IBPBI/2/423-378/09/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-378/09/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 marca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zarachowania nadwyżki wynikającej z rozliczenia mediów za 2008 r. na poczet opłaty eksploatacyjnej dotyczącej roku 2009 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zarachowania nadwyżki wynikającej z rozliczenia mediów za 2008 r. na poczet opłaty eksploatacyjnej dotyczącej roku 2009.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 18 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa osiąga przychody i ponosi koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w związku z którymi powstały dochód, o ile przeznaczony zostanie na gospodarkę tymi nieruchomościami, zwolniony jest na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 z opodatkowania podatkiem CIT. Właściciele wpłacają zaliczki na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania nieruchomości oraz zaliczki na media na konto Wspólnoty. Na koniec roku obrotowego zaliczki na media podlegają rozliczeniu. Za 2008 rok wynikła nadpłata z tytułu wpłaconych zaliczek na media. Wspólnota poprzez podjęcie uchwały o rozliczeniu wyników finansowych za media w 2008 r. zamierza dokonać zwrotu właścicielom w postaci zarachowania nadwyżki wynikającej z rozliczenia mediów za 2008 r. na poczet opłaty eksploatacyjnej dotyczącej roku 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej opisanej sytuacji dochód Wspólnoty stanowiący przed zwrotami dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nadal będzie podlegał zwolnieniu od podatku CIT w związku z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też będzie podlegał opodatkowaniu w dacie zwrotu.

Zdaniem Wspólnoty, zwrot właścicielom nadpłat zaliczek na media nie będzie powodował we Wspólnocie konieczności odprowadzenia podatku CIT, gdyż dochód Wspólnoty uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczony do zwrotu właścicielom w postaci zarachowania każdemu z nich jako pokrycie części należnej wpłaty na opłatę eksploatacyjną (czynsz) zwolniony jest z tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1b zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 ustawy o p.d.o.p., dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jak wynika z treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 i art. 17 ust. 1b, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione następujące warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych,

* bez względu na termin wydatkowane na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44.

Podkreślenia wymaga fakt, iż warunki te muszą być spełnione łącznie.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą zatem jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy - o p.d.o.p., składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.

Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw, na podstawie których funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o własności lokali).

Członkowie wspólnot mieszkaniowych nie płacą czynszu, tylko zaliczki na poczet wydatków, w wysokości ustalonej przez samych siebie (uchwałą). Uiszczane zaliczki przez członków wspólnoty, na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz kosztów związanych z utrzymaniem pojedynczego lokalu stanowią dla wspólnoty przychód.

Są to składki na utrzymanie nieruchomości wspólnej, np. remonty, bieżącą konserwację oraz utrzymanie czystości i porządku w budynku, opłaty za energię elektryczną w nieruchomości wspólnej, za antenę zbiorczą i windę, wynagrodzenie zarządu lub zarządcy, a także ubezpieczenie i podatki. Właściciele lokali pokrywają te koszty w ułamkowych częściach, odpowiednio do wielkości swoich udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zaliczki na media wpłacone przez właścicieli podlegają rozliczeniu na koniec roku obrotowego. Za rok 2008 wynikła nadpłata. Wspólnota poprzez podjęcie uchwały o rozliczeniu wyników finansowych za media w 2008 r. zamierza dokonać zwrotu tej nadpłaty właścicielom, jednakże nie bezpośrednio, lecz w postaci zarachowania nadwyżki wynikającej z rozliczenia mediów za 2008 r. na poczet opłaty eksploatacyjnej dotyczącej roku 2009.

Zwrot nadpłaconych zaliczek nie będzie zatem polegał na postawieniu do dyspozycji lokatorów nadpłaconych zaliczek, ale na ich przeksięgowaniu na następny okres rozliczeniowy. W efekcie takiego działania zobowiązania lokatorów wobec Wspólnoty w następnym okresie rozliczeniowym będą niższe o wartość przeksięgowanych nadpłat.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nadwyżka wynikła z rozliczenia mediów za 2008 r. zarachowana na poczet opłat eksploatacyjnych dotyczących roku 2009 może korzystać ze zwolnienia z podatku od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p. pod warunkiem jej wydatkowania na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl