IBPBI/2/423-301/10/MO - Możliwość uznania przychodu spółki z umorzonych lub częściowo umorzonych odsetek jako przychodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-301/10/MO Możliwość uznania przychodu spółki z umorzonych lub częściowo umorzonych odsetek jako przychodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu umorzonych odsetek od zobowiązań będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu umorzonych odsetek od zobowiązań będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1471/09/MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia przedmiotowego wniosku dokonano w dniu 2 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi, na podstawie udzielonego jej zezwolenia, działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie obejmuje m.in. produkcję wyrobów z drewna, papieru, wyrobów chemicznych, wyrobów z tworzyw sztucznych, produkcję mebli, działalność poligraficzną i publikacyjną, badania i analizy techniczne, prace badawcze w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, a także zagospodarowanie niemetalowych odpadów i wyrobów wybrakowanych.

Wnioskodawca, w ramach swojej działalności, zaciąga od podmiotów powiązanych lub niepowiązanych kredyty (pożyczki) w celu finansowania wydatków związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy (w tym wydatków inwestycyjnych). Od kwot nominalnych kredytów (pożyczek) są naliczane odsetki. Z tytułu niektórych zobowiązań kredytowych (pożyczkowych), Spółka odpowiada solidarnie wraz z innym podmiotem powiązanym (w rozumieniu art. 11 u.p.d.o.p.). Jeżeli podmiot powiązany spłaci zobowiązanie, za które jest odpowiedzialny solidarnie wraz ze Spółką, może powstać tzw. roszczenie regresowe (na podstawie art. 376 § 1 Kodeksu Cywilnego) podmiotu powiązanego wobec Spółki. Do czasu wykonania/spłaty przez Spółkę roszczenia regresowego, podmiot powiązany nalicza Spółce odsetki.

Wnioskodawca nabywa również surowce, półprodukty lub materiały w celu wytwarzania wyrobów na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia. W przypadku niektórych zobowiązań, termin płatności jest odroczony w związku z czym naliczane są odsetki. Może też mieć miejsce sytuacja, w której kontrahent nalicza Spółce odsetki za zwłokę w przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcą terminu płatności.

Może się zdarzyć, że naliczone Wnioskodawcy odsetki od wyżej przedstawionych zobowiązań (w tym z tytułu kredytów/pożyczek, roszczenia regresowego czy zobowiązań handlowych) zostaną przez kontrahentów (będących podmiotami powiązanymi lub niepowiązanymi) w przyszłości umorzone częściowo (zredukowane) lub umorzone w całości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku konieczności rozpoznania umorzonych lub częściowo umorzonych odsetek jako przychodu podatkowego, przychód ten powinien być zakwalifikowany jako przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinien być objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Spółki, w przypadku nie potwierdzenia powyższego stanowiska Wnioskodawcy o braku przychodu, Spółka uważa, że przychód uzyskany w wyniku umorzonych odsetek będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, ze względu na fakt, że przychód ten jest wygenerowany w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia.

Stosownie do art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: u.s.s.e.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 u.s.s.e., przez osoby prawne prowadzące tę działalność gospodarczą są zwolnione z podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej: u.p.d.o.p.).

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie udzielonego zezwolenia, o którym mowa w art. 16 u.s.s.e.

Zatem łączne spełnienie powyższych warunków, tj.

1.

uzyskania przychodu z umorzonych odsetek z działalności gospodarczej,

2.

prowadzonej na terenie strefy,

3.

na podstawie Zezwolenia,

-

Skutkuje zwolnieniem przychodów z umorzonych odsetek z p.d.o.p. Z powołanego przepisu u.p.d.o.p. wynika, że zwolnieniu z p.d.o.p. podlegają inne dochody, niż tylko te uzyskane z działalności wymienionej wprost w Zezwoleniu.

Gdyby ustawodawca zamierzał zwolnić z p.d.o.p. tylko dochody wymienione w Zezwoleniu, to taki warunek określiłby wprost w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Przepis ten nie posługuje się jednak pojęciem "w zakresie określonym w zezwoleniu" a jedynie pojęciem "dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia".

Dzięki takiej konstrukcji zwolnieniem objęte są wszystkie te dochody, które są następstwem działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia, nawet jeśli działanie, w wyniku którego otrzymano ten dochód nie wynika wprost z treści uzyskanego Zezwolenia. Niezbędne jest jednak aby podstawą prowadzenia tej działalności było Zezwolenie.

O tym, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. zwolnieniu z p.d.o.p. podlegają nie tylko dochody uzyskane z działalności określonej wprost w Zezwoleniu, świadczy fakt, że szereg dochodów, które są zwolnione z p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., nie są uzyskiwane z działalności gospodarczej określonej wprost w Zezwoleniu, lecz są jedynie efektem tej działalności. Dochodami takimi (których kwalifikacja jako dochodów strefowych jest akceptowana przez organy podatkowe) są na przykład: dochody z odsetek na bieżących rachunkach bankowych, dochody z tytułu zawarcia kontraktu terminowego SWAP zabezpieczającego ryzyko zmiany stóp procentowych, dochody z wypłat otrzymywanych przez przedsiębiorcę za bezszkodowość w ubezpieczeniu, kwoty wypłacane na rzecz przedsiębiorcy przez pracowników za zniszczone mienie, dochody z tytułu kar umownych i odszkodowań otrzymywanych przez przedsiębiorcę od dostawców oraz z tytułu niewłaściwego wywiązania się z umów, czy też dochody z tytułu wynagrodzeń za terminową wpłatę podatku (wynagrodzenia dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych).

Ponadto, należy podnieść, że ze względu na fakt, że odsetki były naliczane w związku ze zobowiązaniami zaciągniętymi w ramach działalności prowadzonej na terenie Strefy w celu finansowania tej działalności (inwestycyjnej lub bieżącej), naliczone odsetki, jeżeli zostałyby przez Wnioskodawcę zapłacone, stanowiłyby koszt uzyskania przychodu z działalności strefowej. Powyższą kwalifikację potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w swojej interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2005 r. (sygn. BI/005-0033/05) twierdząc, że: "odsetki od przeznaczonej na sfinansowanie działalności strefowej kwoty kredytu stanowią koszt uzyskania przychodu ze źródła zwolnionego."

Co więcej w myśl utrwalonej linii interpretacyjnej Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 551/08) "kwalifikacji odsetek od pożyczki do kosztów podatkowych nie można dokonywać w oderwaniu od celu, na jaki pożyczka została wzięta".

Skoro więc odsetki w momencie ich zapłaty powinny być rozpoznane jako koszt podatkowy działalności prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, zdaniem Wnioskodawcy otrzymany przychód w postaci umorzonych odsetek powinien być również rozpoznany jako przychód z działalności prowadzonej na terenie Strefy objętej Zezwoleniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że odnośnie sprawy będącej przedmiotem pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl