IBPBI/2/423-364/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-364/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 29 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z odsetek od lokat bankowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z odsetek od lokat bankowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-364/11/MS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Budynek należący do Wspólnoty Mieszkaniowej jest budynkiem mieszkalnym. Wspólnota Mieszkaniowa powierzyła uchwałą Zarząd Miejskiemu Zarządowi Budynków Mieszkalnych. Wspólnota podjęła uchwałę o wnoszeniu comiesięcznych opłat na fundusz remontowy na poczet przyszłych remontów w nieruchomości wspólnej. Wolne środki są lokowane na koncie bankowym.... Jest to rachunek oszczędnościowy, wyżej oprocentowany niż rachunek podstawowy funduszu remontowego. W związku z tym Wspólnota otrzymuje odsetki od zdeponowanych oszczędności. Odsetki te są każdorazowo przeksięgowane na zwiększenie funduszu remontowego (zasilają fundusz z przeznaczeniem na finansowanie przyszłych remontów w nieruchomości wspólnej). Od otrzymanych odsetek bankowych Wspólnota odprowadziła podatek dochodowy w wysokości 19%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wspólnota Mieszkaniowa słusznie uważa, że przychód z tytułu otrzymanych odsetek od lokat bankowych należy zwolnić z podatku dochodowego od osób prawnych jako dochód uzyskany z gospodarki zasobem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 sierpnia 2008 r. sygnatura akt I SA/Wr 352/08 dotyczącym art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. i wyrokiem WSA w Szczecinie z dnia 28 kwietnia 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 886/09 w tej samej sprawie, Wspólnota Mieszkaniowa uważa, że otrzymane odsetki m.in. od lokat bankowych, które zostały przekazane na fundusz remontowy z przeznaczeniem na przyszłe remonty części wspólnych nieruchomości, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych jako uzyskane z gospodarki zasobem mieszkaniowym, ponieważ odsetki od lokat pochodzą ze zdeponowanych środków pieniężnych, które zostały wpłacone na konto funduszu remontowego przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej, będących właścicielami lokali mieszkalnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN,...). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podatkowej, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody wspólnoty mieszkaniowej otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wspólnota podjęła uchwałę o wnoszeniu comiesięcznych opłat na fundusz remontowy na poczet przyszłych remontów w nieruchomości wspólnej. Wolne środki są lokowane na koncie bankowym.... Jest to rachunek oszczędnościowy, wyżej oprocentowany niż rachunek podstawowy funduszu remontowego. W związku z tym Wspólnota otrzymuje odsetki od zdeponowanych oszczędności. Odsetki te są każdorazowo przeksięgowane na zwiększenie funduszu remontowego (zasilają fundusz z przeznaczeniem na finansowanie przyszłych remontów w nieruchomości wspólnej).

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez Wspólnotę z tytułu odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na lokatach bankowych bez względu na źródło pochodzenia tych wpłat nie może korzystać ze zwolnienia. Przedmiotowe odsetki zaliczane są bowiem do kategorii przychodów finansowych i nie mogą zostać uznane za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bowiem źródłem ich uzyskania nie są zasoby mieszkaniowe, ale kapitał zdeponowany na rachunku oszczędnościowym. Dochód uzyskany z odsetek od lokat bankowych podlega zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym bez względu na cel na jaki zostanie przeznaczony.

Odnosząc się do powoływanych przez Wspólnotę we wniosku orzeczeń sądów administracyjnych organ podatkowy podkreśla, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach w odzwierciedleniu do konkretnego stanu faktycznego i nie mają charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zostały także wydane orzeczenia sądów administracyjnych potwierdzające stanowisko tut. Organu w zakresie dochodów z odsetek na lokacie bankowej: wyrok WSA z dnia 13 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Op 366/07, wyrok WSA z dnia 17 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 581/09 oraz wyrok NSA z dnia 20 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 80/10.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl