IBPBI/2/423-452/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-452/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie potrącalności kosztów z tytułu udzielanych kontrahentom premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie potrącalności kosztów z tytułu udzielanych kontrahentom premii pieniężnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 26 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie obrotu artykułami chemicznymi i kosmetykami. Chcąc pozyskać nowych klientów, utrzymać dotychczasowych oraz zintensyfikować sprzedaż zamierza nagradzać premią pieniężną nabywców swoich towarów za zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

Podobne działania mogą przeprowadzać kontrahenci Spółki, aby uzyskać ten sam skutek w działalności gospodarczej (zwiększenie obrotów, utrzymanie dotychczasowych klientów oraz pozyskanie nowych).

Z umowy zawartej pomiędzy Sprzedającym i Nabywcą wynikać będzie, że po osiągnięciu orkreślonego w umowie poziomu zakupów oraz dokonaniu terminowych płatności za ww. zakupy, Nabywca otrzyma premię pieniężną, bonus.

Bonus, premia pieniężna ma być obliczana poprzez analizę zestawienia zakupów i płatności za dany okres, np. 1 roku kalendarzowego. Rozliczenie premii ma być na podstawie wystawienia przez nabywcę towarów noty księgowej lub faktury.

Wnioskodawca może być w sytuacji nabywcy towarów od swoich kontrahentów jak i sprzedającym. Wnioskodawca może być w sytuacji otrzymującego dokument (fakturę lub notę księgową) tytułem: bonus za obrót, premia pieniężna - wówczas powstaje u Wnioskodawcy koszt związany z wywiązywania się przez kontrahenta z warunków umowy. Wnioskodawca może też sam wystawiać dokument (faktura VAT lub nota księgowa) tytułem: premia pieniężna w związku ze spełnieniem warunków zawartych w umowie - wówczas powstawać będzie u Wnioskodawcy przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik wystawiając lub otrzymując fakturę VAT lub notę księgową, w następnym roku podatkowym, za wywiązanie się z warunków umowy, poprzez zrealizowanie określonego poziomu zakupów i dokonanie terminowych płatności, przychód lub koszt z ww. faktury może przyporządkować do okresu rozliczeniowego premii pieniężnej (poprzedniego okresu podatkowego).

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien zaliczyć przychody i koszty z dokumentu rozliczeniowego premii pieniężnej do okresu za jaki jest ona zrealizowana.

W ten sposób koszty i przychody poniesione w związku ze sprzedażą towarów (podstawową działalnością Wnioskodawcy) byłyby ujęte w jednym okresie sprawozdawczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ustawa przewiduje zatem dwie kategorie kosztów:

* bezpośrednio związane z przychodami,

* inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem oraz koszty, które pomimo, że niewątpliwie związane są z osiągniętym przychodem, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Należy zatem zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zobowiązała się do udzielenia swoim kontrahentom premii pieniężnych, pod warunkiem dokonania przez nich - w danym okresie rozliczeniowym (rok obrotowy) - zakupów o określonej wartości. Udzielone premie pieniężne stanowią zachętę do intensyfikacji sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe, nie budzi wątpliwości fakt, iż wydatki związane z wypłaceniem przez Spółkę premii pieniężnych od obrotów związane są bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością oraz mają bezpośredni wpływ na wielkość osiąganego przychodu. Przedmiotowe bonusy zachęcają kontrahentów do systematycznych zamówień towarów i usług, a udzielenie ich, ma na celu wzmocnienie więzi gospodarczej z kontrahentami i stworzenie korzystnych warunków do kontynuacji współpracy. Stwierdzić zatem należy, iż udzielone przez Spółkę bonusy stanowić będą, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodu. Ponadto koszty ww. bonusów zakwalifikować należy do kosztów bezpośrednich, bowiem wydatek ten jest ściśle związany z konkretnymi przychodami osiąganymi przez Spółkę.

Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania - jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania - jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są zobowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego,

- są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącane w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Reasumując, udzielone przez Spółkę premie pieniężne stanowią koszt uzyskania przychodu w roku, w którym osiągnięto odpowiadające mu przychody, pod warunkiem, że ich poniesienie nastąpi do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok, nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania. Jeżeli natomiast poniesienie wydatku z tytułu premii pieniężnych nastąpi po upływie ww. terminu, wówczas będzie on potrącalny w roku następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe.

Stanowisko wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy iż w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu otrzymanych premii pieniężnych wydana została odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl