IBPBI/2/423-312/09/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-312/09/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 17 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu z tytułu zwiększenia wartości prawa użytkowania wieczystego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu z tytułu zwiększenia wartości prawa użytkowania wieczystego. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 4 maja 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 11 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia wybudowała budynek mieszkalny finansowany w całości wkładami członków celem przeniesienia własności lokali na członków. Opłata za użytkowanie wieczyste dotyczące działki, na której powstał budynek została uiszczona jednorazowo w 1989 r. Po zmianie przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie definicji środków trwałych wprowadzono w 2002 r. do ewidencji środków trwałych prawo użytkowania wieczystego gruntów nie dokonując jego wyceny wg art. 28, ale wzięto jako źródło wyliczeń podstawę do naliczeń opłat za użytkowanie wieczyste na sąsiadującym osiedlu. Na cele prowadzonej inwestycji dokonano wyceny rynkowej wartości tego prawa na dzień rozpoczęcia inwestycji i ustalono wartość wkładu budowlanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy różnica wartości prawa użytkowania wieczystego po wycenie i przed stanowi dla spółdzielni dochód do opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, budowę mieszkań w celu przeniesienia odrębnej własności lokalu na członka spółdzielni zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 4a pkt 1 u.p.d.o.p. spółdzielnia definiuje jako inwestycję (co oznacza środki trwałe w budowie w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 16 uor). Wydatki na wytworzenie środków trwałych we własnym zakresie znalazły się w katalogu wyłączeń kosztów podatkowych (art. 16 u.p.d.o.p.), tak więc i wpłaty członków z tytułu wkładu budowlanego nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż ustalenie prawidłowej wartości prawa użytkowania wieczystego, a w tym przypadku zwiększenie wartości tego prawa w stosunku do wcześniej zaksięgowanej nie stanowi przychodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p.") przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl. art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Nadmienić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastrzeżenie to nie ma zastosowania.

Zatem co do zasady opodatkowaniu podlega dochód a nie przychód, wobec czego sformułowanie "przychód do opodatkowania" używane przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu. W art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. wskazane są jedynie przykłady przysporzeń majątkowych, które zaliczają się do przychodów - ustawa używa bowiem otwartej formuły "w szczególności". Analiza wszystkich tych podanych przykładów pozwala jednak sformułować wniosek, iż przychodem jest trwałe, realne powiększenie majątku podatnika - czy to poprzez aktywne włączenie do tego majątku określonych wartości, czy też poprzez wyłączenie z tego majątku zobowiązań (pasywów) obciążających dotychczas ten majątek. Przychodem takim są zatem otrzymane pieniądze, rzeczy, prawa, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań albo wartość zwróconych wierzytelności, które uprzednio zostały uznane za nieściągalne.

Odmiennie jednak została uregulowana kwestia katalogu przysporzeń niebędących przychodem, neutralnych podatkowo (niestanowiących podstawy ustalania dochodu podlegającego opodatkowaniu). Art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p. zawiera zamknięty katalog takich przypadków. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w świetle ustawy co do zasady przychodem jest każde przysporzenie majątkowe, za wyjątkiem sytuacji, określonych ustawie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Oznacza to, że wszystkie środki jakie wpływają na rachunek Spółdzielni stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej przychód. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków. Zatem także wpłaty członków z tytułu wkładu budowlanego stanowią przychód Spółdzielni.

W myśl ww. art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Zatem wpłaty członków z tytułu wkładu budowlanego powiększające sumę przychodów Spółdzielni będą rzutować na wysokość uzyskanego przez Spółdzielnię dochodu. Zważywszy jednak na przewidziane przez ustawodawcę zwolnienie między innymi dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, do których niewątpliwie zalicza się m.in. spółdzielnie mieszkaniowe, uzyskane dochody po spełnieniu ustawowych warunków mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak kwestia ta nie była przedmiotem wniosku a więc Organ nie jest obowiązany ani uprawniony do wydania indywidualnej interpretacji w tej kwestii.

Odnosząc się natomiast do problemu będącego przedmiotem pytania oraz stanowiska wnioskodawcy, w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, iż powstała wskutek wyceny dla celów rachunkowych różnica w wartości prawa użytkowania wieczystego nie stanowi przychodu podatkowego. Tym samym wielkość ta pozostaje bez wpływu na wysokość uzyskanych przez Spółdzielnię przychodów a w konsekwencji i dochodów.

Stanowisko wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl