IBPBI/2/423-423/12/CzP - CIT w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny nieruchomości przekazanej na rzecz fundacji, która jest organizacją pożytku publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-423/12/CzP CIT w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny nieruchomości przekazanej na rzecz fundacji, która jest organizacją pożytku publicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny nieruchomości przekazanej na rzecz Fundacji, która jest organizacją pożytku publicznego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny nieruchomości przekazanej na rzecz Fundacji, która jest organizacją pożytku publicznego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 3 lipca 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-423/12/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 13 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja - organizacja pożytku publicznego, powołała w ramach swojej działalności statutowej Akademię - wyższą szkołę niepubliczną (Wnioskodawcę). Akademia została obdarowana przez spółkę z o.o. aktem darowizny nieruchomością, która była wykorzystywana na cele edukacyjne. Jednocześnie Akademia była jednym ze wspólników spółki obdarowującej, a następnie jej jedynym udziałowcem. Obecnie, w związku z trudnościami w utrzymaniu nieruchomości należących do Akademii, podjęta została decyzja o przekazaniu tych nieruchomości aktem darowizny dla Fundacji. Istotny element opisu zdarzenia przyszłego wynika również z zadanego przez Wnioskodawcę pytania w którym wskazano, iż Fundacja spełnia warunki określone w ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (wpływ do tut. Organu 13 lipca 2012 r.) wskazano ponadto, iż darowana nieruchomość będzie przekazana Fundacji - organizacji pożytku publicznego, która działa w sferze zadań określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dania 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności na cele określone w powołanym przepisie w punktach:

14.

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,

26.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Powstała więc wątpliwość dotycząca możliwości odliczenia od dochodu wartości przekazanej darowizny nawet w przypadku jej 100% lub częściowej amortyzacji. Czy Akademia może odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych darowiznę środka trwałego według jego wartości rynkowej - przekazaną na organizacje pożytku publicznego jakim jest Fundacja (spełniająca warunki określone w ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie) - w sytuacji, gdy środek trwały jest w 100% zamortyzowany... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Zgodnie z art. 18 ust. 1a ww. ustawy, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemąjących osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, w myśl przepisu art. 18 ust. 1b ww. ustawy, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Z powyższego wynika, że przy ustaleniu wartości przekazywanej darowizny rzeczowej należy kierować się wartością rynkową przedmiotu darowizny, a wartość ta powinna wynikać z zawartej umowy pomiędzy darczyńcą a obdarowanym. Wartość rynkową darowizny należy również pomniejszyć o kwotę podatku od towarów i usług naliczonego, którą podatnik miał prawo odliczyć zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Z powyższego wynika, iż Akademia spełnia wszystkie przesłanki, aby odliczyć od dochodu do opodatkowania wartość darowizny wyrażoną w cenie rynkowej (określoną na podstawie wyceny rzeczoznawcy), nawet w sytuacji gdy przedmiot darowizny jest w 100% lub częściowo zamortyzowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - określana dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Akademia została obdarowana przez spółkę z o.o. aktem darowizny nieruchomością, która była wykorzystywana na cele edukacyjne. Obecnie, w związku z trudnościami w utrzymaniu nieruchomości należących do Akademii, podjęta została decyzja o przekazaniu tych nieruchomości aktem darowizny dla Fundacji. Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości odliczenia od dochodu wartości przekazanej darowizny nawet w przypadku jej 100% lub częściowej amortyzacji.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Umowa darowizny jest czynnością prawną, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do jednostronnego bezpłatnego świadczenia kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego, przy równoczesnym braku nałożenia na niego obowiązku świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Korzyść osiągana przez jedną stronę umowy nie znajduje odpowiednika po drugiej stronie. Świadczenie na rzecz obdarowanego może w szczególności polegać na przeniesieniu określonych praw z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego (np. prawa własności), na zapłacie określonej sumy pieniężnej. Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne). Nie istnieją w zasadzie żadne ograniczenia co do możności przyjmowania darowizn, okolicznością przesądzającą w tym zakresie jest posiadanie zdolności prawnej. Cechą istotnie wyróżniającą umowę darowizny od wielu umów nazwanych, uregulowanych w kodeksie cywilnym, jest jej nieodpłatność. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca, dokonując na rzecz drugiej strony przysporzenia, nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania umowy darowizny, ani też w przyszłości.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Z ww. przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

1.

obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,

2.

być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2).

Należy wskazać, iż przepis art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. nie wprowadza warunku posiadania przez obdarowaną jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, ważne natomiast jest, aby obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

I tak, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

2.

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3.

działalności charytatywnej;

4.

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5.

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

6.

ochrony i promocji zdrowia;

7.

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9.

działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10.

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12.

działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14.

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15.

wypoczynku dzieci i młodzieży;

16.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17.

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19.

turystyki i krajoznawstwa;

20.

porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21.

obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22.

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

23.

ratownictwa i ochrony ludności;

24.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25.

upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27.

promocji i organizacji wolontariatu;

28.

pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29.

działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

30.

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31.

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32.

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

33.

działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32.

Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego, że darowana nieruchomość będzie przekazana Fundacji - organizacji pożytku publicznego, która działa w sferze zadań określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności na cele określone w powołanym przepisie w punktach:

14.

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,

26.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 18 ust. 1a u.p.d.o.p., łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Artykuł 18 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, że jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

W myśl art. 18 ust. 1c u.p.d.o.p., odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. W myśl art. 890 Kodeksu Cywilnego oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli świadczenie zostało spełnione. W przypadku przekazania nieruchomości wymagane jest zachowanie formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności, ponieważ przedmiot darowizny wymaga zachowania tej szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Fundacja, na rzecz której będzie dokonana darowizna realizuje cele znajdujące się w sferze ww. zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 14 oraz 26 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W związku z tym, prawidłowo udokumentowana darowizna będzie podlegała odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem do wysokości kwoty stanowiącej maksymalnie 10% dochodu darczyńcy.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w kwestii możliwości odliczenia od dochodu darowizny rzeczowej (nieruchomości) przekazanej Fundacji, która jest organizacją pożytku publicznego podatkowych, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl