IBPBI/2/423-352/09/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-352/09/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych otrzymanym bezzwrotnym wsparciem finansowym w postaci dofinansowania na realizację projektu pokryte z Funduszu dla Organizacji Pozarządowych Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009 (pytanie wymienione we wniosku 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych otrzymanym bezzwrotnym wsparciem finansowym w postaci dofinansowania na realizację projektu pokryte z Funduszu dla Organizacji Pozarządowych Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja zawarła w dniu 12 marca 2008 r. umowę z Sp. z o.o. będącą Operatorem Funduszu dla Organizacji Pozarządowych. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie realizacji projektu pod tytułem "Dwór w... inkubatorem dla organizacji turystycznych i ekologicznych".

Dofinansowanie w ramach przedmiotowej umowy będzie udzielone w oparciu o reguły pomocy de minimis jako pomoc publiczna udzielana na podstawie przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE. Źródłem pochodzenia dofinansowania jest Fundusz dla Organizacji Pozarządowych Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009. Poziom dofinansowania w ramach projektu wynosi nie więcej niż 89,79% poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu.

Wypłata środków finansowych z dofinansowania będzie następować etapami w ustalonych w umowie okresach sprawozdawczych na wyodrębniony na potrzeby projektu rachunek bankowy Fundacji pełniącej rolę Beneficjenta projektu.

Realizacja projektu zakończy się 31 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu stanowią koszty uzyskania przychodów Fundacji... (pytanie wymienione we wniosku 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane bezzwrotne wsparcie finansowe na realizację projektu pokryte z Funduszu dla Organizacji Pozarządowych Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009 korzysta ze zwolnienia od na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Przepis ten stanowi, że wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonych w odrębnych ustawach. Zastosowanie cytowanego przepisu ustawy wynika z znowelizowanej od 2007 r. ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., która zmieniła status środków unijnych i włączyła je do budżetu państwa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Z kolei, przepis art. 5 ust. 3a ustawy o finansach publicznych wymienia jako niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego

Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) środki:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c.

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego.

Ponadto, argumentem za tym, że dofinansowanie otrzymane z Funduszu Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dotacja z budżetu państwa jest brzmienie przepisu art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten stwierdza, że dotacje są wydatkami budżetu państwa.

Dotacjami, natomiast w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 1d) są wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Zatem, Fundacja jako ostateczny beneficjent dofinansowania w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych pochodzącego ze środków unijnych na podstawie wyżej wymienionych przepisów otrzymuje dotację celową pokrywaną z budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotowe dofinansowanie korzysta więc ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Konsekwencją zwolnienia dofinansowania z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest brak możliwości zaliczenia sfinansowanych dotacją wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Stanowi o tym art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl