IBPBI/2/423-271/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-271/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka należy do grupy B. zajmującej się produkcją wyrobów tytoniowych. Działalność Spółki obejmuje zarówno produkcję (na rynek krajowy jak i zagraniczny) jak też działalność marketingową oraz dystrybucyjną.

W chwili obecnej działalność Spółki podzielona jest na dwa piony, czyli część produkcyjną, która znajduje się w Jaworniku oraz dział marketingu i sprzedaży, który ma główną siedzibę Warszawie oraz biura regionalne w innych miejscowościach. Dział marketingu i sprzedaży stanowi odrębną część przedsiębiorstwa w strukturach Spółki i ma wyodrębnioną strukturę pracowniczą. Działowi marketingu i sprzedaży dedykowany jest przez personel pomocniczy w postaci dwóch osób z działu informatycznego, trzech osób z działu finansów, jednej osoby z działu administracyjnego oraz dwóch członków zarządu. Dział marketingu i sprzedaży posiada również własne kierownictwo w postaci członków zarządu dedykowanych do tego działu.

Spółka zamierza złożyć wniosek o rejestrację działu marketingu i sprzedaży w Krajowym Rejestrze Sądowym, jako oddziału Spółki (dalej: "Oddział"). Spółka prowadzi dla obu pionów odrębną rachunkowość zarządcza. Dla celów kontrolingu sporządza odrębny bilans dla działu marketingu i sprzedaży, rachunki wyników oraz budżety (plany finansowe).

W praktyce działalność działu marketingu i sprzedaży obejmuje całość funkcji marketingowych i sprzedażowych Spółki na terenie kraju. Dział marketingu i sprzedaży samodzielnie i niezależnie wypełnia te zadania dla Spółki.

W ramach implementacji nowej struktury biznesowej Grupy planuje się rozdzielić działalność produkcyjną od działalności sprzedażowo-marketingowej. W celu realizacji tych zamierzeń, Spółka zamierza dokonać wydzielenia ze swoich struktur opisanego wyżej działu marketingu i sprzedaży poprzez zarejestrowanie go jako Oddziału i następnie wniesienie w formie wkładu niepieniężnego do odrębnej spółki w zamian za objęcie udziałów w tej spółce przez Wnioskodawcę. Przedmiotem aportu będzie cały Oddział wraz ze związanymi z nim składnikami materialnymi i niematerialnymi, umowami oraz personelem, w tym przeniesionymi do Oddziału pracownikami działu informatycznego, działu finansowego i działu administracyjnego, którzy obecnie dedykowani są działowi marketingu i sprzedaży.

W ramach aportu Oddziału do odrębnej spółki zostanie przeniesiony majątek wykorzystywany przez Oddział, w szczególności:

* prawa i obowiązki wynikające ze stałych umów o współpracy z klientami;

* sprzęt komputerowy;

* samochody wykorzystywane przez pracowników Oddziału;

* oprogramowanie;

* prawa do znaków towarowych;

* prawa i obowiązki wynikające ze stałych umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych, najmu, ftp. wykorzystywanych przez pracowników Oddziału;

* pozostały sprzęt biurowy, służący do wykonywania zadań przypisanych do Oddziału (środki trwałe, wyposażenie, oprogramowanie komputerowe).

Ponadto, wraz z wymienionymi powyżej składnikami zostaną przeniesione także umowy pracownicze z personelem działu. Pracownicy przejdą do nowej spółki w trybie art. 23 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

W wyniku tej transakcji działalność polegająca na produkcji wyrobów tytoniowych będzie realizowana w dalszym ciągu przez Spółkę, natomiast działalność polegająca na ich marketingu i dystrybucji będzie w całości realizowaną, przez nową Spółkę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisany w stanie faktycznym zarejestrowany Oddział stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Spółka stoi na stanowisku, że zarejestrowany Oddział stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w dalszej części określanej skrótem u.p.d.o.p., ponieważ spełniać będzie warunki opisane w tym przepisie, tj. stanowić będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W zakresie stanowiska Spółki odnośnie pytania nr 1 pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowane jest w przepisie art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., który definiuje je, jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem na gruncie u.p.d.o.p. mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeśli spełnione są łącznie następujące przestanki:

a.

Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

b.

Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

c.

Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

d.

Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, dział marketingu i sprzedaży (Oddział) Spółki w Warszawie stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ spełni ww. przesłanki w następujący sposób:

Ad A. Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych w dziale marketingu i sprzedaży (Oddziale), który ma być przedmiotem aportu, zdaniem Spółki nie podlega żadnej wątpliwości. Pracownicy działu marketingu i sprzedaży (Oddziału) będą wykorzystywać składniki majątkowe przypisane do niego w postaci m.in. sprzętu komputerowego, oprogramowania, telefonów komórkowych i samochodów, które będą dedykowane wyłącznie do obsługi działalności w zakresie marketingu i sprzedaży i będą przypisane ewidencyjnie do tej jednostki organizacyjnej. Ponadto, w ramach działu marketingu i sprzedaży (Oddziału) przeniesione zostaną roszczenia i zobowiązania do otrzymania lub spełnienia świadczeń wynikające z umów z klientami i dostawcami. Przeniesione zostaną także prawa do znaków towarowych używanych przy sprzedaży produktów i wyrobów dystrybuowanych przez dział marketingu i sprzedaży (Oddział).

Zatem, zdaniem Spółki, przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie w tym wypadku spełniona.

Ad. B Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie

Opublikowane stanowiska władz skarbowych odnoszące się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają stanowisko, iż kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia są postanowienia dokumentów korporacyjnych podatnika, jak również konkretne stany faktyczne. Jak stwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 16 listopada 2005 r. (sygn. RO/423/141/2005), wyodrębnienie organizacyjne "powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może mieć też charakter faktyczny. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp."

W rozpatrywanym przypadku, zdaniem Spółki, wyodrębnienie organizacyjne działu marketingu i sprzedaży (Oddziału) mającego stanowić przedmiot wkładu niepieniężnego do nowej spółki, nie będzie podlegał żadnym wątpliwościom. Wyodrębnienie organizacyjne działu marketingu i sprzedaży (Oddziału) przejawiać się będzie w umocowaniu w specjalnym akcie erekcyjnym (uchwała zarządu), w posiadaniu odrębnej siedziby (różnej od siedziby Spółki), odrębnych struktur i schematów organizacyjnych oraz własnego kierownictwa pod nadzorem dedykowanych Oddziałowi członków zarządu i pracowników. Dodatkowym potwierdzeniem odrębności będzie rejestracja działu sprzedaży i marketingu w Krajowym Rejestrze Sądowym, jako Oddziału, która nastąpi przed wniesieniem aportu.

Działalność działu marketingu i sprzedaży wyodrębniona jest także pod względem finansowym poprzez ustalenie odrębnego sposobu budżetowania i rachunkowości zarządczej. Spółka przygotowuje okresowe plany finansowe dla obu rodzajów swojej działalności, tj. produkcji oraz marketingu i sprzedaży, które weryfikowane są w trakcie okresu ich realizacji oraz po jego upływie. Dokonywana jest też analiza finansowa działalności w tym zakresie, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności tej działalności. Mimo, że dział marketingu i sprzedaży nie jest jednostką samobilansującą się, to system finansowo-księgowy pozwala na identyfikację jego przychodów poprzez specjalne oznaczenia. Dla celów rachunkowości zarządczej są sporządzane przez Spółkę odrębne bilanse oraz rachunki zysków i strat dla działu marketingu i sprzedaży.

Zgodnie ze stanowiskami prezentowanymi w interpretacjach organów skarbowych, spełnienie powyższych kryteriów pozwala na uznanie składników majątkowych za wyodrębnione pod względem finansowym. Potwierdził to m.in. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dn. 27 stycznia 2005 r. (sygn. US72/ROP1/423-863/IW/04). Zdaniem Naczelnika Urzędu, "wyodrębnienie takie nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. {...). Są również dla niego prowadzone osobne rachunki wyników (...)."

Zdaniem Spółki, przedstawione wyżej okoliczności, stanowią dowód na to, iż dział marketingu i sprzedaży (Oddział) spełnia wymóg organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia.

Ad C. Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych

Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału przejawiać się będzie również odmiennością profilu działalności, która skierowana jest wyraźnie na promocję i dystrybucję, podczas gdy inny pion Spółki zajmuje się produkcją i związanym z tym procesem technologicznym. Oznacza to, że Oddział zostanie wyodrębniony do realizacji określonych działań gospodarczych, innych niż zakład główny i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również posiadanie własnej grupy kontrahentów przez dział marketingu i sprzedaży, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe, dostęp do rynku zbytu oraz kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Dział marketingu i sprzedaży (Oddział) będzie nadal pełnił zadania w zakresie marketingu i sprzedaży na terenie kraju, tj. utrzymywał stosunki z dotychczasowymi klientami jak też opracowywał oferty handlowe, prowadził negocjacje handlowe, zawierał różnego rodzaju umowy w zakresie sprzedaży, a także planował, nadzorował i prowadził hurtowy i detaliczny obrót wyrobami Spółki.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że dział marketingu i sprzedaży (Oddział) będzie przeznaczony do realizacji określonych celów gospodarczych.

Ad D. Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze

Ostatnim warunkiem uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność stanowienia przez niego niezależnego przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany wyżej zespół składników zorganizowanych w specyficznej formie organizacyjnej, którym dysponuje dział marketingu i sprzedaży (Oddział), umożliwi samodzielne prowadzenie działalności w zakresie marketingu i sprzedaży w formie odrębnego przedsiębiorstwa. Oddział będzie posiadał własnych pracowników oraz odrębną kadrę zarządcza. Będąc niezależnym przedsiębiorcą Oddział będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą również dla innych podmiotów.

Wyrazem tej samodzielności jest także to, że określona na podstawie wyceny wartość rynkowa działu marketingu i sprzedaży (Oddziału) prawdopodobnie przekroczy sumę wartości składników majątkowych działu marketingu i sprzedaży. Różnica ta odzwierciedli wartość aspektu organizacyjnego poniesionego przez Spółkę na wyodrębnienie Oddziału.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, dział marketingu i sprzedaży już w chwili obecnej pełni samodzielnie funkcje sprzedaży i marketingu zaś po wniesieniu go w drodze aportu do nowej spółki będzie to czynił nadal bez żadnych zmian.

Podsumowanie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1

W świetle powyższych argumentów, zdaniem Spółki, Oddział spełni wszystkie przesłanki wynikające z art. 4 pkt 4a u.p.d.o.p., a tym samym będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl