IBPBI/2/423-313/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-313/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży niezabudowanego gruntu, na którym planowana była inwestycja w zakresie budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży niezabudowanego gruntu, na którym planowana była inwestycja w zakresie budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia w 1999 r. rozpoczęła działalność inwestycyjną na zakupionych w tym celu działkach budowlanych. Przedmiotem i efektem tej działalności są cztery wielorodzinne budynki mieszkalne, w tym jeden w ramach społecznego budownictwa mieszkaniowego (TBS). W przygotowaniu inwestycji mieszkaniowych znajdują się kolejne 3 budynki wielorodzinne na zakupionym przez Spółdzielnię terenie. W ramach tej działalności inwestycyjnej zaplanowano również zabudowę szeregową jednorodzinną na działce o powierzchni 0,0969 ha.

Została wykonana pełnobranżowa dokumentacja projektowa, uzyskano prawomocną decyzję o pozwoleniu na budowę. Rozpoczęto pracę przygotowawcze w terenie, wycinka i karczowanie drzew, wstępne ukształtowanie terenu. Równocześnie prowadzono działalność marketingową w celu pozyskania przyszłych właścicieli domów jednorodzinnych, którzy w formie ratalnych wpłat sfinansują budowę.

Niestety brak chętnych do nabycia domów jednorodzinnych, spowodował konieczność zbycia działki, ponieważ było to jedyne rozwiązanie pozwalające na odzyskanie poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz zakup terenu. Działka została zbyta aktem notarialnym spisanym w dniu 18 lipca 2008 r. (umowa przedwstępna podpisana 15 maja 2008 r.). Środki finansowe na zakup działki pochodziły z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Uzyskany dochód z jej zbycia przeznaczony jest na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany ze zbycia działki z pozwoleniem na budowę, pełnobranżnową dokumentacją projektową, uzbrojoną i z rozpoczętymi pracami przygotowawczymi w terenie, przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wymieniona działka została nabyta ze środków z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zdaniem Spółdzielni, dochód uzyskany za zbycie działki z pozwoleniem na budowę, przedmiarami, uzbrojonej i rozpoczętymi pracami przygotowawczymi przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych winien być zwolniony z opodatkowania podatkiem od osób prawnych - art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Działka została zakupiona ze środków gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w informacji telefonicznej w dniu 11 marca 2009 r. z Krajowej Informacji Podatkowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W określeniu "zasoby mieszkaniowe" mieszczą się zarówno lokale mieszkalne, jak i pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Mając na względzie powyższe do "zasobów mieszkaniowych" zaliczyć można:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:- dźwigi osobowe i towarowe, - aparaty do wymiany ciepła, - kotłownie i hydrofornie wbudowane,- klatki schodowe, - strychy, piwnice, komórki, - garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: - budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, - kotłownie i hydrofornie wolnostojące, - osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: - zbiorniki-doły gnilne; szamba, - rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, - sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, - budowle inżynieryjne (studnie itp.), - budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego w ww. wniosku stwierdzić należy, że niezabudowane grunty nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup obiektów budowlanych, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwia im dostęp do budynku mieszkalnego bądź zapewnia sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Nie jest przy tym istotna okoliczność, iż na przedmiotowej działce planowana jest inwestycja pod zabudowę mieszkalną, a nawet rozpoczęto prace przygotowawcze w terenie, bowiem na pojęcie "zasoby mieszkaniowe" składa się już istniejąca substancja mieszkaniowa. W związku z powyższym dochód uzyskany ze sprzedaży tej niezabudowanej działki nie może być uznany za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a więc należy go zaliczyć do dochodu, który bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem nieprawidłowe.

Prawo do zwolnienia dochodu czy też jego brak wynika wyraźnie z przepisów powołanej wyżej ustawy o p.d.o.p., a zatem powołanie się na informację udzieloną telefonicznie nie może mieć wpływu na ocenę stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl