IBPBI/2/423-341/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-341/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 2 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od środków pieniężnych ulokowanych na rachunku bieżącym w banku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Wspólnoty o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od środków pieniężnych ulokowanych na rachunku bieżącym w banku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa nie posiada lokali użytkowych i nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie prowadzi kasy. Wszystkie przychody i koszty Wspólnoty są rozliczane poprzez rachunek bieżący w banku.

Źródłem przychodów Wspólnoty są wpłaty właścicieli mieszkań (46 lokali) na fundusz eksploatacyjny (czynsz), na fundusz remontowy i na centralne ogrzewanie oraz odsetki od środków pieniężnych uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a wynikłe na rachunku bieżącym i na lokatach utworzonych na funduszu remontowym.

Przychody Wspólnoty przeznaczane są w całości na utrzymanie nieruchomości wspólnej zgodnie z przyjętym przez ogół właścicieli lokali corocznym projektem planu gospodarczego, obejmującym przewidywane i planowane wydatki (koszty).

Budynek Wspólnoty, eksploatowany od 1958 r. wymaga pilnego wykonania termoizolacji w celu obniżenia zużycia energii cieplnej i jej strat wynikłych z braku dociepleń budynku. Termoizolacja budynku jest przedsięwzięciem najbardziej kapitałochłonnym wymagającym kredytowania. Warunkiem uzyskania kredytu jest uprzednie zgromadzenie przez Wspólnotę środków własnych stanowiących co najmniej 20% wartości całego przedsięwzięcia, na które składa się docieplenie stropodachu i ścian zewnętrznych oraz wymiana drzwi zewnętrznych i całej instalacji grzewczej.

W celu szybszego zgromadzenia niezbędnych środków Wspólnota zakłada lokaty na funduszu remontowym w miarę uzyskiwanych wpłat. Termin dopisania odsetek 3,8% do pierwszej lokaty mija dnia 10 stycznia 2009 r.

Odsetki od środków na rachunku bieżącym w wysokości 0,1% w skali roku są dopisywane przez Bank do wpłat z chwilą zakończenia roku kalendarzowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji opisanej powyżej Wspólnota jest zwolniona od zapłaty 19% podatku od odsetek, które będą dopisane przez Bank do rachunku bieżącego Wspólnoty z końcem roku kalendarzowego.

Zdaniem Wspólnoty z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zarówno odsetki od lokat na Funduszu Remontowym, jak i odsetki doliczone do rachunku bieżącego z końcem roku kalendarzowego są wolne od opodatkowania, gdyż zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i są przeznaczone na dalsze utrzymanie tych zasobów.

Podobną interpretację zawiera opublikowane na stronie internetowej postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany z dnia 20 września 2007 r. sygn. 1432/POP/423/ZS/116/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) która w art. 13 ust. 1 przewiduje m.in., że właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podlega ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej dalej skrótem u.p.d.o.p.), co wynika z art. 1 ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Z powyższego zatem wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega dochód, a nie przychód, z wyjątkiem przypadków o których mowa w art. 21 i 22.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W określeniu "zasoby mieszkaniowe" mieszczą się zarówno lokale mieszkalne, jak i pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Mając na względzie powyższe do "zasobów mieszkaniowych" zaliczyć można:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

3.

kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

4.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami, stanowią zasoby mieszkaniowe.

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty - w tym przypadku zaliczki od członków wspólnoty, właścicieli lokali oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będzie zatem dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Tym samym dochód z tytułu zaliczek, opłat związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych wnoszonych przez właścicieli lokali mieszkalnych w budynkach wspólnoty mieszkaniowej stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód ten korzysta więc ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

W konsekwencji, oceniając przedstawiony przez Wspólnotę Mieszkaniową stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że również uzyskane przez Wspólnotę Mieszkaniową dochody z tytułu odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym (bieżącym), tj. czynszów, opłat, zaliczek dotyczących lokali mieszkalnych, uznać należy za dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mogą być zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl