IBPBI/2/423-305/13/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-305/13/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka po dokonaniu przejęcia Spółki A prowadząc działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie Zezwolenia nr 1 oraz Zezwolenia nr 2, zobligowana będzie do prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego ze wskazanych zezwoleń (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka po dokonaniu przejęcia Spółki A prowadząc działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie Zezwolenia nr 1 oraz Zezwolenia nr 2, zobligowana będzie do prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego ze wskazanych zezwoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") na podstawie zezwolenia z dnia 8 lutego 2000 r. (dalej: "Zezwolenie nr 1"). Spółka prowadzi w szczególności działalność w zakresie produkcji urządzeń elektronicznych (m.in. zestawy głośnomówiące, telefony samochodowe, uchwyty samochodowe, etc) oraz usług wspierających (m.in. obróbka metali i nakładanie powłok na metale, prace badawczo-rozwojowe). Wskazana powyżej działalność określona została w treści posiadanego przez Spółkę Zezwolenia nr 1. Warunki prowadzenia działalności na terenie SSE określone w treści Zezwolenia nr 1 zostały wypełnione we wskazanych terminach, co potwierdzają także protokoły z kontroli przeprowadzanych przez pracowników podmiotu zarządzającego SSE (Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.).

W chwili obecnej w związku z korzystaniem z pomocy publicznej (zwolnienia podatkowego) na podstawie Zezwolenia nr 1, z uwagi na upływ wymaganych terminów, na Spółce nie ciążą obowiązki w zakresie utrzymania miejsc pracy, czy też utrzymania własności składników majątku, które uprzednio rozpoznane zostały za kwalifikowany koszt projektu inwestycyjnego.

Zezwolenie nr 1 obowiązuje do dnia 6 października 2015 r.

Spółka prowadzi obecnie analizę w zakresie możliwych do implementacji scenariuszy restrukturyzacyjnych (w tym również z uwzględnieniem podmiotów z Nią powiązanych) mających na celu wzrost efektywności oraz uproszczenie struktury prowadzonej działalności.

Jednym z rozważanych scenariuszy jest połączenie Spółki ze Spółką A. Połączenie miałoby nastąpić zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h."), a więc poprzez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej (Spółka A) na spółkę przejmującą (Spółka).

Spółka A jest podmiotem funkcjonującym od 2004 r. (początkowo pod innymi firmami), na rzecz którego również zostało wydane zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zezwolenie z dnia 12 września 2012 r., dalej: "Zezwolenie nr 2"). Spółka A prowadzi działalność zbieżną przedmiotowo z działalnością Spółki. W konsekwencji, zarówno Zezwolenie nr 1 jak i Zezwolenie nr 2 obejmują zbieżny zakres działalności.

W przypadku dokonania połączenia, realizacja projektu inwestycyjnego, który został rozpoczęty przez Spółkę A (w związku z którym wydane zostało Zezwolenie nr 2), kontynuowana byłaby przez Spółkę. Powyższe, nie skutkowałoby zmianą lokalizacji projektu inwestycyjnego będącego podstawą do wydania Zezwolenia nr 2 względem założeń przyjętych na etapie ubiegania się o niniejsze zezwolenie.

Zezwolenie nr 2 obowiązuje do końca funkcjonowania SSE (zgodnie z obecnym stanem prawnym do 31 grudnia 2020 r.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka po dokonaniu przejęcia Spółki A prowadząc działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie Zezwolenia nr 1 oraz Zezwolenia nr 2, zobligowana będzie do prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego ze wskazanych zezwoleń. Tym samym, czy istniał będzie obowiązek dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy na części przypadającej na każde zezwolenie osobno... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w treści przepisów ustalających zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego w Strefie brak jest zapisów które nakładałyby obowiązek prowadzenia odrębnej księgowości podatkowej dla każdego z projektów, na które wydane zostały zezwolenia strefowe.

W szczególności brak jest takich zapisów w ustawie o p.d.o.p., w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., "ustawa o SSE"), jak również w którymkolwiek z tzw. rozporządzeń strefowych właściwych odpowiednio dla Zezwolenia nr 1 oraz Zezwolenia nr 2.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p. stanowi, iż wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie zezwolenia stanowiącego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawę do korzystania z pomocy publicznej. Art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. określa, iż zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy.

Z kolei stosownie do art. 12 ustawy o SSE, ustalającej podstawowe zasady prowadzenia działalności w Strefie, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia strefowego, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, zwolnieniem podatkowym objęty jest dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie Strefy, która równocześnie została wymieniona w posiadanym zezwoleniu/zezwoleniach strefowych.

Brak jest we wskazanych przepisach regulacji nakazujących ustalanie odrębnego wyniku finansowego/podatkowego, w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia strefowego. Brak jest również regulacji zabraniających posiadania więcej niż jednego zezwolenia strefowego.

Warto także podkreślić, iż rozporządzenie strefowe w § 5 ust. 5 stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie Strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie Strefy. Analogiczne zapisy zawarte zostały również we wcześniejszym rozporządzeniu dotyczącym pomocy publicznej udzielanej na terenie Strefy, właściwym dla Zezwolenia nr 1. Zgodnie ze wskazanym przepisem, obowiązek ustalania odrębnego wyniku odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku prowadzenia działalności na terenie Strefy, na podstawie dwóch zezwoleń strefowych, Spółka zobowiązana będzie do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od p.d.o.p. oraz podlegającego opodatkowaniu. W przepisach regulujących zasady kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorcy strefowego brak jest bowiem wymogu dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy dla projektów inwestycyjnych związanych z poszczególnymi zezwoleniami.

Biorąc pod uwagę powyższe, korzystanie z dwóch zezwoleń strefowych nie kreuje obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej i ustalania odrębnego wyniku podatkowego dla każdego z Zezwoleń.

Spółka jest jednocześnie świadoma, iż będzie zobligowana do zapewnienia możliwości weryfikacji, czy zostały wypełnione warunki określone w Zezwoleniu nr 2. Tym samym, Spółka prowadziła będzie ewidencję środków trwałych oraz miejsc pracy związanych z projektem będącym podstawą do wydania Zezwolenia nr 2.

Wskazane przez Spółkę stanowisko, zgodnie z którym brak jest konieczności odrębnego kalkulowania wyniku dla poszczególnych projektów będących podstawą do wydania właściwego zezwolenia strefowego, jest w pełni zgodne z jednolitą linią interpretacyjną prezentowaną przez organy podatkowe.

Analogiczne podejście zostało zaprezentowane m.in. przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2012 r., Znak: IBPBI/2/423-889/12/ BG,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2012 r., Znak: IPTPB3/423-176/12-3/KJ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2012 r., Znak: IBPB1/2/423-225/12/AK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2011 r., Znak: IBPBI/2/423-995/11/SD.

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2011 r., Znak: ILPB3/423-241/11-2/MM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2011 r., Znak: IBPBI/2/423-1887/10/JD,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2011 r., Znak: ILPB3/423-946/10-3/MM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2011 r., Znak: IBPBI/2/423-1451/10/SD.

Dodatkowo, znaczna część interpretacji indywidualnych prawa podatkowego potwierdzających brak obowiązku kalkulowania wyniku podatkowego odrębnie dla każdego projektu inwestycyjnego będącego podstawą do wydania właściwego zezwolenia strefowego, dotyczy stricte przypadków funkcjonowania podatnika na terenie SSE na podstawie kilku zezwoleń z których co najmniej jedno zostało pierwotnie wydane na rzecz podmiotu, który został następnie przejęty przez podatnika - przykładowo:

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 października 2012 r., Znak: IBPBI/2/423-889/12/BG,

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 26 lipca 2012 r. Znak: IPTPB3/423-176/12-3/ KJ,

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 24 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1451/10/SD.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnioskuje o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego przez nią stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 8 lutego 2000 r. Spółka prowadzi obecnie analizę w zakresie możliwych do implementacji scenariuszy restrukturyzacyjnych mających na celu wzrost efektywności oraz uproszczenie struktury prowadzonej działalności. Jednym z rozważanych scenariuszy jest połączenie Spółki ze Spółką A zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., a więc poprzez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą. Spółka A jest podmiotem na rzecz którego zostało wydane zezwolenie z dnia 12 września 2012 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka A prowadzi działalność zbieżną przedmiotowo z działalnością Spółki. W przypadku dokonania połączenia, realizacja projektu inwestycyjnego, który został rozpoczęty przez Spółkę A, kontynuowana byłaby przez Spółkę.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330).

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.), w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej pozwalającej na obliczenie dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy dla posiadanych zezwoleń. Tym samym nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie poszczególnych zezwoleń.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i Nr 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl