IBPBI/2/423-423/14/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-423/14/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Centrum Integracji Społecznej (dalej również: "Centrum" lub "CIS") zostało powołane jako samorządowy zakład budżetowy, Uchwałą Rady Miejskiej z 21 czerwca 2012 r. Decyzją Wojewody z 16 listopada 2012 r. Centrum otrzymało status (od 1 stycznia 2013 r. na okres 5 lat). Od października 2013 r. Centrum rozpoczęło działalność w zakresie reintegracji zawodowej oraz społecznej dla 24 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu długotrwałego bezrobocia oraz niepełnosprawności. Organizacyjnie Centrum posiada 3 warsztaty zawodowe, tj. warsztat remontowo-budowlany, warsztat usług opiekuńczych oraz warsztat usług gospodarczych. Każdy z nich liczy 8 uczestników, nad edukacją których czuwają zatrudnieni instruktorzy zawodu.

Centrum działa w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.), w myśl której przyjmuje osoby skierowane do uczestnictwa w Centrum w ramach Indywidualnego Programu Zatrudnienia Socjalnego. Osoby te, skierowane do Centrum zgodnie z art. 12 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w okresie uczestnictwa otrzymują świadczenie integracyjne, od którego opłacane są przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne. Posiadają również prawo do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych. Na podstawie przepisów o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach uczestnicy objęci są ubezpieczeniem z tytułu wypadku w trakcie pobytu w Centrum. Uczestnictwo w Centrum Integracji Społecznej nie odbywa się w ramach jakiegokolwiek stosunku pracy.

Misją Centrum Integracji Społecznej jest odbudowywanie i podtrzymywanie u osób wykluczonych bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym, zdolności do samodzielnego i efektywnego pełnienia ról społecznych i zawodowych oraz samodzielnego poruszania się po rynku pracy, prowadzącego do znalezienia i utrzymania zatrudnienia w różnych formach.

Zgodnie z § 4 Statutu Centrum Integracji Społecznej, reintegracja zawodowa i społeczna odbywa się poprzez:

a.

kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych;

b.

nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych;

c.

naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem;

d.

uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Centrum Integracji Społecznej w ramach reintegracji zawodowej prowadzi działalność usługową, która w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.). Uczestnicy w ramach zajęć wykonują prace porządkowe, remontowe, które realizowane są w oparciu o umowy zawarte pomiędzy Centrum Integracji Społecznej, a firmami zlecającymi. Za wykonane prace w ramach zajęć reintegracji zawodowej CIS pobiera opłaty od zlecających dane usługi na podstawie zawartych umów oraz wystawionych zgodnie z zapisami w umowie przez CIS rachunków za daną usługę. Zasadniczym celem wykonywanych prac przez uczestników Centrum Integracji Społecznej jest realizacja założeń reintegracji zawodowej, tj. nabywanie umiejętności zawodowych, przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych oraz założeń reintegracji społecznej. Pozyskane środki finansowe w ramach wykonywanych usług w całości przeznaczane są na utrzymanie CIS, w szczególności na wynagrodzenia dla instruktorów zawodu realizujących program reintegracji zawodowej, specjalistów (psycholog, doradca zawodowy, terapeuta) - realizujących program reintegracji społecznej, zakup narzędzi, materiałów do zajęć. Istotne elementy stanu faktycznego ujęto również we własnym stanowisku w sprawie, w którym wskazano, że Centrum Integracji Społecznej jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której rodzaj prowadzonej działalności został zakwalifikowany wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) pod numerem: 8899Z - pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym, w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym, ustawę o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, Centrum Integracji Społecznej winno odprowadzać podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonuje on w oparciu o ustawę z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.). Został utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego - Gminę, jako samorządowy zakład budżetowy Uchwałą Rady Miejskiej z 21 czerwca 2012 r.

W myśl powołanej ustawy oraz zgodnie ze Statutem Centrum Integracji Społecznej, stanowiącym załącznik nr 1 do Uchwały powołującej CIS - Centrum Integracji Społecznej realizuje program reintegracji zawodowej oraz społecznej poprzez:

a.

kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych;

b.

nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych;

c.

naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem;

d.

uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Centrum Integracji Społecznej prowadzi zajęcia w ramach 3 warsztatów zawodowych: remontowo-budowlanego, usług opiekuńczych oraz usług gospodarczych, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, które nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.). Uczestnicy wykonują prace porządkowe, remontowe, które realizowane są w ramach umów zawartych pomiędzy Centrum Integracji Społecznej, a firmami zlecającymi. Za wykonane prace w ramach zajęć reintegracji zawodowej CIS pobiera opłaty od zlecających dane usługi na podstawie zawartych umów oraz wystawionych zgodnie z zapisami w umowie przez CIS rachunków za daną usługę. Zasadniczym celem wykonywanych prac przez uczestników Centrum Integracji Społecznej jest realizacja założeń reintegracji zawodowej, tj. nabywanie umiejętności zawodowych, przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych oraz założeń reintegracji społecznej. Pozyskane środki finansowe w ramach wykonywanych usług w całości przeznaczane są na utrzymanie CIS - w szczególności na wynagrodzenia dla instruktorów zawodu realizujących program reintegracji zawodowej, specjalistów (psycholog, doradca zawodowy, terapeuta) - realizujących program reintegracji społecznej oraz zakup narzędzi, materiałów do zajęć.

Centrum Integracji Społecznej jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której rodzaj prowadzonej działalności został zakwalifikowany wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) pod numerem: 8899Z - pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prowadzona przez Centrum Integracji Społecznej działalność nie jest działalnością gospodarczą, o której mówi art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. nie jest to działalność zarobkowa, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dochody uzyskiwane przez Centrum Integracji Społecznej w ramach warsztatów zawodowych winny być zwolnione przedmiotowo w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), gdyż celem statutowym działalności Centrum Integracji Społecznej jest działalność z zakresu pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej: "ustawa o p.d.o.p."), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 ustawy o p.d.o.p.).

Zatem jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Istnienie i działalność samorządowych zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Ustawa określa zakres i zasady działania oraz organizację jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Wobec powyższego, samorządowe zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej i stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy również dodać, że samorządowe zakłady budżetowe nie są objęte dyspozycją art. 6 tej ustawy, która wymienia podmioty zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a więc co do zasady ich dochody podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p.). Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania (straty).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p.:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Centrum Integracji Społecznej posiada status samorządowego zakładu budżetowego. Zgodnie z § 4 Statutu, reintegracja zawodowa i społeczna odbywa się poprzez:

a.

kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych;

b.

nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych;

c.

naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem;

d.

uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

W ramach reintegracji zawodowej Centrum prowadzi działalność usługową, która w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Za wykonane prace w ramach zajęć reintegracji zawodowej CIS pobiera opłaty od zlecających dane usługi na podstawie zawartych umów oraz wystawionych zgodnie z zapisami w umowie przez CIS rachunków za daną usługę. Pozyskane środki finansowe w ramach wykonywanych usług w całości przeznaczane są na utrzymanie CIS, w szczególności na wynagrodzenia dla instruktorów zawodu realizujących program reintegracji zawodowej, specjalistów (psycholog, doradca zawodowy, terapeuta) - realizujących program reintegracji społecznej, zakup narzędzi, materiałów do zajęć.

Ponadto jak wynika z wniosku, działalność Centrum została zakwalifikowana jako pozostała pomoc społeczna.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.), Centrum integracji społecznej, zwane dalej "Centrum", realizuje reintegrację zawodową i społeczną. Centrum, na zasadach określonych w ustawie, może być tworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie samorządowego zakładu budżetowego (art. 3 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o zatrudnieniu socjalnym).

Ponadto, z art. 2 pkt 4 ww. ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o reintegracji społecznej - oznacza to działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej, klubie integracji społecznej lub zatrudnionej u pracodawcy, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu. Natomiast reintegracja zawodowa, oznacza działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej i klubie integracji społecznej zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy (art. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Stosownie do przepisów art. 9 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, Centrum, w ramach reintegracji zawodowej, może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali. Działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa w ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że dochody pozyskiwane z wykonywanych usług korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., bowiem wydatkowane są na cele statutowe Centrum będące jednocześnie celami wskazanymi w ww. przepisie.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że organ wydający interpretacje indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest on bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między "celem działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl