IBPBI/2/423-289/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-289/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 12 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, otrzymanych przez Wnioskodawcę - będącego wspólnikiem spółki komandytowej, w przypadku jej likwidacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, otrzymanych przez Wnioskodawcę - będącego wspólnikiem spółki komandytowej, w przypadku jej likwidacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza założyć spółkę komandytową, której udziałowcami będą wyłącznie osoby prawne. Następnie spółka komandytowa zostanie założycielem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której będzie jedynym wspólnikiem. Udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa obejmie w zamian za wkład w postaci własnego przedsiębiorstwa. W kolejnym etapie spółka komandytowa zostanie zlikwidowana, w wyniku czego jej pozostały majątek w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie podzielony pomiędzy udziałowców, w tym Spółkę oraz pozostałe osoby prawne będące wspólnikami spółki komandytowej w takiej łącznej wartości nominalnej, jaka pokrywała się będzie z wartością wniesionych przez poszczególne spółki wkładów niepieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymanie przez Spółkę udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wskutek likwidacji spółki komandytowej będzie skutkowało powstaniem po jej stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie przez nią udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będące następstwem podziału majątku likwidowanej spółki komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu. Specyfika spółki komandytowej polega na tym, że spółka ta nie stanowi sama w sobie podatnika podatku dochodowego lecz podatnikami są tu jej poszczególni udziałowcy. Nie posiada ona także odrębnego majątku lecz cały, zarówno wniesiony, jak i później wypracowany majątek stanowi współwłasność udziałowców. Tym samym w momencie likwidacji nie może być mowy o jakimkolwiek przysporzeniu po stronie tychże udziałowców, gdyż dochodzi tu jedynie do formalnego przeniesienia należącego do nich majątku, który podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w trakcie jego wypracowywania. Tym samym uznanie go za przychód podlegający opodatkowaniu w momencie podzielenia wskutek likwidacji prowadziłoby do zjawiska podwójnego opodatkowania. Potwierdzeniem prawidłowości takiego założenia jest pośrednio treść art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Na mocy przytoczonego przepisu z przychodów wyłączone zostały następujące kategorie przysporzeń, w części stanowiącej koszt nabycia:

1.

zwrócone udziały lub wkłady w spółdzielni,

2.

umorzenie udziałów lub akcji w spółce, w tym kwoty otrzymane z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów,

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacja osoby prawnej,

4.

zwrócone dopłaty wniesione zgodnie z odrębnymi przepisami przez udziałowców (akcjonariuszy) spółek.

Na mocy powyższego przepisu z przychodów wyłączona została wyłącznie wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej w części stanowiącej koszt nabycia. Ponieważ ustawodawca nie objął powyższym wyłączeniem majątku otrzymanego wskutek likwidacji innych podmiotów, w tym spółek osobowych, Spółka uważa, że tak otrzymany majątek w ogóle nie stanowi przychodu, a zatem nie zachodzi również konieczność jego wyłączania. Oznacza to, że majątek otrzymany w związku z likwidacją osoby prawnej nie mieści się w kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem nie stanowi podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Ze względu na powyższe, Spółka uważa, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane przez nią w związku z likwidacją spółki komandytowej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kraków, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl