IBPBI/2/423-340/11/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-340/11/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 22 i 26 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją spotkań partnerów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją spotkań partnerów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 kwietnia 2011 r. Znak: IBPP1/443-166/11/ES, IBPP1/443-167/11/ES, IBPBI/2/423-340/11/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 22 i 26 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą (jest wpisany do Rejestru Stowarzyszeń i innych organizacji członkowskich). Do Rejestru Przedsiębiorców KRS został wpisany w dniu 26 czerwca 2002 r., a faktycznie działalność gospodarczą rozpoczął w październiku 2004 r. Wnioskodawca jest małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Działalność, którą prowadzi jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT - prowadzenie ośrodka narciarskiego.

W roku bieżącym stowarzyszenie pragnie skorzystać z projektu unijnego i zrealizować inwestycję pod nazwą "Budowa tarasu obserwacyjnego i instalacja kopuły wielosezonowej - uruchomienie usług szkoleniowych", w ramach którego miałoby otrzymać w części (85%) zwrot kosztów poniesionych na wybudowanie utwardzonego placu - tarasu obserwacyjnego, na którym posadowiona zostanie kopuła wielosezonowa typu Empiro (zaliczana w Klasyfikacji Środków Trwałych do rodzaju narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie pozostałe nr 808), ogrzewana pompą ciepła (zaliczaną w KST do rodzaju pozostałe urządzenia nieprzemysłowe nr 669) wraz ze sprzętem obserwacyjnym (lunety, teleskopy - KŚT nr 808), służące do przeprowadzania planowanych w zakresie wspomnianego projektu unijnego zajęć seminaryjnych i warsztatów tematycznych, czyli usług szkoleniowych, edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu astronomii i przyrody.Za korzystanie z tych urządzeń i kopuły projekt przewiduje pobieranie opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych. Dofinansowaniu podlegać będzie także organizacja spotkań pomiędzy partnerami projektu (jest to projekt programu transgranicznego polsko-słowackiego). Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów; omawiane będą głównie postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat wypadnie spotkanie. Każdy z partnerów będzie takie spotkania u siebie organizował. Tak więc, wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu dotyczyć będą wyłącznie działalności edukacyjnej, szkoleniowej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 kwietnia 2011 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawione w poz. 50 zdarzenie przyszłe, o informację, iż wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań partnerów to:

* zakup usług noclegowych dla partnerów,

* zakup wyżywienia, catering,

* transport uczestników (jeśli jest konieczny) po okolicy,

* zakup materiałów i gadżetów promocyjnych dla uczestników spotkania.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty związane z organizacją spotkań partnerów w proporcji w jakiej nie będą refinansowane ze środków unijnych, mimo, że nie będą za ich przeprowadzenie wystawiane faktury... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty wydatkowane na organizację spotkań partnerów nie widnieją w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, dlatego też powinny być uznane za podatkowy koszt uzyskania przychodów w takiej części w jakiej podatnik poniósł koszt we własnym zakresie. Tym bardziej, że będą one dotyczyły usprawnienia realizacji programu unijnego, który służył będzie uzyskiwaniu przychodów z usług edukacyjnych, czyli będą służyć zabezpieczeniu źródła przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

* konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,

* poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Drugi z elementów zawartych w omawianym przepisie stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie może być ujęty, w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zwrot "w szczególności" oznacza, że nie jest to katalog zamknięty, a tylko przykładowo ustawodawca wymienia niektóre wydatki związane z reprezentacją firmy, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa o p.d.o.p., nie definiuje terminu "reprezentacja", dlatego też należy posłużyć się w tym zakresie wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007).

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika ułatwiającego zawarcie umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż dofinansowaniu podlegać będzie organizacja spotkań pomiędzy partnerami projektu. Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów; omawiane będą głównie postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat organizowane jest spotkanie.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż wydatki poniesione w związku z organizacją spotkań partnerów tj. zakup usług noclegowych dla partnerów, zakup wyżywienia, catering, transport uczestników (jeśli konieczny) po okolicy, zakup materiałów i gadżetów promocyjnych dla uczestników spotkania stanowić będą koszty uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy, gdyż spełniają one przesłanki wskazane w art. 15 ustawy o p.d.o.p., w proporcji w jakiej nie będą refinansowane ze środków unijnych. Jednak warunkiem ich zaliczenia do kosztów podatkowych jest właściwie ich udokumentowanie dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Należy przy tym podkreślić, iż koszty noclegów, posiłków i transportu uczestników Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że służyły one realizacji celu uczestnictwa w spotkaniach, a nie celom reprezentacyjnym.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku numerami od 1 do 4 oraz od 6 do 7 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl