IBPBI/2/423-366/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-366/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji przejęcia zadłużenia w zamian za akcje - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji przejęcia zadłużenia w zamian za akcje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje przejąć zobowiązanie S., francuskiego rezydenta podatkowego i podmiotu z grupy L. wobec L. SA, także francuskiego rezydenta podatkowego i podmiotu z grupy. Przejmowane zobowiązanie będzie wynikać z tytułu umowy pożyczki zawartej przez S. z L. SA, (dalej: "Zadłużenie"). Przejęcie zobowiązania nastąpi za wynagrodzeniem w postaci akcji jakie S. posiada w L. C. SA będąc w tej chwili jedynym akcjonariuszem tego podmiotu. Ustalenie wynagrodzenia za przejęcie długu w formie rzeczowej (akcje) ma na celu wyeliminowanie rozliczeń gotówkowych pomiędzy podmiotami.

Umowa jaka zostanie zawarta pomiędzy Spółką a S. odpowiadać będzie instytucji "przejęcia długu" uregulowanej w art. 519 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), która polega na zawarciu umowy, poprzez którą osoba trzecia wstępuje w stosunek zobowiązaniowy w miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. W przedmiotowej sprawie Spółka wstąpi w miejsce S. jako pożyczkobiorca w umowie jaką S. zawarła z L SA, a S. zostanie zwolniony z zobowiązania wynikającego z Zadłużenia. Jednocześnie, ponieważ wynagrodzeniem za przejęty dług będą akcje w L. C. SA, Spółka stanie się akcjonariuszem tej Spółki.

Kwota przejętego Zadłużenia, według wartości odpowiadającej jej wartości rynkowej na dzień przejęcia, zostanie rozpoznana w bilansie Spółki, jako zwiększenie pasywów (zobowiązań). Odpowiednio, wartość udziałów otrzymanych w zamian za przejęcie Zadłużenia, zwiększy aktywa Spółki. Zwiększenie aktywów i pasywów będzie równe co do kwoty, w związku z tym nie powstanie różnica ujemna bądź dodatnia, a zatem transakcja ta będzie miała charakter bilansowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z transakcją przejęcia Zadłużenia w zamian za akcje nie powstanie po stronie Spółki przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki przejęcie Zadłużenia w zamian za akcje L. C. SA nie spowoduje powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji normatywnej pojęcia przychodu. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.p.) precyzuje jedynie to pojęcie, poprzez przykładowe wyliczenie w art. 12 ust. 1-3 u.p.d.o.p. rodzajów przychodów, enumeratywne wyliczenie określonych przychodów w art. 12 ust. 4b i 4c u.p.d.o.p., a także enumeratywne wyliczenie jakiego rodzaju przysporzenia majątkowe nie stanowią przychodów podatkowych w art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego w literaturze przyjmuje się, iż przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w przypadku działalności gospodarczej, już sam fakt iż są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego (por. J. Marciniuk, "Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2007", Warszawa 2007, s. 270). Próbę zdefiniowania pojęcia przychodu podjęły sądy administracyjne w swoim orzecznictwie. Przykładowo stwierdza się, iż "z istoty podatku dochodowego wynika, ze jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem, w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie którymi może on rozporządzać jak własnymi." (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97, niepubl.).

Konsekwencją przyjęcia takiej konstrukcji normatywnej przychodów jest wyraźne stwierdzenie w art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p., iż przychodu nie stanowią otrzymane pożyczki lub kredyty. W wyniku bowiem zaciągnięcia pożyczki oraz wpływu gotówki na rachunek bankowy podatnik wykazuje aktywa o wartości środków na rachunku, ale jednocześnie w pasywach zobowiązanie do zwrotu pożyczki. W momencie zwrotu pożyczki podatnik zmniejszy swoje aktywa oraz pasywa o wartości pożyczki, a zatem struktura aktywów wróci do wartości sprzed zaciągnięcia pożyczki. W konsekwencji konstrukcja podatków dochodowych przewiduje, iż otrzymane pod tytułem zwrotnym środki nie zwiększają w sposób trwały aktywów jednostki, a zatem nie stanowią przychodu podatkowego.

Przejęcie długu z jednoczesnym nabyciem akcji L. C. będzie zdarzeniem, które znajdzie swoje odzwierciedlenie w bilansie i nie będzie skutkowało przychodem podatkowym. Oznacza to, że Spółka rozpozna w swoim bilansie w aktywach akcje L. C. SA (które będą odpowiadały wartości Zadłużenia) oraz jednocześnie w pasywach zobowiązanie z tytułu Zadłużenia. W rezultacie zdarzenie to nie spowoduje powstania przychodu do opodatkowania.

Na poparcie swego stanowiska Spółka powołała: decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lutego 2008 r. sygn. IBPB3/423-273/07/NG oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2009 r. znak ILPB3/423-701/08-2/MM.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż transakcja przejęcia Zadłużenia od S. za wynagrodzeniem w postaci akcji L. C. SA nie spowoduje powstania w Spółce przychodu w rozumieniu art. 12 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających, jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Nie stanowią one bowiem źródła prawa i zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podatników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl