IBPBI/2/423-351/09/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-351/09/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Fundacja prawidłowo wykazuje w zeznaniu CIT-8 i CIT-8/0 kwotę otrzymanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Fundacja prawidłowo wykazuje w zeznaniu CIT-8 i CIT-8/0 kwotę otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Fundacja jest osobą prawną, której celami statutowymi są:

1.

Działania na rzecz edukacji prozdrowotnej, promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.

2.

Upowszechnianie programów tworzonych przez instytucje rządowe, samorządowe i organizacje pozarządowe służących profilaktyce chorób i ochronie zdrowia.

3.

Prowadzenie placówek leczniczych, w tym zwłaszcza wykorzystujących metody niekonwencjonalne, np. akupunktura, hipoterapia, terapia ruchowa itp.

4.

Popularyzacja turystyki zdrowotnej poprzez wykorzystanie kulturowych, poznawczych, wypoczynkowych i zdrowotnych walorów turystyki.

5.

Wspieranie inicjatyw na rzecz pokonywania barier w uprawianiu turystyki i integracji osób niepełnosprawnych.

6.

Działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego w tym zwłaszcza na obszarach wiejskich.

7.

Rewitalizacja historycznych obiektów i obszarów mających potencjał turystyczny.

8.

Prowadzenie rodzinnych domów dziecka oraz pomoc ich wychowankom w dochodzeniu do samodzielności.

9.

Integrowanie wysiłków podejmowanych przez osoby fizyczne i prawne służących rozwojowi regionu.

10.

Promowanie integracji europejskiej w sferze turystyki zdrowotnej i krajoznawstwa.

W dniu 20 sierpnia 2007 r. Fundacja zawarła umowę z Województwem, której przedmiotem było przyznanie środków finansowych na realizację prac przy restauracji barokowo-klasycystycznego dworu polegających na izolacji, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej.

Podstawą zawarcia przedmiotowej umowy była Uchwała Sejmiku Województwa w sprawie udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.

Projekt został zrealizowany przez Fundację w 2007 r.

Przyznane środki zostały przekazane na specjalnie wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy Fundacji pełniącej rolę Beneficjenta projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jaka powinna być prezentacja wymienionych dochodów w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu CIT-8 za 2007 r. i informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-8/O... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy

Fundacja działając w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przeznacza swoje dochody na cele statutowe.

Przyznana z Województwa dotacja na prace konserwatorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków nie wiąże się bezpośrednio z celami statutowymi Fundacji.

W związku z powyższym prezentacja otrzymanej dotacji w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu CIT-8 powinna być wykazana w następujący sposób:

1.

W części D.1 poz. 27 zeznania CIT-8 - Przychody ze źródeł położonych na terenie RP otrzymana dotacja z Województwa powinna być wykazana w pełnej wysokości. W tej pozycji zeznania CIT-8 ujmuje się bowiem wszystkie przychody, jedynie bez tych, o których mowa w art. 2 ust. 1, art. 21 i 22, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

W części D.2. poz. 31 zeznania CIT-8 - Koszty uzyskania przychodów wymienionych w poz. 27 wydatki sfinansowane otrzymaną dotacją nie powinny być ujęte, gdyż zgodnie z zasadą określoną w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poniesione koszty związane z dotacją wolną od podatku nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

3.

W części B.1 poz. 12 załącznika CIT-8/O - Informacja o odliczeniach od dochodu i podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku otrzymana dotacja powinna być wykazana jako pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11. Żaden z wyjątków wymienionych w poz. 8-11 załącznika do zeznania CIT-8/0 nie dotyczy dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego na cele inne niż statutowe. W związku z powyższym otrzymana przez Fundację z Województwa dotacja jako dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 powinna być ujęta w poz. 12 części B.1 załącznika do zeznania CIT-8/0

4.

Wynik sumowania z poz. 20 załącznika CIT-8/0 powinien być przeniesiony do poz. 40 części E.1 zeznania CIT-8 jako dochody wolne pomniejszające podstawę opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W stanowisku (pkt 1) Fundacja omawiając część D.1 poz. 27 zeznania CIT-8 błędnie przytoczyła treść pouczenia tam zawartego pisząc, iż w poz. 27 ujmuje się przychody bez tych o których mowa w art. 2 ust. 1, art. 21 i 22 ustawy z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2 ustawy podczas gdy zastrzeżeniem są objęte przychody, koszty i straty wymienione w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wadliwość ta pozostaje jednak bez wpływu na dokonaną ocenę stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl