IBPBI/2/423-343/09/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-343/09/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 23 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 1976 r. Spółdzielnia zakupiła gospodarstwo rolne o powierzchni 2,08 ha wraz z zabudowaniami dla potrzeb działalności rolniczej własnego zakładu gospodarki rolnej.

Decyzją Naczelnika Miasta i Gminy z dnia 30 maja 1979 r. Spółdzielnia przekazała w użytkowanie na czas nieokreślony gospodarstwo Stadninie Koni za opłatą roczną wynoszącą 1,5% wartości nieruchomości. W roku 1989 Stadnina Koni przekazała to gospodarstwo Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa.

Spółdzielnia zwracała się kilkakrotnie do Agencji o zwrot całej nieruchomości, jednak pod warunkiem wykwaterowania przez Agencję ludzi korzystających z mieszkań w znajdującym się tam budynku, którzy nigdy nie byli związani ze Spółdzielnią.

W dniu 15 grudnia 2008 r. Agencja Nieruchomości Rolnych zwróciła się do Spółdzielni o wykup części nieruchomości obejmującej budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą i gruntem niezbędnym o powierzchni 0,3085 ha.

Walne Zgromadzenie Spółdzielni i Rada Nadzorcza wyrazili zgodę na podział, a następnie sprzedaż całego gospodarstwa.

Po dokonaniu scalenia działek 137, 139 i 140, a następnie podział na dwie działki 140/1 i 140/2, dokonano sprzedaży części gospodarstwa obejmującego działkę 140/1 o powierzchni 0,3085 ha Agencji Nieruchomości Rolnych za cenę 129.163 zł zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 3 listopada 2008 r.

Spółdzielnia cały czas była i nadal jest podatnikiem podatku rolnego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż część gospodarstwa rolnego będącego przedmiotem umowy kupna-sprzedaży obejmującego działkę 140/1 o powierzchni 0,3085 ha stanowią pastwiska trwałe i użytki rolne zabudowane, przeznaczone na cele rolnicze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi grunt o powierzchni 0,3085 ha oraz budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą jest wolny od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ zostały spełnione warunki określone ustawą tj.:

* całe gospodarstwo rolne o powierzchni 2,08 ha jest własnością Spółdzielni od 1976 r.,

* gospodarstwo figuruje w ewidencji gruntów jako użytki rolne objęte podatkiem rolnym,

* Spółdzielnia jest podatnikiem podatku rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p.") wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z treści powyższego przepisu wynika, że ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

1.

podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

2.

przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

3.

w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień art. 2 ust. 4 u.p.d.o.p. wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Jeśli natomiast chodzi o rozumienie pozostałych pojęć, które występują w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., a nie są przez tę ustawę zdefiniowane, to zgodnie z zasadami wykładni systemowej, należy przyjąć ich znaczenie wynikające z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Dotyczy to m.in. sprzedaży, pod którą na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć umowę uregulowaną w Tytule XI Księgi trzeciej Kodeksu cywilnego, w szczególności w art. 535 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Zwolnieniem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. objęty jest zatem wyłącznie dochód uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Z przedmiotowego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia zakupiła w 1976 r. gospodarstwo rolne o powierzchni 2,08 ha, jest podatnikiem podatku rolnego i część nieruchomości rolnej stanowiącej pastwiska trwałe i użytki rolne zabudowane sprzedała.

Zatem dochód ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi grunt o powierzchni 0,3085 ha oraz budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą, na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.

Do wniosku Spółdzielnia dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Augustyna Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl