IBPBI/2/423-267/14/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-267/14/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 26 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu wniesienia aportu do spółki komandytowej (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu wniesienia aportu do spółki komandytowej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z osobami trzecimi zamierza założyć spółkę komandytową (zwaną dalej "Spółką Komandytową") dla realizacji inwestycji polegającej na:

i. przebudowie, nadbudowie i rozbudowie dwóch istniejących (acz zrujnowanych) kamienic,

ii. budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych (oficyna boczna i tylna) oraz

iii. budowie parkingu podziemnego - z przeznaczeniem całości inwestycji na umiejscowienie w niej głównie lokali mieszkalnych na sprzedaż, częściowo też lokali użytkowych i miejsc parkingowych, również na sprzedaż (typowe przedsięwzięcie deweloperskie). Budynki, które powstaną w ramach inwestycji będą głównie o charakterze mieszkalnym (ponad 50% powierzchni planowane jest na cele mieszkalne). Przedsięwzięcie w pierwszej fazie będzie realizowane ze środków Spółki Komandytowej, pochodzących z wkładów wspólników (w tym Wnioskodawcy), zaś w następnej fazie z zewnętrznych źródeł finansowania: kredyt bankowy lub pożyczka, ewentualnie system mieszany.

Wspólnikami Spółki Komandytowej będą: Wnioskodawca, trzy osoby fizyczne (w tym małżeństwo) oraz inna spółka z o.o. (zwana "SPZOO2"). Wszystkie osoby fizyczne oraz Wnioskodawca będą komandytariuszami Spółki Komandytowej, zaś SPZOO2 będzie jej komplementariuszem.

Każdy ze wspólników będzie wnosić wkład do Spółki Komandytowej, ale wspólnicy będą mieć prawo do udziałów w zyskach i stratach, ustalone nieproporcjonalnie do wkładów wniesionych do Spółki Komandytowej, a konkretnie:

1. Wnioskodawca jako komandytariusz wniesie do Spółki Komandytowej wkład niepieniężny w postaci zabudowanej kamienicą nieruchomości (jednej z dwu kamienic wymienionych wyżej w opisie przedsięwzięcia deweloperskiego) tj.:

- działkę z położonym na niej budynkiem, wyłączonym obecnie z użytkowania z powodu złego stanu technicznego, pochodzącym z roku 1890, co najmniej od czasu zakupu przez Wnioskodawcę niezasiedlonym; nabytym w roku 2012 za kwotę 2.953.500 zł przez Wnioskodawcę w ramach licytacji komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym; zakup tej nieruchomości był zwolniony z podatku od towarów i usług; lokale wchodzące w skład nieruchomości nie były wynajmowane przez Wnioskodawcę, ponieważ budynek wymaga remontu kapitalnego; Wnioskodawca poniósł wydatki na zabezpieczenie budynku (konieczny remont dachu) będącego przedmiotem wkładu, ale te wydatki netto nie przekroczyły wartości 5% podanej ceny zakupu nieruchomości;

w zamian za wkład w postaci ww. nieruchomości, na podstawie zawieranej umowy spółki, Wnioskodawca - komandytariusz uzyska udział w majątku Spółki Komandytowej, w momencie jej tworzenia, w wysokości ceny jej nabycia tj. kwoty 2.953.500 zł oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki Komandytowej w wysokości 8%;

2.

małżeństwo osób fizycznych (komandytariusze) wniosą do Spółki Komandytowej wkład pieniężny w kwocie 1.000.000 zł oraz wkład niepieniężny w postaci zabudowanej kamienicą nieruchomości (drugiej z dwu ww. kamienic) tj.:

- działkę z położonym na niej budynkiem, wyłączonym z użytkowania z powodu złego stanu technicznego, pochodzącym z roku 1893, od czasu zakupu przez małżeństwo niezasiedlonym, ani nie wynajmowanym; nabytym w roku 2012 za kwotę 1.335.750 zł w ramach wspólności ustawowej małżeńskiej, bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w trybie licytacji komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym; zakup nieruchomości był zwolniony z podatku od towarów i usług; lokale wchodzące w skład nieruchomości nie były wynajmowane, ponieważ budynek wymaga remontu kapitalnego; małżeństwo nie ponosiło wydatków na ulepszenie (remont) nieruchomości będącej przedmiotem wkładu;

w zamian za wkład w postaci ww. nieruchomości, na podstawie zawieranej umowy spółki, wspomniane małżeństwo uzyska udział w majątku Spółki Komandytowej, w momencie jej tworzenia, w wysokości połączonych wartości nieruchomości i wkładu pieniężnego tj. łącznie kwoty 2.335.750 zł oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki Komandytowej w wysokości 2 x po 30% tj. łącznie 60%;

3. fizyczna osoba trzecia (komandytariusz) zamierza wnieść wkład pieniężny w kwocie 2.000.000 zł; na podstawie zawieranej umowy spółki, w zamian za ów wkład, w momencie jej tworzenia, uzyska udział w majątku Spółki Komandytowej w wysokości odpowiadającej wkładowi oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki Komandytowej w wysokości 30%;

4. SPZOO2 (komplementariusz) zamierza wnieść wkład pieniężny w kwocie 20.000 zł; na podstawie zawieranej umowy spółki, w zamian za ów wkład uzyska udział w majątku Spółki Komandytowej, w momencie jej tworzenia, w wysokości wnoszonego wkładu oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki Komandytowej w wysokości 2%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy czynność wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci własności ww. nieruchomości do Spółki Komandytowej będzie czynnością powodującą powstanie przychodu po stronie Wnioskodawcy, skutkującego koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci własności jego nieruchomości do Spółki Komandytowej nie będzie czynnością powodującą powstanie przychodu po stronie Wnioskodawcy, skutkującego ewentualnie koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "CIT"), przychodem z działalności osoby prawnej, jaką jest Wnioskodawca, jest uzyskana w zamian za wkład niepieniężny (inny niż przedsiębiorstwo lub jego część) wartość nominalna udziału w spółce. Zgodnie zaś z art. 4a pkt 21 CIT, "spółką" w rozumieniu podatku dochodowego jest wyłącznie taka spółka, która jest podatnikiem. Spółka komandytowa jako typowa spółka osobowa podatnikiem w tym znaczeniu nie jest. Podatnikami w zakresie podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy spółki komandytowej.

Skoro nie jest przychodem w CIT wartość udziałów uzyskanych w zamian za wkład niepieniężny, wnoszony przez wspólnika do spółki komandytowej, a jednocześnie nie ma innego przepisu CIT, który ustalałby, że wniesienie wkładu do spółki komandytowej jest czynnością powodującą powstanie przychodu po stronie Wnioskodawcy (podatnika podatku dochodowego od osób prawnych), należy uznać, że wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci własności ww. nieruchomości do Spółki Komandytowej nie będzie czynnością skutkującą powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy ust. 3 powołanego artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Literalna wykładnia powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi może podatnik rozporządzać jak właściciel. Wniesienie wkładu i uzyskanie w zamian prawa do udziału w spółce komandytowej takiego przychodu nie stanowi.

CIT w art. 12 ust. 4 enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju przysporzenia nie są zaliczane do przychodów. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu w opisanej we wniosku sytuacji, nie stanowi przychodu dla Wnioskodawcy i nie podlega u niego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych numerami 1, 2 i 4, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl