IBPBI/2/423-390/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-390/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 3 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu - jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 10 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W lutym 2008 r. złożono wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o udzielenie dotacji w wysokości 50% kosztów inwestycji tj. 13 mln zł W chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi negocjacje z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska w sprawie przyznania dotacji.

Osoby uczestniczące w projekcie jako wkład własny ponosiłyby koszty w wysokości 50% inwestycji. Kolektory słoneczne byłyby własnością Powiatu lub Stowarzyszenia przez okres 5 lat, a następnie zostaną przekazane osobom fizycznym.

Realizacja inwestycji obejmować będzie m.in. montaż kolektorów słonecznych o powierzchni łącznej 10 490 m2, mocy 7,9 MWt pozwalających ograniczyć emisje zanieczyszczeń o 3 300 ton/rok w terenach cennych przyrodniczo w tym B Park Narodowy wpisany na listę Światowego dziedzictwa UNESCO, obszary Natura 2000.

Ponadto utworzono stowarzyszenie mające wspomóc realizacje projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu oraz ich wydatkami w ramach realizowanego programu będzie opodatkowane... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy: Uczestnictwo w programie: "Program zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii w obrębie Natura 2000 powiatu S" nie jest związane z powstaniem zobowiązań podatkowych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p.") przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) (nowela z dnia 8 grudnia 2006 r. - Dz. U. Nr 249, poz. 1832), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r. w art. 5 ust. 1 pkt 2 określiła, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe (art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych).

U beneficjentów środków pomocowych, uzyskane od 2007 r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. albo art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, gdy środki te wypłacane będą przez agencje rządowe.

Stosownie bowiem do art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p. wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z powyższego wynika, iż tylko środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stanowią w myśl wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 47 i art. 17 ust. 1 pkt 48 dochody zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast środki finansowe pochodzące od osób fizycznych przekazane jako wkład własny do inwestycji stanowią przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w zakresie pytania 1 dotyczące obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Stowarzyszenia współpracującego z Powiatem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl