z bieżącymi operacjami i rozliczeniami podlegają bowiem zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach udzielonego zezwolenia. Natomiast dochody z zysków z lokat nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych. Dochód ten, jakkolwiek otrzymywany w wyniku racjonalnej gospodarki środkami pieniężnymi uzyskanymi z działalności gospodarczej nie wynika z bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie udzielonego Spółce zezwolenia, lecz jest wynikiem operacji finansowych związanych z wykorzystaniem propozycji banku w celu pomnożenia zgromadzonego kapitału.

W związku z powyższym, na ustalenie wysokości dochodu z działalności objętej zezwoleniem i korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego wpływają przychody finansowe z tytułu:

* odsetek od zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych środków pochodzących z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej;

* odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych w związku z działalnością zwolnioną, w okresie obowiązywania zezwolenia;

* dodatnich różnic kursowych od należności i zobowiązań wyrażonych w walucie obcej wynikających z działalności objętej zezwoleniem;

* dodatnich różnic kursowych od zgromadzonych na rachunkach bankowych środków pieniężnych uzyskanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Natomiast, przychody finansowe z tytułu:

* odsetek od zgromadzonych na rachunku środków pieniężnych pochodzących z działalności przed dniem uzyskania zezwolenia;

* zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki związanych z działalnością objętą zezwoleniem i uzyskanych w okresie jego obowiązywania;

* zysków z ulokowanych na lokatach pieniężnych środków spółki wynikających z działalności nieobjętej zezwoleniem;

* odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu nieterminowego regulowania należności powstałych przed objęciem zezwoleniem działalności, z którą są związane;

nie podlegającą zwolnieniu, o którym mowa z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki:

odnośnie pytania oznaczonego we wniosku Nr 5 litera b), e), g), h) - jest prawidłowe,

natomiast odnośnie pytania oznaczonego we wniosku Nr 5 litera a), c), d), f) - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl