IBPBI/2/423-404/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-404/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej darowizny pomieszczeń technicznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej darowizny pomieszczeń technicznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania lokali mieszkalnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. znak: IBPBI/2/423-404/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 24 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa otrzyma od Dewelopera, w formie darowizny, udział w lokalu użytkowym, stanowiącym pomieszczenie techniczne z wodomierzem głównym na budynek i zaworem głównym odcinającym dopływ wody do całego budynku oraz pomieszczenie techniczne z wymiennikiem MPEiC. Pomieszczenia te zostaną wykorzystane do celów związanych z działalnością statutową Wspólnoty. Należy dodać, że pomieszczenia te powinny stanowić część wspólną we Wspólnocie Mieszkaniowej niestety Deweloper tego nie dopilnował i teraz chce przekazać te pomieszczenia Wspólnocie.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 czerwca 2011 r.), doprecyzowano opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż Wspólnota Mieszkaniowa składa się z 40 lokali mieszkalnych i z jednego lokalu użytkowego garażu wielostanowiskowego. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała w formie darowizny od Dewelopera udział tj. 2/31 w lokalu użytkowym, w skład którego wchodzi 29 sztuk stanowisk garażowych, przypisanych do poszczególnych właścicieli oraz dwa pomieszczenia techniczne, w których znajduje się główny zawór wody odcinający dopływ wody do całego budynku wraz z głównym licznikiem oraz pomieszczenie wymiennikowni MPEC zasilającej w centralne ogrzewanie i ciepłą wodę użytkową wszystkie lokale mieszkalne wchodzące w skład Wspólnoty Mieszkaniowej.

Pomieszczenia te są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania. Pomieszczenia te Wspólnota użytkuje i będzie użytkować zgodnie z ich przeznaczeniem, nie będzie tam prowadzona żadna działalność gospodarcza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wspólnota Mieszkaniowa musi zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku otrzymania udziału w lokalu użytkowym, co stanowi dwa pomieszczenia techniczne tj. wymiennikownia w której znajduje się węzeł cieplny i pomieszczenie z zaworem głównym wody i licznikiem głównym wody na budynek.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w myśl, którego przychodem jest wartość otrzymananych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw (...). Przychód ten stanowić będzie dla Wspólnoty Mieszkaniowej inne źródło dochodu. Zatem otrzymany od Dewelopera udział w lokalu użytkowym stanowić będzie przychód Wspólnoty, a powstały z tego tytułu dochód podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile przeznaczony zostanie na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach jedynie sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Postanowienia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - określana dalej "u.p.d.o.p.") nie określają definicji przychodów. Zawierają jedynie przykładowy wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu tej ustawy. Katalog tych zdarzeń został wymieniony w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., przychodem jest między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 5 u.p.d.o.p., wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Umowę darowizny regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). I tak - stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego - przez umowę darowizny rozumie się umowę mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Przysporzenie w drodze darowizny może przybrać postać pieniędzy, określonych rzeczy należących do darczyńcy lub innych przysługujących mu praw majątkowych.

W świetle przytoczonych regulacji kodeksu cywilnego, podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości, przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być, np. korzyścią osobistą. Jedynym celem jaki leży u podstaw darowizny jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli określony podmiot dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Z powyższego wynika, że wartość otrzymanej darowizny w postaci udziału w lokalu użytkowym, który stanowi pomieszczenie techniczne z wodomierzem głównym na budynek i zaworem głównym odcinającym dopływ wody do całego budynku oraz pomieszczenie techniczne z wymiennikiem MPEiC, będzie stanowić u Wspólnoty przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana u.p.d.o.p. nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi", dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia "gospodarka" oraz pojęcia "zasoby mieszkaniowe", na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Do zasobów mieszkaniowych nie należą natomiast lokale użytkowe. Nie służą one bowiem w żaden sposób zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych. Wspólnota akcentuje jednak fakt, że wskazany we wniosku lokal, pomimo formalnego zakwalifikowania jako lokal o charakterze użytkowym, w istocie wykorzystywany jest na cele mieszkaniowe (służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych). Mimo faktu, że Wspólnota określiła przedmiotowe pomieszczenia używając terminologii "lokal użytkowy", to stwierdzić należy, iż w istocie stanowi on zasoby mieszkaniowe. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wspólnota Mieszkaniowa składa się z 40 lokali mieszkalnych i z jednego lokalu użytkowego - garażu wielostanowiskowego, w skład którego wchodzi 29 sztuk stanowisk garażowych, przypisanych do poszczególnych właścicieli oraz dwa pomieszczenia techniczne, w których znajduje się główny zawór wody odcinający dopływ wody do całego budynku wraz z głównym licznikiem oraz pomieszczenie wymiennikowni MPEC zasilającej w centralne ogrzewanie i ciepłą wodę użytkową wszystkie lokale mieszkalne wchodzące w skład Wspólnoty Mieszkaniowej. Pomieszczenia te są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania. Pomieszczenia te Wspólnota użytkuje i będzie użytkować zgodnie z ich przeznaczeniem, nie będzie tam prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Stwierdzić zatem należy, iż skoro wymienione pomieszczenia techniczne służą i będą służyć wyłącznie celom mieszkaniowym, to tym samym przychód uzyskany z tytułu darowizny udziału w lokalu użytkowym w postaci przedmiotowych pomieszczeń stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wspólnoty jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dla zobrazowania opisu zdarzenia przyszłego, dołączono plan lokalu użytkowego garażowego wraz z zaznaczonymi pomieszczeniami. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tego materiału: jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl