IBPBI/2/423-455/10/CzP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez spółdzielnię mieszkaniową z tytułu prowadzenia działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-455/10/CzP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez spółdzielnię mieszkaniową z tytułu prowadzenia działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 1 czerwca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-455/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 8 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych oraz na podstawie obowiązującego statutu Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną, oświatową i kulturalną. W ramach tej działalności organizowane są rożnego rodzaju imprezy oraz utrzymywane są kluby służące tej działalności.

Koszty tej działalności pokrywane są z opłaty eksploatacyjnej wnoszonej przez członków oraz z częściowych odpłatności indywidualnych. Działalność nie jest nastawiona na osiąganie dochodu. Odpłatności wnoszone przez członków są niewielkie również planowana wielkość kosztów pokrywana ze stawki eksploatacyjnej nie równoważy wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w klubach, koszty utrzymania pomieszczeń typu centralne ogrzewanie, energia elektryczna, zimna woda, podatek od nieruchomości itp. oraz koszty imprez.

Statutowym celem działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej jest integracja członków Spółdzielni, służy ona kulturalnemu współżyciu mieszkańców i umożliwia korzystanie z różnych form zorganizowanego spędzenia wolnego czasu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody i koszty prowadzenia działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej są związane z działalnością gospodarki zasobami mieszkaniowymi i korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego, czy też są traktowane jako pozostała działalność opodatkowana (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Zdaniem Spółdzielni, jako działalność statutowa nie komercyjna, nastawiona na realizację zazwyczaj nieodpłatnych potrzeb kulturalnych członków bez osiągania dochodu powinna być zaliczona do działalności gospodarki zasobami mieszkaniowymi jako zwolniona z podatku, ponieważ działalność ta nie przynosi zysku, stąd zaniżałaby tylko ustaloną wielkość podatku ustalonego z pozostałej działalności dochodowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1 (art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Jak wynika z art. 1 ust. 7 ww. ustawy, w zakresie nieuregulowanym w ustawie do spółdzielni mieszkaniowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).

Zatem zastosowanie znajdzie m.in. art. 1 § 2 Prawa spółdzielczego, który stanowi, iż Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich rodzin.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można zaliczyć przychodów uzyskiwanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową z działalności społeczno - kulturalno - oświatowej. Działalność ta bowiem stanowi inną sferę aktywności Spółdzielni niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zatem dochód powstały z tego źródła przychodów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zaliczenia działalności społecznej i kulturalno-oświatowej do działalności, z której dochód podlega zwolnieniu od podatku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl