IBPBI/2/423-437/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-437/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. BKIP w dniu 18 grudnia 2009 r., uzupełnionym w dniu 5 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia wartości początkowej zakupionych nakładów i środków trwałych (pytanie wymienione we wniosku jako trzy)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia wartości początkowej zakupionych nakładów i środków trwałych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 marca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1599/09/SD, IBPBI/1/415-1124/09/AB wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 5 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką zarządzającą Międzynarodowym Portem Lotniczym, na terenie którego prowadzi działalność Spółka jawna, powołana jako Spółka cywilna w 1996 r., a następnie przekształcona w Spółkę jawną w 2001 r. Struktura własnościowa Spółki jawnej to: Wnioskodawca 51%, Spółka akcyjna A 28,33% oraz trzy osoby fizyczne z udziałem 6,89% każda. Spółka jawna dokonała nakładów budowlanych na gruncie dzierżawionym od Spółki. Spółka jawna jest podatnikiem podatku VAT, natomiast wszyscy wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego od dochodu uzyskanego w Spółce jawnej. Spółka jawna zaciągając kredyt bankowy, przed laty poniosła nakłady budowlane i zakupiła środki trwałe. W wyniku tego zostały wypracowane zyski (opodatkowane przez każdego Wspólnika proporcjonalnie do wniesionego udziału), na wypłatę których Spółka jawna nie posiadała wystarczających środków pieniężnych. Spółka ta w zasadzie w każdym roku realizowała wypłatę zysków z lat poprzednich z opóźnieniem. Zyski nie były przeznaczone dla tej Spółki, a jedynie był przesunięty termin ich wypłaty. Przedmiotem działalności Spółki jawnej jest wynajem pomieszczeń biurowych i magazynowych w budynku wybudowanym na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego (na gruncie dzierżawionym od zarządzającego portem lotniczym - Spółki). Przed 30 czerwca 2008 r. wpłynęły do Spółki jawnej i pozostałych Wspólników wypowiedzenia umowy spółki od czterech Wspólników. Spółka podjęła decyzję o nie wypowiadaniu umowy spółki, co było podyktowane zapisami w umowie dzierżawy. Zgodnie z umową Spółki, wypowiedzenie następuje z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem na ostatni dzień roku obrotowego. Zgodnie z przepisami k.s.h. oraz zgodnie z § 15 pkt 1 umowy Spółki, w momencie pozostania jednego Wspólnika następuje rozwiązanie Spółki jawnej i jej likwidacja.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. zostało otwarte postępowanie likwidacyjne. Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział VIII Gospodarczy KRS jedynym Wspólnikiem i Likwidatorem od 1 stycznia 2009 r. jest Spółka.

Spółka wpłaca zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Likwidowana Spółka nadal uzyskuje przychody i ponosi koszty. W trakcie postępowania likwidacyjnego zostanie spieniężony majątek Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odpisy amortyzacyjne (przy spełnieniu warunków uznania ich za koszt podatkowy), Spółka powinna naliczać od wartości początkowej zakupionych nakładów i środków trwałych od Spółki jawnej, określonych na podstawie faktur VAT zakupu... (pytanie wymienione we wniosku jako trzecie)

Zdaniem Spółki:

Spółka zamierza dokonać zakupu nakładów budowanych (w postaci budynków i budowali naniesionych na gruncie dzierżawionym od Spółki przez Spółkę jawną) i środków trwałych od likwidowanej Spółki jawnej na podstawie faktury VAT. Wartość tych nakładów i środków trwałych została ustalona w oparciu o operat szacunkowy. W związku z powyższym Spółka po wprowadzeniu do ewidencji wyżej wymienionych środków trwałych będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wynikającej z faktury VAT, której podstawą wystawienia będzie operat szacunkowy. Odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "ustawy o p.d.o.p."), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie do art. 16a ust. 1 ustawy o p.d.o.p., amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14 - zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 tej ustawy - uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o p.d.o.p., za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z wniosku Spółki wynika, iż zamierza dokonać zakupu nakładów budowanych (w postaci budynków i budowli naniesionych na gruncie dzierżawionym od Spółki przez Spółkę jawną) i środków trwałych od likwidowanej Spółki jawnej na podstawie faktury VAT.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać iż, odpisy amortyzacyjne Spółka winna naliczać od wartości początkowej zakupionych nakładów i środków trwałych stanowiącej cenę nabycia, ustaloną zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania wymienionego we wniosku jako pierwsze oraz jako drugie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl