IBPBI/2/423-370/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-370/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 30 marca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 27 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wpływu przeniesienia księgowości poza obszar specjalnej strefy ekonomicznej, na przysługujące Spółce zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wpływu przeniesienia księgowości poza obszar specjalnej strefy ekonomicznej, na przysługujące Spółce zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 11 maja 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 27 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia wydanego Spółce jeszcze przed zmianą firmy i siedziby (od 11 grudnia 2008 r. zmianie uległa nazwa Spółki oraz miejsce siedziby). Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.

Dochody Spółki generowane w przyszłości na terenie SSE na podstawie Zezwolenia będą korzystać ze zwolnienia od p.d.o.p., o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Spółka rozważa zlecenie prowadzenia ewidencji rachunkowej (księgowości) uprawnionemu podmiotowi trzeciemu (tzw. outsourcing), poza teren SSE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Spółka wnosi o potwierdzenie, że przeniesienie księgowości Spółki poza obszar SSE (tj. powierzenie jej prowadzenia uprawnionemu podmiotowi trzeciemu) nie wpłynie na przysługujące Spółce zwolnienie od p.d.o.p. i jego zakres, a w szczególności:

* nie spowoduje cofnięcia Zezwolenia i obowiązku zapłaty p.d.o.p. za cały okres przysługiwania zwolnienia,

* nie spowoduje konieczności weryfikacji zakresu Zezwolenia i obowiązku zapłaty p.d.o.p. za cały okres przysługiwania zwolnienia,

* nie spełnia kryteriów, o których mowa w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej,

* nie będzie oznaczało prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej poza SSE i nie spowoduje konieczności wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w SSE, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ustawy o pop.

Zdaniem Wnioskodawcy:

a.

Outsourcing ewidencji rachunkowej (księgowości), tj. zlecenie prowadzenia ksiąg rachunkowych i związanej z tym dokumentacji poza SSE, na rzecz uprawnionego podmiotu trzeciego nie jest naruszeniem warunków prowadzenia działalności na terenie SSE określonych w Zezwoleniu, nie wpływa na zakres czy ważność Zezwolenia, nie powoduje spełnienia kryteriów wymienionych w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej lub uznania, że Spółka prowadzi działalność także poza SSE - reasumując - nie wpłynie na przysługujące Spółce zwolnienie od p.d.o.p. z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE i zakres tego zwolnienia.

b.

Aktualnie funkcjonowanie SSE reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z 15 grudnia 2008 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550 - dalej: rsse). Jednakże, zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tegoż rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Oznacza to, że analiza sytuacji Spółki powinna odbywać się w oparciu o:

- rsse, formalnie uchylone z dniem wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów z 15 grudnia 2008 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550), zgodnie z art. 5 ustawy z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 118, poz. 746).

c.

W pozostałym zakresie kwestię prowadzenia działalności przez Spółkę na terenie SSE reguluje ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 2008 r., zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie ustawy z 2008 r. zachowują moc (jakkolwiek do tych zezwoleń stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 usse w brzmieniu dotychczasowym).

d.

Zezwolenie przyznano Spółce pod warunkiem zatrudnienia określonej liczby osób i utrzymywania ustalonej wysokości zatrudnienia w okresie ważności zezwolenia oraz dokonania nakładów inwestycyjnych we wskazanej wysokości w określonym czasie.

e.

Zgodnie z art. 19 ust. 3 usse, zezwolenie może być cofnięte (co powoduje utratę zwolnienia z p.d.o.p. z mocą "wsteczną", tj. konieczność zapłaty p.d.o.p. za cały okres korzystania z tego zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o p.d.o.p.) albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

i.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

ii. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

iii. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

f.

W ocenie Spółki outsourcing księgowości poza SSE nie może być utożsamiany z zaprzestaniem prowadzenia działalności przez Spółkę na terenie SSE; jednocześnie zdarzenie to nie stanowi rażącego uchybienia warunkom określonym w Zezwoleniu (w tym także naruszenia Regulaminu funkcjonowania SSE, który to obowiązek nakłada na Spółkę Zezwolenie). W konsekwencji zlecenie przez Spółę prowadzenia ksiąg rachunkowych poza SSE nie będzie skutkowało cofnięciem albo ograniczeniem przedmiotu działalności określonym w Zezwoleniu na przytoczonej podstawie.

g.

Przesłanki utraty zwolnienia od p.d.o.p. określa również rsse, które w § 5 ust. 1 wskazuje, że zwolnienie od p.d.o.p. z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

i.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

ii. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

h.

I w tym przypadku, outsourcing księgowości poza SSE nie mieści się, w ocenie Spółki, w zakresie którejkolwiek z wymienionych wyżej okoliczności. W konsekwencji zlecenie prowadzenia księgowości podmiotowi trzeciemu poza terenem SSE nie skutkuje utratą przez Spółkę zwolnienia od p.d.o.p.

i.

Rsse i ustawa o p.d.o.p. (art. 17 ust. 4) wskazują, że zwolnienia od p.d.o.p. przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem SSE, działalność prowadzona na terenie SSE musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie SSE (§ 5 ust. 3 rsse). W związku z powyższym kluczowym jest określenie charakteru, jaki będzie miało przeniesienie księgowości Spółki poza SSE i zlecenie jej prowadzenia przez podmiot zewnętrzny.

j.

Przepisy regulujące funkcjonowanie SSE oraz w SSE, nie zawierają legalnej definicji pojęcia "działalności gospodarczej", choć posługują się tym pojęciem. W myśl uregulowań zawartych w ustawie z 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) poprzez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 3 pkt 9 op). Z kolei postanowienia ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) wskazują, iż działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (art. 2 usdg).

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, zgodnie z którym zlecenie prowadzenia ksiąg rachunkowych (księgowości) podmiotowi trzeciemu poza SSE nie wpłynie na przysługujące Spółce zwolnienie od p.d.o.p. i jego zakres, a w szczególności:

* nie spowoduje cofnięcia Zezwolenia i obowiązku zapłaty p.d.o.p. za cały okres przysługiwania zwolnienia,

* nie spowoduje konieczności weryfikacji zakresu Zezwolenia i obowiązku zapłaty p.d.o.p. za cały okres przysługiwania zwolnienia,

* nie spełnia kryteriów, o których mowa w § 5 rsse,

* nie będzie oznaczało prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej poza SSE i nie spowoduje konieczności wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w SSE, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć przy tym należy, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują problematyki związanej z wydawaniem, zmianami i cofaniem zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zagadnienia te regulowane są przez odrębne przepisy, nie będące przepisami prawa podatkowego, do których interpretacji tut. Organ nie jest uprawniony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl