IBPBI/2/423-266/13/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-266/13/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez spółkę zależną a zakończona przez Spółkę (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez spółkę zależną a zakończona przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, polskim rezydentem dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Obecnie jedynym udziałowcem Spółki jest M, spółka kapitałowa będąca włoskim rezydentem podatkowym. Obie spółki wchodzą w skład Grupy Kapitałowej C. W ramach działań restrukturyzacyjnych w Grupie C, w przyszłości Spółka może stać się akcjonariuszem spółki akcyjnej S, będącej również polskim rezydentem podatkowym. Transakcja odbędzie się w ten sposób, że obecny akcjonariusz spółki S wniesie całość posiadanego pakietu akcji (uprawniającego do 100% udziału w prawie głosu w S) aportem do Spółki, w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, czyli w ramach tzw. wymiany udziałów (dalej: "wymiana udziałów"), o której mowa w art. 12 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Następnie, w zależności od decyzji biznesowych Grupy C, możliwe jest w przyszłości, że podjęta zostanie uchwała walnego zgromadzenia o rozwiązaniu spółki S, wskutek czego w stosunku do S nastąpi otwarcie likwidacji, zgodnie z art. 461 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h.").

W ramach procesu likwidacji, po spełnieniu wszelkich wymogów przewidzianych przez przepisy prawa handlowego, dojdzie do przeniesienia własności majątku należącego do S na rzecz Wnioskodawcy - akcjonariusza, stosownie do treści art. 474 § 1 k.s.h. W skład majątku przekazanego w ramach likwidacji mogą wchodzić m.in. środki trwałe (w tym grunty, prawa wieczystego użytkowania gruntów, budynki, budowle, maszyny etc), wartości niematerialne i prawne oraz należności. Otrzymane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne mogą następnie zostać zakwalifikowane, jako odpowiednio środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w Spółce. Ponadto możliwe jest, że składnikiem otrzymanego w drodze likwidacji majątku będą środki trwałe w budowie. W takim wypadku Spółka może dokończyć ich budowę, a następnie wprowadzi je do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że żaden ze składników majątku spółki S, nie został wniesiony do tej spółki w drodze aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wartość początkowa środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez spółkę zależną i zakończona przez Spółkę, powinna zostać ustalona jako wartość tych środków trwałych ustalona przez Spółkę na dzień otrzymania majątku likwidacyjnego (nie wyższa jednak niż wartość rynkowa) powiększona o koszty wytworzenia poniesione przez Spółkę... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość początkowa środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez spółkę zależną i zakończona przez Spółkę, powinna zostać ustalona jako wartość tych środków trwałych ustalona przez Spółkę na dzień otrzymania majątku likwidacyjnego (nie wyższa jednak niż wartość rynkowa) powiększona o koszty wytworzenia poniesione przez Spółkę.

Nie można wykluczyć, że w ramach otrzymanego przez Spółkę w związku z likwidacją spółki zależnej S majątku, znajdą się środki trwałe, których budowa została rozpoczęta przez S, a następnie zostanie zakończona przez Spółkę.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych I prawnych uważa się, w razie otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej, wysokość ustaloną przez podatnika nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Z kolei w świetle art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, w razie wytworzenia we własnym zakresie za wartość początkową środków trwałych uważa się koszt wytworzenia.

W ocenie Spółki, wartość początkowa środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez likwidowaną spółkę S a zakończona przez Spółkę, powinna zostać ustalona w oparciu o dwa elementy (przepisy), tj.

1.

ustalenie wartości początkowej budowanych środków trwałych na moment otrzymania ich przez Spółkę w ramach majątku likwidacyjnego, oraz

2.

ustalenie wartości początkowej na koniec procesu inwestycyjnego.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wartość budowanych środków trwałych na moment otrzymania majątku likwidacyjnego powinna odpowiadać wartości tych środków według stanu na dzień likwidacji i nie być wyższa od ich wartości rynkowej. Wartości te powinny więc, co do zasady, odpowiadać wartości środków trwałych w budowie, ustalonej na dzień przyjęcia składników tego majątku likwidacyjnego przez Spółkę i rozpoznanej jako przychód Spółki podlegający opodatkowaniu.

Na skutek kontynuacji prac inwestycyjnych, ponoszone przez Spółkę nakłady inwestycyjne będą stanowić koszt wytworzenia. W konsekwencji, wartość środków trwałych w budowie ustalona na moment otrzymania majątku likwidacyjnego powinna zostać, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, powiększona o poniesione do dnia wprowadzenia budowanych środków trwałych do ewidencji, nakłady inwestycyjne.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka pragnie przywołać w szczególności interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 stycznia 2009 r. (znak: IPPB3/423-1569/08-2/JG), w której potwierdził on prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym: "wartość budowanych środków trwałych na moment otrzymania majątku likwidacyjnego powinna odpowiadać wartości tychże środków trwałych według stanu na dzień likwidacji i być nie wyższa od ich wartości rynkowej. Zatem wartość ta powinna co do zasady odpowiadać wartości środków trwałych w budowie ustalonej na dzień przyjęcia majątku likwidacyjnego przez Spółkę i rozpoznanej jako przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na skutek kontynuacji prac inwestycyjnych w Spółce ponoszone nakłady inwestycyjne będą stanowić dla Spółki koszt wytworzenia, konsekwentnie zatem ustalona na moment otrzymania majątku likwidacyjnego wartość środków trwałych w budowie powinna zostać zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 UpodPraw powiększona o poniesione do dnia wprowadzenia budowanych środków trwałych do ewidencji nakłady inwestycyjne".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 - 4 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl