IBPBI/2/423-429/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-429/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 12 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z nieodpłatnym przekazaniem kontrahentom Spółki wytwarzanych przez Wnioskodawcę produktów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 6 - zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z nieodpłatnym przekazaniem kontrahentom Spółki wytwarzanych przez Wnioskodawcę produktów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest wiodącym producentem piwa w Polsce. Odbiorcami produktów Spółki są podmioty z terenu całej Polski, a także podmioty zagraniczne.

Mając na względzie rozbudowaną sieć odbiorców oraz rozbudowaną strukturę wewnętrzną, Spółka ponosi szereg kosztów, mających na celu usprawnienie procesów dystrybucji swoich wyrobów oraz usprawnienie warunków pracy w Spółce. Poniżej Spółka pragnie wskazać pewne koszty, które ponoszone są w celu osiągnięcia opisanych powyżej celów.

Butelki piwa przekazywane kontrahentom

Spółka, w ramach spotkań z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami, niejednokrotnie dokonuje (nieodpłatnego) wręczania swoim partnerom butelek produkowanego przez Spółkę piwa. Opisane przekazanie ma na celu zapoznanie kontrahentów z produktami Spółki i jest traktowane przez Spółkę jako element materiałów promocyjno-reklamowych Spółki. Przekazywane produkty nie są konsumowane w trakcie spotkań z partnerami handlowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty nieodpłatnie przekazanych kontrahentom i przyszłym kontrahentom Spółki wytwarzanych przez Spółkę produktów stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu Ustawy CIT... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy, na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - dalej "Ustawa CIT"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Na podstawie brzmienia przepisów, należy uznać, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Natomiast drugi z elementów stanowiących definicję kosztu uzyskania przychodów na gruncie Ustawy CIT można określić mianem przesłanki negatywnej, zgodnie z którą aby ponoszony wydatek został uznany za koszt podatkowy nie może zostać ujęty w zamkniętym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Stanowisko odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 6

Zdaniem Spółki, koszty nieodpłatnie przekazanych kontrahentom i przyszłym kontrahentom Spółki wytwarzanych przez Spółkę produktów stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu Ustawy CIT.

Spółka pragnie podkreślić, iż celem przekazania produktów Spółki kontrahentom i potencjalnym kontrahentom jest zaznajomienie ich z paletą produktów, wytwarzanych przez Spółkę. Tym samym, przekazywane produkty stanowią dla Spółki element materiałów promocyjno-reklamowych Spółki. Celem przekazania jest umożliwienie partnerowi zapoznania się z produktem Spółki i jego właściwościami.

Produkty przekazywanie kontrahentom pochodzą z podstawowej produkcji Spółki (są to identyczne produkty, jak produkty kierowane na rynek) i nie posiadają "specjalnych" czy "unikatowych" cech czy właściwości.

Zdaniem Spółki, takie przekazanie mieścić się będzie w zarysowanym powyżej pojęciu "reklamy". W szczególności wskazać należy, iż bezpośrednie przekazanie produktów najlepiej służy realizacji celu reklamowego, jakim jest zaznajomienie odbiorcy z jego właściwościami.

Co więcej, nie sposób uznać, iż takie przekazanie mieścić się będzie w opisanym pojęciu "reprezentacji". Spółka pragnie podkreślić, iż przekazywane produkty nie są wystawne ani okazałe, nie reprezentują sobą wyjątkowych (w stosunku do innych produktów) cech czy właściwości. Dodatkowo, celem przekazania nie jest wywołanie u odbiorcy wrażenia okazałości czy ogólne budowanie wizerunku Spółki. Przeciwnie, przekazanie opisanych towarów niesie za sobą jedynie przekazanie partnerowi wiedzy o danym produkcie. Brak jest zaś elementu budowania wizerunku Spółki jako podmiotu o określonych cechach.

Spółka pragnie podkreślić, iż podobne stanowisko zaprezentowane jest w wydawanych wiążących interpretacjach. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 8 maja 2009 r. (Znak ILPB3/423-234/09-6/MC) wskazuje, iż w ocenie tut. Organu, przedstawione we wniosku działania, związane ze sprzedażą produkowanych przez Spółką napojów alkoholowych nie wyczerpują wyżej cytowanej definicji reprezentacji. Poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych przez Spółkę towarów. Zatem, poniesione przez Spółkę wydatki na produkcję alkoholu przekazanego na reklamę (degustacje) mają charakter reklamowy oraz niewątpliwie wpływają na osiągane przez Nią przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Analogiczne stanowisko prezentuje Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z dnia 24 kwietnia 2007 r. (sygn. 1471/DPR1/423/19/07/MK).

Reasumując, przedmiotowe koszty należy uznać za spełniające definicję kosztów uzyskania przychodów w CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań Nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 (stan faktyczny) i 7 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl