IBPBI/2/423-351/14/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-351/14/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy po dokonanym połączeniu Wnioskodawca jako sukcesor generalny Spółki ma prawo do korzystania na podstawie udzielonego Spółce Zezwolenia I z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez niego z prowadzenia działalności wynikającej z Zezwolenia I (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy po dokonanym połączeniu Wnioskodawca jako sukcesor generalny Spółki ma prawo do korzystania na podstawie udzielonego Spółce Zezwolenia I z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez niego z prowadzenia działalności wynikającej z Zezwolenia I.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca połączył się 4 listopada 2013 r. z inną spółką kapitałową (dalej: "Spółka"). Połączenie nastąpiło w trybie połączenia przez przejęcie zgodnie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm., dalej: "k.s.h."). W wyniku dokonanego połączenia cały majątek Spółki został przeniesiony na Wnioskodawcę w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Spółka od 1997 r. prowadziła działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "Strefa") na podstawie zezwolenia z 29 kwietnia 1997 r. (dalej: "Zezwolenie I") wydanego zgodnie z ustawą z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"), zmienionego decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 maja 2004 r., którego treść nie wprowadza ograniczeń w zakresie sukcesji praw z niego wynikających. Zezwolenie to nie zawiera także zapisu, który uszczegóławiałby miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w obrębie Strefy (Zezwolenie I udzielone zostało na prowadzenie działalności gospodarczej "na terenie strefy"). Zezwolenie I obowiązuje do 8 sierpnia 2016 r.

W wyniku przejęcia Spółki przez Wnioskodawcę dotychczasowa działalność wynikająca z Zezwolenia I jest prowadzona przez Wnioskodawcę.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że prowadzi działalność na terenie SSE w ramach innego zezwolenia z 27 września 1996 r. na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefie ekonomicznej ("Zezwolenie II"), zmienionego m.in. decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 grudnia 2003 r., wydanego na czas określony (do 25 lipca 2016 r.). Zezwolenie to nie zawiera także zapisu, który uszczegóławiałby miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w obrębie Strefy (Zezwolenie II udzielone zostało na prowadzenie działalności gospodarczej "na terenie strefy").

W rezultacie, w wyniku przejęcia Spółki, Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu dwóch zezwoleń na działalność w Strefie, tj. wydanego dla przejętej Spółki (Zezwolenie I) oraz "własnego", wydanego na rzecz Wnioskodawcy przed przejęciem Spółki (Zezwolenie II), które mają różny okres obowiązywania. Przedmiot działalności gospodarczej, w odniesieniu do którego zostało wydane Zezwolenie I pokrywa się w znacznej mierze z przedmiotem działalności gospodarczej, który został objęty Zezwoleniem II (tekst jedn.: w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów określonych w dziale 34 podsekcji DM sekcji D Klasyfikacji Wyrobów i Usług), przy czym Zezwolenie I obejmuje także dodatkowe przedmioty działalności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy po dokonanym połączeniu Wnioskodawca jako sukcesor generalny Spółki ma prawo do korzystania na podstawie udzielonego Spółce Zezwolenia I z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z CIT przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa CIT"), w zakresie dochodów uzyskanych przez niego z prowadzenia działalności wynikającej z Zezwolenia I... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, po połączeniu ze Spółką jako jej sukcesor generalny ma prawo do korzystania na podstawie udzielonego Spółce Zezwolenia I z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z CIT przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez niego z prowadzenia działalności wynikającej z Zezwolenia I.

Przepisy art. 494 § 1 i § 2 k.s.h. wskazują, że z dniem połączenia spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, w szczególności przechodzą na nią zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Równocześnie art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) stanowi, że spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Przepis ten znajduje również zastosowanie w stosunku do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Ewentualne ograniczenie sukcesji podatkowej może zaistnieć jeżeli odrębne ustawy lub umowy międzynarodowe stanowią inaczej.

Ustawa o SSE oraz kolejno wydawane do niej na przestrzeni lat rozporządzenia wykonawcze (w tym rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 15 grudnia 2008 r.) nie zawierają zastrzeżeń wyłączających sukcesję generalną w zakresie uzyskanego Zezwolenia I. W szczególności art. 19 ustawy z dnia 20 października 1994 r. specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), regulujący przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia i zmiany zezwolenia nie przewiduje ich w przypadku połączenia się podmiotu prowadzącego działalność na terenie SSE z innym podmiotem.

Z treści przepisów ustawy CIT również nie wynikają ograniczenia w zakresie możliwości sukcesji praw uzyskanych przez Spółkę na podstawie Zezwolenia I. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ustawy CIT).

Tym samym w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że z treści przepisów rangi ustawowej, rozporządzeń wykonawczych, jak również samego Zezwolenia I, nie wynika żadne ograniczenie, które uniemożliwiałoby Wnioskodawcy w wyniku przejęcia Spółki zachowania praw wynikających z Zezwolenia I.

Na brak przeszkód w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z zezwoleń na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej wskazują również konsekwentnie organy podatkowe w swoich interpretacjach. Jak stwierdził przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2011 r. (Znak: IBPBI/2/423-1511/10/CzP) spółka przejmująca/nowo zawiązana wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego. "Zatem Wnioskodawca (bądź podmiot nowo zawiązany) będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., w oparciu o posiadane przez E. zezwolenie."

Na możliwość korzystania z praw wynikających z zezwoleń na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskanych od spółki przejmowanej wskazał również:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach z 18 października 2012 r. (Znak: IBPBI/2/423-887/12/BG), z 28 września 2012 r. (Znak: IBPBI/2/423-788/12/MO) oraz z 9 października 2009 r. (Znak: IBPBI/2/423-823/09/AM);

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 20 grudnia 2012 r. (Znak: ILPB3/423-390/12-2/AO);

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 16 września 2011 r. (Znak: ITPB3/423-307c/I l/AM).

Z powyższych rozstrzygnięć wynika, że połączenie spółek (przejęcie Spółki przez Wnioskodawcę) nie powinno mieć wpływu na Zezwolenie I i w konsekwencji na pomoc publiczną w postaci zwolnienia podatkowego. Zatem, Wnioskodawca jako sukcesor praw i obowiązków Spółki jest uprawniony do korzystania z pomocy w postaci zwolnienia z CIT z tytułu prowadzenia działalności w SSE na podstawie Zezwolenia I.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, po połączeniu ze Spółką, jako jej sukcesor generalny ma prawo do korzystania na podstawie udzielonego Spółce Zezwolenia I z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z CIT przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez niego z działalności wynikającej z Zezwolenia I do wyczerpania dostępnego limitu pomocy publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl