IBPBI/2/423-271/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-271/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dokonania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ze środków finansowych pochodzących z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dokonania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ze środków finansowych pochodzących z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury powołaną zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego przez organizatora (Gminę). Wykonuje zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi gminy.

Wnioskodawca prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury oraz dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta. Dodatkowo, zgodnie ze statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy. Realizuje zadania m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy nieodpłatnie, a celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysku.

Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu upowszechnienia kultury, zgodnie z art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Wnioskodawca otrzymuje od organizatora dotację podmiotową. Na sfinansowanie części kosztów działalności Wnioskodawca otrzymuje także dotacje celowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa, itp. oraz pozyskuje dofinansowanie ze środków pochodzących ze źródeł pomocowych UE. Dochód pozyskany z tego tytułu, zgodnie z zapisami art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wolny od podatku.

Dodatkowo Wnioskodawca pozyskuje następujące przychody:

1.

ze sprzedaży usług reklamowych, najczęściej polegających na umieszczeniu logo i/lub nazwy kontrahenta (sponsora) na banerach reklamowych eksponowanych podczas organizowanych imprez kulturalnych lub też w materiałach promocyjnych (plakatach, ulotkach, biletach itp.).; obrót z tytułu świadczenia tych usług opodatkowany jest stawką VAT 23%,

2.

z prowizji z tytułu pośrednictwa w sprzedaży wycieczek, miejsc noclegowych i biletów na imprezy kulturalne organizowane przez inne podmioty - opodatkowane stawką 23%,

3.

ze sprzedaży biletów na imprezy biletowane - opodatkowane stawką 8%,

4.

ze sprzedaży wydawnictw - opodatkowane stawką 0%, 8% lub 23% w zależności od charakteru publikacji,

5.

ze sprzedaży towarów (znaczki, kartki, pamiątki, przewodniki, itp.) - opodatkowane stawką właściwą ze względu na charakter towaru,

6.

z organizacji na zlecenie innych podmiotów imprez kulturalnych, sportowych, okolicznościowych, itp.

Przychody są w całości przeznaczane na realizację celów statutowych.

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, podstawową formą finansowania działalności Wnioskodawcy jest dotacja podmiotowa otrzymywana od organizatora - Gminy, która stanowi ok. 70% przychodów uzyskiwanych w całym roku. Otrzymywana dotacja pokrywa koszty działalności statutowej, w tym również wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Do wydatków dokonywanych na rzecz PFRON Wnioskodawca w chwili obecnej stosuje wyłączenie z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i uznaje składki jako wydatek nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu a w konsekwencji dochód stanowiący ich równowartość traktuje jako podstawę opodatkowania i odprowadza z tego tytułu stosowny podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód ustalany jako równowartość wydatków na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które zostaną sfinansowane z dotacji podmiotowej otrzymywanej od jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki które zostaną pokryte z dotacji podmiotowej otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast dochód pozyskany z tytułu dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z zapisami art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wolny od podatku. Z dotacji podmiotowej pokrywane będą wpłaty na PFRON, które w związku z powyższym również powinny korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47; tym samym nie powinny być objęte obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

W tej kwestii wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - Nr IPTPB3/423-3/12-2/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - Nr ITPB3/423-44/12/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - Nr IBPBI/2/423-1201/12/PC. Powołane interpretacje wskazują, że od wpłat dokonywanych na PFRON a pokrywanych z dotacji podmiotowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 nie istnieje obowiązek odprowadzania podatku dochodowego.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.). W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W kontekście powyższego, uznać należy, że skoro wpłaty na PFRON finansowane będą w całości uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją podmiotową, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatki te zostaną dokonane ze środków wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zastrzec, iż przedmiotowa interpretacja indywidualna, zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, dotyczy sytuacji w której wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) pokrywane będą ze środków pochodzących z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest, co do zasady, dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty - art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."). Dochód ten stanowi osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na zapis art. 16 ust. 1 pkt 36 u.p.d.o.p., z którego wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.). Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis powyższy, stosownie do art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., nie ma zastosowania w:

* przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

* przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

* zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z kolei z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Natomiast z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na uwadze wskazaną regulację art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) - por. art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p.

W kontekście powyższego, skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane będą w całości uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatki te zostaną dokonane ze środków wolnych od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl