IBPBI/2/423-429/09/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-429/09/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z organizacji szkoleń, seminariów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z organizacji szkoleń, seminariów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 19 maja 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. W dniu 29 maja 2009 r. do tut. BKIP wpłynęło pismo Związku z dnia 27 maja 2009 r., będące odpowiedzią na ww. wezwanie. Związek nie uzupełnił wniosku w zakresie przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego przyporządkowanego do zadanego pytania odnośnie skutków podatkowych ujemnych wyników finansowych z organizowanych szkoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek zrzesza pracodawców posiadających siedziby na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, a którzy:

a.

działają jako agencje zatrudnienia na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,

b.

prowadzą działalność na krajowym lub międzynarodowym rynku pracy,

c.

prowadzą działalność w związku z obsługą krajowego lub międzynarodowego rynku pracy.

Związek działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. O organizacjach pracodawców.

Związek ma na celu ochronę praw i reprezentowanie członków Związku na terytorium RP oraz poza jej granicami, a w szczególności:

* ochronę praw, godności i interesów oraz reprezentowanie członków związku wobec organów administracji publicznej, organizacji zawodowych, gospodarczych i społecznych w zakresie organizowania, prowadzenia i doskonalenia metod aktywizacji działalności na krajowym i zagranicznym rynku pracy,

* występowanie do podmiotów posiadających inicjatywę ustawodawczą z wnioskami oraz opiniami dotyczącymi aktów prawnych w zakresie stosunków pracy,

* prowadzenie badań rynkowych, świadczenie doradztwa oraz sporządzanie ekspertyz i opinii na rzecz przedsiębiorców,

* prowadzenie działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju przedsiębiorców działających jako agencje pracy tymczasowej, w tym podnoszenie standardów etycznych i zawodowych w tej dziedzinie.

Cele i zadania związku są realizowane poprzez m. in:

* wymianę doświadczeń i poglądów Członków związanych z działalnością na krajowym i zagranicznych rynkach pracy,

* propagowanie nowoczesnych form zatrudnienia,

* organizowanie zjazdów, zebrań, zgromadzeń, spotkań, odczytów itp.,

* podjęcie innych działań sprzyjających rozwojowi celów statutowych Związku.

Środki finansowe na działalność Związku pochodzą ze składek członkowskich, opłat za seminaria, darowizn, dochodów z działalności statutowej oraz dochodów z majątku Związku.

Koszty Związku to przede wszystkim koszty funkcjonowania biura (wynajem i wyposażenie lokalu, wynagrodzenie pracownika, korzystanie z usł. biura rachunkowego oraz kancelarii adwokackiej, koszty reklamy oraz koszty poniesione na organizację seminariów, (wynajem sali wykładowej, opłata wynagrodzenia szkoleniowca, opłata za catering podczas seminarium, materiały szkoleniowe).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Związek organizuje seminaria, sympozja i konferencje o tematyce ściśle związanej z działalnością statutową. Dla członków Związku uczestnictwo jednej osoby jest darmowe, każdej dodatkowej osoby wiąże się dla firmy członkowskiej z kosztem wysokości 50 zł W szkoleniach tych mogą również uczestniczyć firmy spoza Związku. W tym przypadku ponoszą one wyższe koszty uczestnictwa. Związek za opłatę uczestnictwa w seminarium, szkoleniu wystawiał fakturę VAT.

Czy w związku z organizowaniem szkoleń, seminariów dodatni wynik wynikający z sumy wpływów za szkolenie a kosztami poniesionymi, bezpośrednio związanymi z tym szkoleniem, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Związku zarówno składki członkowskie jak i dochody poszczególnych szkoleń są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 pkt 1 ust. 40, pkt 1a ust. 2, pkt 1b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż dochody uzyskiwane ze seminariów, szkoleń są przychodami z działalności statutowej oraz przeznaczone są na dalszą działalność statutową Związku. Ponadto w statucie Związku zostało zapisane, że wszelkie dochody, także te z działalności zarobkowej przeznaczane będą wyłącznie na działalność statutową.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe. Wśród zwolnień przedmiotowych jest wskazane przez wnioskodawcę zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o p.d.o.p.

Należy jednak zauważyć, iż przywołany przez Związek przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o p.d.o.p. jest przepisem nieadekwatnym do sytuacji będącej przedmiotem wniosku, bowiem dochody organizacji pracodawców są bezpośrednio wskazane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o p.d.o.p.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w tym przepisie podlegają dochody podatników działających na podstawie:

1.

ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857 z późn. zm.),

2.

ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.),

3.

ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.),

4.

ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych (Dz. U. Nr 20, poz. 106 z późn. zm.),

5.

ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.).

Literalne brzmienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników działających na podstawie przepisów ww. ustaw, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

* przeznaczenia dochodów na cele statutowe, tj. wyraźnie określone w statucie,

* środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie.

Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1b tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o p.d.o.p. nie przewiduje zatem innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Związek działa na podstawie ww. ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców i zrzesza pracodawców posiadających siedziby na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą. Związek ma na celu ochronę praw i reprezentowanie członków Związku na terytorium RP oraz poza jej granicami. Środki finansowe na działalność Związku pochodzą ze składek członkowskich, opłat za seminaria, darowizn, dochodów z działalności statutowej oraz dochodów z majątku Związku. Koszty Związku to przede wszystkim koszty funkcjonowania biura, korzystanie z usług biura rachunkowego oraz kancelarii adwokackiej, koszty reklamy oraz koszty poniesione na organizację seminariów. Związek organizuje seminaria, sympozja i konferencje o tematyce ściśle związanej z działalnością statutową. Dla członków Związku uczestnictwo jednej osoby jest darmowe, każdej dodatkowej osoby wiąże się dla firmy członkowskiej z kosztem wysokości 50 zł W szkoleniach tych mogą również uczestniczyć firmy spoza Związku. W tym przypadku ponoszą one wyższe koszty uczestnictwa. Związek za opłatę uczestnictwa w seminarium, szkoleniu wystawiał fakturę VAT.

Reasumując składki członkowskie stanowią jeden z przychodów Związku. Jak wskazano powyżej, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, a nie przychód. Dochodem zaś jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy p.d.o.p. nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Oznacza to, iż opisane we wniosku przychody, tj. środki finansowe na działalność Związku pochodzące ze składek członkowskich, opłat za seminaria, darowizn, dochodów z działalności statutowej oraz dochodów z majątku Związku stanowią po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów dochód. Dochód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o p.d.o.p. w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej, W sytuacji, gdy suma kosztów uzyskania przychodów przekroczy uzyskane przychody powstanie strata.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl