IBPBI/2/423-318/10/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-318/10/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dzierżawy gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dzierżawy gruntu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 19 marca 2009 r. znak: IBPBI/2/423-318/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 31 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota mieszkaniowa wydzierżawia grunt o powierzchni 151 m 2 jednemu z członków Wspólnoty. Pożytki z dzierżawy wpłacane są na konto Wspólnoty mieszkaniowej i wydatkowane na rzecz nieruchomości wspólnej Wspólnoty. Od tych przychodów z pożytków przekazywany jest podatek 19% na konto urzędu skarbowego. Wspólnota mieszkaniowa traktowała dochód z dzierżawy gruntu jako dochód z innych źródeł niż z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Z żadnej dostępnej Wspólnocie interpretacji nie posiada ona wiedzy, że jest to dochód zwolniony z podatku.

Na podstawie wydanej indywidualnej interpretacji Ministra Finansów z dnia 9 listopada 2009 r. znak ITPB 3/423-425/09/AM, z którą Wspólnota zapoznała się w ostatnim czasie, zwraca się o wydanie dla niej indywidualnej interpretacji w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego pożytków z dzierżawy gruntu, pod warunkiem przeznaczenia ich na koszty nieruchomości wspólnej Wspólnoty.

W uzupełnieniu wniosku Wspólnota wskazała, iż wspomniany grunt jest wydzierżawiany na posadowiony pawilon handlowy. W pawilonie tym prowadzona jest działalność handlowo-usługowa. Korzyści z tego wynajmu pobiera najemca Grunt jest we władaniu członków Wspólnoty, stosownie do posiadanych udziałów, natomiast własnością najemcy są nakłady poniesione na wybudowanie tego pawilonu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód z dzierżawy gruntu stanowiącego nieruchomość wspólną Wspólnoty mieszkaniowej jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotychczas opłacony podatek może zostać Wspólnocie zwrócony jako nienależny za rok 2007, 2008 i 2009.

Zdaniem Wspólnoty, dochód z pożytku jakim jest dzierżawa gruntu, za który właściciele opłacają podatki oraz opłaty za wieczyste użytkowanie, jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych, a dochód ten w całości przeznaczony jest na wydatki związane z remontami w nieruchomości wspólnej.

Na podstawie indywidualnej interpretacji Ministra Finansów w identycznej sprawie Wspólnota uważa, iż w przedmiotowej sprawie występuje również przychód otrzymany z pożytków, zwolniony z podatku dochodowego, a wcześniej wpłacony, tzn. w ubiegłych latach i winien zostać zwrócony Wspólnocie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

1.

dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

2.

dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych" określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku należy stwierdzić, że dochód uzyskany z dzierżawy gruntu, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., bowiem nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - grunt wraz z pawilonem handlowym nie jest bowiem wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Stanowi on zatem dochód z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, co skutkuje obowiązkiem jego opodatkowania.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, która stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Stanowisko Wspólnoty jest zatem nieprawidłowe.

Odnośnie powołania się przez Wspólnotę na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 9 listopada 2009 r. Znak ITPB 3/423-425/09/AM należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to zatem, że wydana interpretacja nie może stanowić podstawy w sprawach innych podatników.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż w powołanej przez Wspólnotę interpretacji stwierdzono, na tle stanu faktycznego przedstawionego przez inną wspólnotę, że pożytki z dzierżawy gruntu nie stanowią przychodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl