IBPBI/2/423-317/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-317/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków likwidacji środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków likwidacji środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest firmą działającą w sektorze motoryzacyjnym. W dniu 1 sierpnia 2006 r. Spółka otrzymała Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: Strefa).

Zgodnie z Zezwoleniom, Spółka zobowiązana jest ponieść do 31 grudnia 2010 r. wydatki inwestycyjne równowarte 35 mln USD (z czego 30,14 mln USD należy wydać do 31 grudnia 2008 r.). Spółka spełniła już ww. warunek w całości, przekraczając nawet poziom wymaganych wydatków inwestycyjnych. Spółka rozpoczęła też korzystanie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: p.d.o.p.) z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy. Spółka korzysta z pomocy z tytułu kosztów nowej inwestycji, co oznacza, że pulę dostępnej pomocy publicznej wyznacza wartość kwalifikujących się do pomocy wydatków inwestycyjnych pomnożona przez intensywność pomocy regionalnej właściwą dla województwa.

W związku ze zużywaniem się niektórych środków trwałych, nabytych lub ulepszonych w ramach inwestycji dokonanej na terenie Strefy, może się zdarzyć, że Spółka zmuszona będzie dokonać ich likwidacji. Likwidacja taka polegać będzie na wykreśleniu zbędnego składnika z ewidencji i jego utylizacji. Taka konieczność wynikać może z szybkiego postępu technicznego odnoszącego się do niektórych urządzeń lub z tego, że urządzenia zostały trwałe uszkodzone i nie będzie możliwa ich naprawa. W niektórych przypadkach (przypadków tych dotyczy niniejsze zapytanie), taka likwidacja może nastąpić przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia danych środków (lub wartości ulepszenia) do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Likwidacja niektórych środków trwałych nie wpłynie przy tym na kontynuowanie całości działalności gospodarczej na terenie Strefy, to znaczy będzie ona dalej prowadzona zgodnie z założeniami inwestycyjnymi przez okres co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji. W związku ze znacznym przekroczeniem wymaganej kwoty wydatków inwestycyjnych wartość poszczególnych zlikwidowanych środków trwałych nie wpłynie negatywnie na fakt wywiązania się z zobowiązań inwestycyjnych Spółki (tzn. nawet gdyby pominąć wartość zlikwidowanych środków trwałych to łączna wartość całej inwestycji nadał będzie wynosić co najmniej równowartość 35 mln USD). Likwidacja środków trwałych nie będzie zatem stanowić przesłanki do cofnięcia Zezwolenia przez właściwe organy (z czym mógłby się potencjalnie wiązać obowiązek zwrotu otrzymanej pomocy publicznej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy likwidacja środków trwałych wpłynie na wysokość zwolnienia podatkowego, z którego korzysta Spółka.

Zdaniem Spółki, w związku z tym, że korzysta z pomocy regionalnej z tytułu nowej inwestycji, istotne jest właściwe określenie wielkości puli dostępnej pomocy publicznej. Pulę tę wyznacza kwota faktycznie poniesionych na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia strefowego oraz intensywność pomocy w wys. 50%.

Jednocześnie, w myśl § 5 rozporządzenia strefowego, zwolnienie z p.d.o.p., przysługuje Spółce pod warunkiem, że:

* nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjnej przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* będzie prowadzić działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu zakończenia inwestycji.

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku konieczności zlikwidowania niektórych środków trwałych obydwa wskazane wyżej warunki zostaną dochowane. W szczególności w związku z potencjalną likwidacją środków trwałych nie dojdzie do przeniesienia "w jakiejkolwiek formie własności składników majątku". Likwidacja środka trwałego polegająca na wykreśleniu go z ewidencji nie jest bowiem związana z przejściem własności na inny podmiot. Przejście własności może nastąpić wyłącznie w drodze dwustronnej czynności prawnej - w analizowanym przypadku tak się nie stanie; Spółka nie uzyska również żadnego wynagrodzenia w związku z likwidacją.

Również drugi warunek z przytoczonego przepisu będzie spełniony - działalność gospodarcza związana z poczynioną inwestycją będzie nadal kontynuowana. Konieczność zlikwidowania kilku środków trwałych (stanowiących znikomą część wszystkich środków trwałych składających się na inwestycję w Strefie), nie wpłynie na ciągłość działalności w Strefie.

Literalna interpretacja przytoczonych przepisów jednoznacznie prowadzi zatem do wniosku, że skoro warunki zawarte w rozporządzeniu strefowym będą spełnione, to likwidacja wybranych środków trwałych do której Spółka będzie zmuszona nie wpłynie w żaden sposób na korzystanie ze zwolnienia z p.d.o.p.

Takie stanowisko jest także spójne z funkcjonalną wykładnią rozporządzenia strefowego. Nie sposób bowiem uznać, że przedsiębiorca który wywiązuje się z wszystkich zobowiązań inwestycyjnych ma być zmuszony do utrzymywania przez okres 5 lat bezużytecznych środków trwałych. Ich bezużyteczność może wynikać ze zniszczenia (w tym wskutek działania siły wyższej), zużycia się w procesie produkcyjnym (żywotność niektórych urządzeń jest krótsza niż okres 5 lat), czy z zestarzenia się w związku z szybkim postępem technologicznym (co ma miejsce np. w przypadku komputerów). Wreszcie - może się zdarzyć, że inwestorowi określone urządzenia zostaną skradzione. Wszystkie wskazane przypadki są jakościowo różne od sytuacji opisanej w § 5 rozporządzenia strefowego - wynikają one ze zdarzeń obiektywnych, niezależnych od woli inwestora. Wymienione zdarzenia, w tym analizowany przypadek likwidacji, nie mieszczą się więc w przewidzianym w rozporządzeniu strefowym przypadku przeniesienia własności składników majątkowych (takim przypadkiem byłoby jedynie przeniesienie przez Spółkę własności środka trwałego np. w drodze umowy sprzedaży, co nie ma miejsca).

W świetle przytoczonych przepisów Spółka uważa, że likwidacja przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji poszczególnych środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych nie wpłynie na prawo Spółki do korzystania ze zwolnienia podatkowego. Spółka będzie zatem uprawniona do korzystania ze zwolnienia z p.d.o.p., do wysokości dostępnej puli pomocy publicznej, którą wyznaczać będzie wartość wszystkich nabytych w związku z inwestycją składników majątku, niepomniejszona o wartość środków zlikwidowanych.

Reasumując, mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia, zdaniem Spółki jej stanowisko należy uznać za prawidłowe. Spółka wnosi o potwierdzenie tej prawidłowości w interpretacji indywidualnej, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 171), zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (czyli przed 24 lutym 2007 r.), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Ponieważ zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Spółka otrzymała w dniu 1 sierpnia 2006 r., zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 24 lutego 2007 r.

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony tylko w przypadkach enumeratywnie w nim wyliczonych, a są nimi:

1.

upływ okresu, na jaki została ustanowiona strefa;

2.

zaprzestanie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy;

3.

rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu;

4.

nie usunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki w terminie wyznaczonym w wezwaniu ministra do ich usunięcia.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnień (§ 5 ust. 1 rozporządzenia o specjalnej strefie ekonomicznej), jak i przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia (art. 19 ust. 1 i 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) stanowią katalog zamknięty.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza dokonać likwidacji niektórych środków trwałych, nabytych lub wytworzonych w ramach inwestycji dokonanej na terenie strefy, przed upływem terminu, o którym mowa w ww. § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Wydatki na przedmiotowe składniki majątkowe stanowiły u Spółki koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną. Nakłady inwestycyjne Spółki, pomniejszone o wartości składników majątkowych, które Spółka zamierza zlikwidować, przekraczają wielkość wydatków inwestycyjnych, do których poniesienia Spółka została zobowiązana w zezwoleniu.

Cytowany przepis § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, jako warunku zachowania prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, nie wskazuje zakazu likwidacji środka trwałego w określonym w nim terminie.

W świetle powyższych przepisów, uznać zatem należy, iż likwidacja przed upływem 5 lat środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl