IBPBI/2/423-349/14/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-349/14/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 20 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 marca 2014 r.), uzupełnionym 24 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem podatkowym z tytułu sprzedaży towaru za promocyjną cenę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży, pomniejszonej o należny podatek VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem podatkowym z tytułu sprzedaży towaru za promocyjną cenę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży, pomniejszonej o należny podatek VAT. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 4 czerwca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-349/14/JD IBPBI/2/423-632/14/JD IBPBII/1/415-242/14/MK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 24 czerwca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (spółką z o.o.) prowadzącą działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług serwisowania pojazdów (samochodów ciężarowych i osobowych) oraz sprzedaży części samochodowych. Z uwagi na rosnącą konkurencyjność na rynku Wnioskodawca planuje wdrożenie akcji promocyjnej (marketingowej) adresowanej wyłącznie do osób fizycznych, w tym do osób będących kierowcami samochodów serwisowanych u Wnioskodawcy.

Założenia akcji promocyjnej są następujące:

* Akcja promocyjna adresowana jest m.in. do osób fizycznych - kierowców, którzy działając w imieniu podmiotu trzeciego (kontrahenta Wnioskodawcy) jako jego przedstawiciel, pełnomocnik lub posłaniec, faktycznie zlecają serwisowanie samochodów Wnioskodawcy (z praktyki działalności gospodarczej Wnioskodawcy wynika, że to kierowca (często niebędący właścicielem pojazdu) decyduje o wyborze podmiotu serwisującego pojazd i jako pracownik/przedstawiciel/posłaniec doprowadza do zawarcia umowy o świadczenie usług serwisowych z wybranym przez siebie serwisem w imieniu właściciela pojazdu (kontrahenta Wnioskodawcy) - wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy wyłącznie tej części adresatów akcji promocyjnej. Koszty wykonania usługi serwisowej przez Wnioskodawcę ponosi kontrahent, w imieniu którego zlecono usługę.

* W zależności od wartości zleconych Wnioskodawcy usług serwisowych, kierowcy zlecającemu serwis (tekst jedn.: przedstawicielowi kontrahenta Wnioskodawcy) przypisywana jest określona w regulaminie akcji promocyjnej ilość punktów. W każdym przypadku punkty przypisywane są do konkretnego kierowcy zlecającego usługę serwisową, bez względu na to kto ostatecznie ponosi koszty wykonania zleconej przez niego usługi.

* Po zgromadzeniu w wyżej opisany sposób przewidzianej regulaminem akcji promocyjnej liczby punktów, kierowca wybiera z udostępnianego przez Wnioskodawcę katalogu promocyjnego towar o przypisanej mu wartości punktowej. Wybrany towar Wnioskodawca będzie sprzedawał kierowcy po promocyjnej cenie 1 zł brutto (0,81 zł + VAT). Każdy kierowca, który zgromadzi wymaganą regulaminem liczbę punktów może nabyć od Wnioskodawcy towar w promocyjnej cenie. Umowa sprzedaży zawierana będzie bezpośrednio między Wnioskodawcą (jako sprzedawcą) i kierowcą (jako nabywcą). Sprzedaż towaru dokumentowana będzie fakturą VAT lub paragonem.

* Wartość rynkowa wszystkich towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 1 zł; wartość rynkowa części towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 760 zł.

* W ramach akcji promocyjnej, Wnioskodawca (będący jednocześnie organizatorem akcji promocyjnej) nie będzie oferował w promocyjnej cenie 1 zł brutto towarów znajdujących się w ofercie handlowej Wnioskodawcy. Towary sprzedawane za promocyjną cenę 1 zł brutto przez Wnioskodawcę nabywane będą specjalnie na potrzeby akcji promocyjnej od podmiotów trzecich niepowiązanych z Wnioskodawcą.

* Z udziału w akcji promocyjnej wyłączone są osoby powiązane z Wnioskodawcą.

Celem zamierzonej akcji promocyjnej jest utrzymanie i zwiększenie obrotów Wnioskodawcy. Możliwość nabycia atrakcyjnych towarów (typu: sprzęt elektroniczny, odzież, wycieczka itp.) za promocyjną cenę 1 zł, po zleceniu Wnioskodawcy wykonania usług serwisowych o wartości obrotu określonej w regulaminie akcji promocyjnej, zachęca kierowców - będących w praktyce najczęściej osobami decyzyjnymi co do wyboru miejsca serwisowania kierowanego przez nich pojazdu - do zlecania serwisu właśnie Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychodem podatkowym z tytułu sprzedaży towaru za promocyjną cenę 1 zł brutto za sztukę w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej, na potrzeby ustalenia zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży 1 zł, pomniejszona o należny podatek VAT (cena sprzedaży netto).

Zdaniem Spółki, w przedstawionej sytuacji przychodem podatkowym na potrzeby ustalenia zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych będzie cena sprzedaży netto towaru sprzedawanego w ramach akcji promocyjnej, tj. wartość ceny netto sprzedaży - 0,81 zł za każdą sztukę sprzedawanego towaru.

Uzasadniając powyższe stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że w rozumieniu ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej "ustawa o CIT").

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie sposób uznać, by sprzedaż towarów kierowcom za promocyjną cenę odbiegała od warunków rynkowych. Udzielona poszczególnym kierowcom - przedstawicielom kontrahentów Wnioskodawcy - znaczna bonifikata cenowa pozwalająca na nabycie towarów za promocyjną cenę ściśle wiąże się bowiem z określonym zachowaniem tych kierowców, którzy - aby zyskać możliwość nabycia towaru po promocyjnej cenie - muszą wcześniej zlecić Wnioskodawcy wykonanie określonej ilości oferowanych przez Wnioskodawcę usług. Nadmienić należy, że jakkolwiek w tego typu przypadkach finalnym odbiorcą usług Wnioskodawcy jest podmiot trzeci (tekst jedn.: podmiot, w imieniu którego działa kierowca), to w praktyce najczęściej to kierowca samodzielnie decyduje o miejscu serwisowania przez niego samochodu. Na rynku usług serwisowych zarówno cena usługi jak i jej jakość są bardzo wyrównane. W konsekwencji właściciele pojazdów pozostawiają kierowcy swobodę w wyborze podmiotu serwisującego należące do nich pojazdy. Stąd też analizowana akcja promocyjna adresowana jest do osób które faktycznie dokonują wyboru Wnioskodawcy jako podmiotu serwisującego pojazd znajdujący się w dyspozycji kierowcy, a jej celem jest maksymalizacja przychodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży usług oferowanych przez Wnioskodawcę w regularnej cenie, poprzez zachęcenie kierowców do zlecania Wnioskodawcy wykonania na rzecz ich mocodawcy (przełożonego, współpracownika itp.) pełnopłatnych usług serwisowych. Wprowadzenie sprzedaży promocyjnej na warunkach określonych w regulaminie akcji promocyjnej w założeniu Wnioskodawcy doprowadzi zatem do wzrostu wielkości, a przede wszystkim wartości jego obrotów. Nadmienić należy, że kierowca uzyska prawo do nabycia towaru po promocyjnej cenie tylko wówczas, jeśli wcześniej doprowadzi do zlecenia Wnioskodawcy wykonania świadczeń o ustalonej w regulaminie akcji promocyjnej wartości. Tym samym prowadzona akcja promocyjna jest niewątpliwie uzasadniona ekonomicznie, skoro upust cenowy udzielony nabywcy towaru promocyjnego znajdzie pokrycie w wartości pełnopłatnych usług serwisowych, do których zlecenia Wnioskodawcy doprowadził ten kierowca.

Zamierzona akcja promocyjna i umożliwienie nabywania w ramach tej akcji towarów za cenę 1 zł ma zatem na celu zwiększenie sprzedaży usług Wnioskodawcy, pozyskanie przez niego nowych kontrahentów oraz utrzymanie pozycji na rynku i poziomu sprzedaży usług przez Wnioskodawcę. Sprzedaż promocyjna towarów pozostaje zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością i ma na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT oraz przychodów podatkowych Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obniżenie ceny za promocyjny towar do kwoty 1 zł brutto, który jednakowoż kierowca może nabyć tylko po spełnieniu wymogów przewidzianych regulaminem akcji promocyjnej, nie może być uznane za odbiegające od wartości rynkowej bez uzasadnionej przyczyny. Stanowisko to jest uzasadnione tym bardziej, że ustawa o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uznaje także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT). Ustawodawca zatem wprost przewiduje, że wartości udzielonych przez podatnika bonifikat pomniejszają przychód podatnika.

Stąd, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku przychodem ze sprzedaży każdego towaru w ramach akcji promocyjnej będzie cena określona w umowie sprzedaży, tj. kwota 1 zł (art. 14 ust. 1 ustawy o CIT). Podstawę opodatkowania stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1 ustawy o CIT (...) (art. 18. ust. 1 ustawy o CIT), tj. dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; dochodem jest (...) nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (at. 7 ust. 1-2 ustawy o CIT). Tym samym, w niniejszym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym będzie stanowiła cena sprzedaży netto (bez wartości należnego podatku VAT), tj. kwota 0,81 zł.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach podatkowych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lutego 2013 r., znak: IPPB5/423-1172/12-2/KS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 marca 2012 r., znak: IPPB3/423-1101/11-4/GJ, a także w

* interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 30 czerwca 2006 r., znak: 1472/ROP1/423-154/212/06/PK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl