IBPBI/2/423-455/14/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-455/14/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 16 lipca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy powstanie obowiązek podatkowy w momencie odpłatnego wydania karty podarunkowej (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy powstanie obowiązek podatkowy w momencie odpłatnego wydania karty podarunkowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 lipca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-455/14/MS, IBPP1/443-412/14/LSz wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 16 lipca 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa a przede wszystkim detaliczna kosmetyków kolorowych w wyspecjalizowanych salonach, sklepach i stoiskach na terenie całej Polski. Przeważającą część przychodów stanowią wartości uzyskane z tytułu sprzedaży przez własną rozbudowaną sieć punktów handlu detalicznego. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT i zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg handlowych, a jego dochody z tytułu prowadzonej działalności opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób prawnych. Sprzedaż dla osób fizycznych ewidencjonowana jest za pomocą urządzeń fiskalnych.

W celu zyskania wizerunku nowoczesnej firmy nastawionej na potrzeby klientów oraz pozyskania szerszych rynków zbytu, a przede wszystkim zwiększenia obrotów został uruchomiony system sprzedaży oparty na emisji kart podarunkowych. W tym celu została zawarta umowa z zewnętrznym operatorem, który karty podarunkowe wyprodukował, identyfikując każdą indywidualnym numerem i wdrożył elektroniczny system ich obsługi przy użyciu terminali, których Wnioskodawca jest użytkownikiem. Został również opracowany regulamin, zgodnie z którym karta podarunkowa będzie uprawniać okaziciela do dokonania zakupu za kwotę na karcie w okresie do ostatniego dnia dwunastego miesiąca od chwili pierwszego nabycia (doładowania kwotowego) karty. Po upływie tego terminu karta będzie tracić swoją ważność. Zgodnie z regulaminem za niezrealizowane środki na karcie nie jest możliwy zwrot pieniędzy. Również jeśli wartość kupowanego towaru będzie mniejsza niż środki na karcie - różnica nie będzie zwracana. W sytuacji zakupienia towaru o wartości przekraczającej środki na karcie, klient dokonywał będzie stosownej dopłaty.

Zasady korzystania z Programu Kart Podarunkowych X:

1. Karta Podarunkowa jest do nabycia w punktach handlowych X.

2. Aktywacja Karty następuje poprzez jej doładowanie środkami pieniężnymi w kwocie od 1 zł do 1.000 zł. Doładowanie może nastąpić wielokrotnie w okresie od aktywacji do upływu terminu ważności Karty, także przed wyczerpaniem środków pieniężnych zgromadzonych na Karcie.

3. Karta Podarunkowa zachowuje ważność przez 12 miesięcy od daty jej aktywacji. Okres ważności Karty nie może być przedłużany.

4. Karta Podarunkowa może być zrealizowana wyłącznie w punktach handlowych X i uprawnia do zakupu produktów marki X, w tym produktów objętych promocjami i rabatami.

5. Karta Podarunkowa X jest kartą wielokrotnego użytku co oznacza, że posiadacz może wielokrotnie dokonywać zakupów.

6. W przypadku zakupu produktów, zgromadzone środki na Karcie zostają pomniejszone o wartość zakupu. Jeżeli wartość realizowanych zakupów przekroczy wartość środków pieniężnych na Karcie, Użytkownik zobowiązany jest dopłacić różnicę, jeżeli zaś zostanie wybrany produkt o niższej wartości to różnica nie podlega zwrotowi i nie ma możliwości wydawania "reszty" a nie jest także możliwa wymiana Karty Podarunkowej na gotówkę,

7. Użytkownik Karty Podarunkowej ma możliwość sprawdzenia salda środków przypisanych do Karty za pośrednictwem terminali płatniczych w punktach handlowych X.

8. Karta Podarunkowa jest kartą na okaziciela, nie podlega zastrzeżeniu ani zablokowaniu.

9. X nie ponosi odpowiedzialności za kradzież, utratę, zagubienie lub zniszczenie Karty Podarunkowej.

10. Wydanie Karty Podarunkowej X nie stanowi sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisów prawa. W momencie Aktywacji Karty Podarunkowej Klient otrzymuje niefiskalny wydruk z terminala płatniczego potwierdzający wartość doładowania środkami pieniężnymi ww. Karty, który jednocześnie jest dokumentem poświadczającym dokonanie wpłaty środków pieniężnych na rzecz Spółki.

Karta Podarunkowa X wraz z jej nominałem jest dokumentem poświadczającym dokonanie wpłaty środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy. Opłata pobierana za nominał na karcie nie jest formą przedpłaty ani zaliczki, ponieważ jej nabywca nie płaci za z góry ustalony towar ani za z góry ustaloną jego ilość. Przedłożenie tej karty w terminie do ostatniego dnia dwunastego miesiąca od daty jej wydania upoważnia okaziciela do zakupu oferowanych towarów w sieci handlowej X. Okaziciel ma prawo wyboru dowolnych produktów z całej oferty Wnioskodawcy.

Dla klientów punktów handlowych karta podarunkowa to doskonały prezent dla kogoś bliskiego i gwarancja, że "obdarowany" dokonujący nią zakupu z pewnością będzie z wybranego przez siebie towaru zadowolony. Stąd nazwa "karta podarunkowa".

System sprzedaży oparty na "kartach podarunkowych" ma więc przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, gdyż poszerza rynek zbytu o odbiorców dokonujących zakupu prezentów na rzecz innych osób. Karta podarunkowa nie posiada wartości motywacyjnych do dokonania zakupów. Jest ogólnodostępna dla klientów Wnioskodawcy. Klient nie musi spełniać żadnych warunków aby móc nabyć kartę. Karta uprawnia do zakupu jakichkolwiek towarów oferowanych w sieci handlu detalicznego X w cenach rynkowych, tj. takich samych jak dla klientów dokonujących zakupów w tradycyjnej formie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy moment odpłatnego wydania Karty Podarunkowej X rodzi obowiązek podatkowy na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych)

Zdaniem Wnioskodawcy, Karta Podarunkowa X jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia do nabycia towarów o określonej wartości. Wydanie karty podarunkowej nie jest sprzedażą towarów i usług, nie spełnia przesłanek definicji dostawy towarów, ani świadczenia usług. Obowiązek podatkowy powstanie dopiero w chwili, gdy posiadacz karty podarunkowej dokona jej realizacji, czyli z jej pomocą dokona zakupu konkretnych towarów. Dopiero ta transakcja powinna zostać zrejestrowana na urządzeniu fiskalnym. Temu obowiązkowi nie podlega sama sprzedaż kart, na potrzeby której prowadzona jest wewnętrzna ewidencja. Nabywca Karty Podarunkowej X otrzymuje niefiskalny wydruk z terminala płatniczego potwierdzający transakcję nabycia ww. karty, który jednocześnie jest dokumentem poświadczającym dokonanie wpłaty środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy.

Pobranych wpłat na poczet przyszłych dostaw towarów, które zostaną zrealizowane w momencie realizacji karty podarunkowej przez jej posiadacza (w następnych okresach sprawozdawczych) nie zalicza się do przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Karta Podarunkowa X jest tylko znakiem uprawniającym jej posiadacza do nabycia konkretnych towarów o określonej wartości (czyli ich dostawa). Dopiero taka transakcja podlega zaewidencjonowaniu przez urządzenie fiskalne a klient otrzymuje wydrukowany paragon fiskalny, który jest potwierdzeniem dokonanej sprzedaży towarów. W czasie wydania Karty Podarunkowej nie dochodzi do żadnego świadczenia ze strony Wnioskodawcy na rzecz jej odbiorcy. Wnioskodawca wykaże jako przychody (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) otrzymane środki pieniężne za sprzedaż Kart Podarunkowych X, które nie zostaną wykorzystane (zrealizowane) w terminie wynikającym z Regulaminu Kart Podarunkowych X, tj. 12 miesięcy od daty nabycia ww. karty (przy założeniu, że okoliczności takie zaistnieją).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji odpłatnego wydania karty podarunkowej na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851). Tut. Organ nie odniósł się w niej do obowiązków dot. ewidencjonowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej oraz powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, określa przepis art. 12 ust. 3a ww. ustawy. Stanowi on, że za datę powstania tego przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Ustawodawca przewidział także szczególną sytuację, gdy strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Zastosowanie ma wówczas przepis art. 12 ust. 3c ww. ustawy, zgodnie z którym za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ten ma zastosowanie w przypadku usług o charakterze ciągłym, gdy strony uzgodnią, że regulowanie wzajemnych należności i zobowiązań między stronami będzie obejmować kolejne wyodrębnione umownie okresy świadczenia tych usług w czasie trwania umowy.

Ponadto, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d - zgodnie z art. 12 ust. 3e ww. ustawy - za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Tut. Organ podziela stanowisko Spółki, że Karta Podarunkowa jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do otrzymania w oznaczonym terminie pewnego świadczenia. Sprzedaż karty nie skutkuje wydaniem towaru ani świadczeniem usługi, karta nie jest rzeczą, ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu "usługa". Należy zatem uznać, że wydanie (sprzedaż) Karty Podarunkowej nie jest wydaniem towaru ani świadczeniem usługi.

Otrzymaną zapłatę za wydanie Karty Podarunkowej należy traktować jako zaliczkę na poczet późniejszego wydania towaru. Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (...) nie zalicza się do przychodów.

Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z Karty podarunkowej, Spółka ma obowiązek rozpoznać przychód w wysokości równowartości kwoty niewykorzystanej przez klienta (na ostatni dzień okresu rozliczeniowego). Podstawę zaliczenia tej kwoty do przychodów stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku chodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z odpłatnym wydaniem Karty Podarunkowej - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie części pytania Nr 1 dotyczącej podatku od towarów i usług oraz pytania Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl