IBPBI/2/423-293/10/CzP - Możliwość uznania nadwyżki z rozliczenia kosztów budowy budynku mieszkalnego wraz z garażami za dochód spółdzielni mieszkaniowej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-293/10/CzP Możliwość uznania nadwyżki z rozliczenia kosztów budowy budynku mieszkalnego wraz z garażami za dochód spółdzielni mieszkaniowej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania nadwyżki z rozliczenia kosztów budowy za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/ - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania nadwyżki z rozliczenia kosztów budowy za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia, w oparciu o przepisy ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych oraz w oparciu o uregulowania statutowe, realizuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego dla osób będących członkami Spółdzielni. W ramach prowadzonej inwestycji realizowana jest również budowa garaży wolnostojących, które będą stanowiły odrębną nieruchomość.

Koszty budowy lokali mieszkalnych i garaży finansowane są w całości przez członków Spółdzielni, a w wyniku realizacji inwestycji Spółdzielnia ustanowi na rzecz członków prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub garażu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w prawie wieczystego użytkowania gruntu. Rozliczenie realizowanej inwestycji nie zawiera elementu zysku. Inwestycja jest realizowana na działkach, dla których w roku 1980 zostało ustanowione, w trybie decyzji administracyjnej, prawo wieczystego użytkowania gruntu na rzecz Spółdzielni. Działki te figurują na stanie środków trwałych Spółdzielni w wartościach odbiegających od ich rynkowej wartości. Na podstawie wyceny sporządzonej przez biegłego rzeczoznawcę Spółdzielnia ustaliła rynkową wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu, na których realizowana jest inwestycja i obciążyła tą wartością koszty budowy budynku i wolnostojących garaży uznając jednocześnie konto pozostałych przychodów operacyjnych.

Uwolniony w ten sposób dochód Spółdzielnia zamierza przeznaczyć na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi tj. fundusz remontowy budynków mieszkalnych stanowiących jej zasób mieszkaniowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Rozliczając zadanie inwestycyjne Spółdzielnia zwykle tworzy rezerwę na koszty, które przewiduje do poniesienia po dokonaniu rozliczeń - np. budynek oddany do użytkowania w okresie jesienno-zimowym wymagał będzie nakładów na urządzenie zieleni. Jeżeli rezerwa ta nie zostanie w pełni wykorzystana to powstanie nadwyżka, którą Spółdzielnia przekaże na konto funduszu remontowego powołanej wspólnoty mieszkaniowej. Czy nadwyżka ta będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... /pytanie oznaczone we wniosku nr 3.

Spółdzielnia realizuje budowę budynku mieszkalnego wraz z wolnostojącymi garażami dla swoich członków zaspakajając ich potrzeby mieszkaniowe. Źródłem finansowania inwestycji są wnoszone przez nich wpłaty. Dochód wygenerowany w postaci nadwyżki z rozliczenia kosztów budowy, jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i o ile będzie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, to korzystał będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółdzielni, wyczerpuje ona w pełni ww. warunki i w związku z powyższym, uzyskany dochód jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 punkt 44 (winno być ust. 1 pkt 44) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i winien być zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Katalog przysporzeń stanowiących przychód podatkowy został zawarty w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Jest to wyliczenie przykładowe, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot "w szczególności". W związku z powyższym, badając określone zdarzenie należy poprawnie ustalić, czy powoduje ono po stronie podmiotu przysporzenie, a po drugie czy przysporzenie to stanowi przychód podatkowy.

Należy również zbadać, czy w związku z tym przysporzeniem zostały poniesione wydatki, które po spełnieniu określonych przesłanek wskazanych w ustawie mogą stanowić podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Porównanie obu wielkości może wygenerować dochód (jeżeli przychody przewyższają koszty lub wskazują na poniesienie straty (jeżeli koszty przewyższają przychód). W przypadku wygenerowania dochodu, można następnie badać jak został on wydatkowany (na jakie cele został przeznaczony).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z wniosku wynika, iż Spółdzielnia przeznaczyła na realizację inwestycji w postaci budowy budynku mieszkalnego i wolnostojących garaży działki, dla których w 1980 r. zostało ustanowione prawo wieczystego użytkowania na jej rzecz. Rozliczając zadanie inwestycyjne Spółdzielnia zwykle tworzy rezerwę na koszty, które przewiduje do poniesienia po dokonaniu rozliczeń (np. budynek oddany do użytkowania w okresie jesienno-zimowym wymagał będzie nakładów na urządzenie zieleni). W świetle powyższego, rozwiązanie utworzonej rezerwy, w przypadku gdy nie zostanie ona w pełni wykorzystana, a następnie przekazanie powstałej nadwyżki na konto funduszu remontowego, nie powoduje przysporzenia u podatnika, a zatem u Wnioskodawcy nie powstanie przychód.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż powstała nadwyżka z rozliczenia kosztów budowy, którą Spółdzielnia przekaże na konto funduszu remontowego stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz 2 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl