IBPBI/2/423-435/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-435/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prowadzenie przez Spółkę magazynu wyrobów gotowych, który jest zlokalizowany poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej stanowi odrębną działalność gospodarczą Spółki i czy dochody uzyskane ze sprzedaży poprzez magazyn wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prowadzenie przez Spółkę magazynu wyrobów gotowych, który jest zlokalizowany poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej stanowi odrębną działalność gospodarczą Spółki i czy dochody uzyskane ze sprzedaży poprzez magazyn wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 19 grudnia 2006 r. Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: "Zezwolenie").

Zezwolenie zostało udzielone do dnia 8 sierpnia 2016 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie SSE:

* pozostałe produkty chemiczne; preparaty i produkty pozostałościowe z przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych - 24.66.48-99.00, z wyłączeniem działalności gospodarczej określonej w § 2 pkt 15 Rozporządzenia SSE według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego.

Na mocy Zezwolenia ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

* zatrudnienie na terenie SSE co najmniej 52 pracowników w terminie do 31 grudnia 2008 r. z obowiązkiem utrzymania takiego stanu zatrudnienia do 31 grudnia 2013 r.,

* poniesienie wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 Rozporządzenia SSE o łącznej wartości co najmniej 82.688.156,00 w terminie do 31 grudnia 2008 r.,

* przestrzeganie regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania SSE.

Decyzją z dnia 4 marca 2009 r. zmieniono Zezwolenie w zakresie terminu poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz terminu zatrudnienia wymaganej liczby pracowników na terenie SSE. Zgodnie ze zmienionym Zezwoleniem Spółka zobowiązana była zatrudnić na terenie SSE co najmniej 52 pracowników w terminie do 31 września 2009 r. (z obowiązkiem utrzymania takiego poziomu do 30 września 2014 r.) oraz ponieść wydatki inwestycyjne we wcześniej ustalonej wysokości w terminie do 30 września 2009 r.

Zezwolenie zostało zmienione ponownie Decyzją z dnia 7 października 2009 r., zarówno w zakresie zatrudnienia (przedłużony został termin na zatrudnienie pracowników do 31 marca 2010 r., z obowiązkiem utrzymania stanu zatrudnienia do 31 marca 2015 r.) jak i poniesienia wydatków inwestycyjnych (przedłużony został termin na ich poniesienie do 31 marca 2010 r.).

Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji na terenie SSE, która polega na wybudowaniu Fabryki (dalej: "Inwestycja"). W trakcie realizacji inwestycji okazało się, iż magazyn Spółki zlokalizowany będzie poza terenem SSE.

W magazynach Spółki magazynowane są wyroby gotowe wytworzone w fabryce znajdującej się na terenie SSE i z magazynu prowadzona jest ich sprzedaż. Magazyn wyrobów gotowych ma formę zbiorników, do których wyroby strefowe w postaci cieczy przesyłane są rurociągiem. Po przesłaniu do magazynu, nie podlegają one procesom przetwarzania, ulepszania czy wzbogacania. Sprzedaż odbywa się ze zbiorników z magazynów, z których ciecz jest bezpośrednio tankowana do cystern.

Podkreślenia wymaga fakt, iż przedmiotowy magazyn położony jest na działkach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie terenu SSE i razem z obiektami znajdującymi się na terenie SSE stanowi całość Inwestycji. Z punktu widzenia Inwestycji magazyn pełni rolę pomocniczą i służebną w stosunku do działalności głównej (produkcji wyrobów objętych Zezwoleniem).

Spółka nie korzysta jeszcze ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - dalej: "Ustawa CIT"). Z tego względu pytanie Spółki należy uznać za dotyczące zdarzenia przyszłego, a nie zaistniałego stanu faktycznego.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż zgodnie z § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 171 z późn. zm.), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (czyli przed 24 lutym 2007 r.), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. W związku z tym, że Spółka otrzymała Zezwolenie 19 grudnia 2006 r. przepisami regulującymi warunki udzielania pomocy regionalnej w przypadku Inwestycji Spółki są przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 z późn. zm. - dalej: Rozporządzenia SSE).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzenie przez Spółkę magazynu wyrobów gotowych, który jest zlokalizowany poza terenem SSE stanowi odrębną działalność gospodarczą Spółki, która w oparciu o § 5 ust. 3 Rozporządzenia SSE powinna zostać wydzielona od działalności Spółki prowadzonej na terenie SSE i czy dochody uzyskane ze sprzedaży poprzez magazyn wyrobów wytworzonych na terenie SEE podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zdaniem Spółki, prowadzenie magazynu wyrobów gotowych, który jest zlokalizowany poza terenem SSE, jest działalnością pomocniczą w stosunku do działalności głównej prowadzonej na terenie SSE i nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej, zatem Spółka nie ma obowiązku na podstawie § 5 ust. 3 Rozporządzenia SSE wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie SSE oraz działalności prowadzonej poza terenem SSE (magazynowanie wyrobów strefowych). W rezultacie dochody uzyskane ze sprzedaży z magazynu wyrobów wyprodukowanych na terenie SSE podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: "Ustawa o SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej przez osobę prawną na terenie SSE w ramach otrzymanego zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego na zasadach określonych w Ustawie CIT. Z ustawy tej wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym zwolnienie to dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE (art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 Ustawy CIT).

Zgodnie z § 5 ust. 3 Rozporządzenia SSE w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność tylko na terenie strefy.

Powyższe przepisy nie regulują jednak jak należy interpretować pojęcie "działalności gospodarczej". Z tego też względu należy odwołać się do definicji legalnych zawartej w innych aktach prawnych oraz definicji wypracowanych w dorobku judykatury.

Definicja "działalności gospodarczej" zawarta w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) wskazuje, iż jest to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Istotna jest także definicja "działalności gospodarczej" przyjęta w uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 14 maja 1998 r. (III CZP 12/98), w której Sąd stwierdził, że "czynności podejmowane przez podmiot gospodarczy wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej, gdy pozostają w normalnym, funkcjonalnym związku z tą działalnością, w szczególności podejmowane są w celu realizacji zadań związanych z przedmiotem działalności tego podmiotu".

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktycznego oraz zacytowane definicje należy uznać, iż czynności wykonywane przez Spółkę poprzez magazyn wyrobów gotowych położony poza terenem SSE nie wyczerpują przesłanek koniecznych dla powstania odrębnej działalności gospodarczej.

Przeciwnie, należy uznać, że sprzedaż wyrobów wytworzonych na terenie SSE prowadzona przez magazyn jest sprzedażą realizowaną przez samą Spółkę. Magazyn wyrobów gotowych stanowi integralną cześć Inwestycji. Taka forma aktywności (wykonywana poza terenem SSE) ma charakter subsydiarny, pomocniczy w stosunku do działalności głównej prowadzonej na terenie SSE. Magazyn nie stanowi wyodrębnionej prawnie i organizacyjnie od Spółki jednostki organizacyjnej. Pozostaje w funkcjonalnym związku z działalnością podstawową Spółki, nie istniałaby bez podstawowej działalności strefowej.

Zdaniem Spółki, wprowadzenie produktów strefowych do magazynu i prowadzenie ich sprzedaży z tej lokalizacji nie powoduje, że produkty tracą walor wyrobu strefowego, dlatego też przychody ze sprzedaży zrealizowanej przez magazyn, należy uznać za przychód Spółki z działalności objętej Zwolnieniem i w konsekwencji w całości korzystający ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Przedstawione stanowisko podzielają organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 18 czerwca 2008 r. (sygn. IPPB1/415-432/08-2/EC) stwierdził, iż "korzystanie z obcego magazynu w ramach usługi najmu, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Składowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem. Zatem dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego ".

Także Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 8 sierpnia 2007 r. (sygn. PO2/423-84/07/66304), stwierdził, iż "... przyjmując założenie, że istotnie rodzaj działania Spółki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (...) ogranicza się do działalności pomocniczej dla działalności wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (...), należy uznać, że opisana we wniosku działalność Spółki poza strefą ekonomiczną jest częścią głównej działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. O ile zatem Spółka nie prowadzi innej działalności gospodarczej (...), poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, (...) nie jest konieczne wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej poza terenem SSE".

Podobnie w omawianej kwestii wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 13 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-1195/08-4/KB) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 29 czerwca 2009 r. (sygn. ILPB3/423-265/09-6/ŁM).

W świetle powyższej analizy należy uznać, że sprzedaż prowadzona przez magazyn wyrobów gotowych nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej, prowadzonej poza terenem SSE. Tym samym Spółka nie ma obowiązku w oparciu o § 5 ust. 3 Rozporządzenia SSE wydzielania organizacyjnego działalności strefowej od działalności pozastrefowej, gdyż taka działalność pozastrefową nie jest przez Spółkę prowadzona. W związku z tym, przychody ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie SSE z magazynu zlokalizowanego poza SSE będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w oparciu o Zezwolenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl