IBPBI/2/423-251/11/PK - Skutki podatkowe zamiany akcji w wyniku konsolidacji sektora elektroenergetycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-251/11/PK Skutki podatkowe zamiany akcji w wyniku konsolidacji sektora elektroenergetycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia wielkości przychodu z tytułu zamiany akcji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie w zakresie określenia wielkości przychodu z tytułu zamiany akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem kotłów i urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Spółka jest również wiodącym wykonawcą bloków energetycznych.

W 2007 r. Spółka w wyniku zakupu przedsiębiorstwa w upadłości weszła w posiadanie 14.781 sztuk akcji spółki P. Wartość nabytych akcji wynosiła 487.773 zł (wartość ta została wyliczona jako proporcja zapłaconej za nabycie przedsiębiorstwa ceny przypadająca na te przejęte składniki aktywów). W dniu 16 lipca 2010 r. na mocy umowy o zamianie akcji, Spółka wymieniła ze Skarbem Państwa 14.781 akcji spółki P na 73.219 akcji spółki T. Umowa była wykonaniem zapisów art. 5 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1367 z późn. zm.). Transakcja zamiany akcji odbyła się w całości bezgotówkowo sama umowa zaś w swojej treści nie wskazuje po jakiej cenie objęte zostały przez Spółkę akcje spółki T.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jeśli w wyniku zamiany akcji po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych to w jakiej wysokości powinien być rozpoznany przychód do opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, artykuł 14 ustawy CIT stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Wspomniany przepis odwołuje się również do wartości rynkowej rzeczy lub praw w sytuacji gdy ustalona cena zbycia nie ma charakteru rynkowego. W Umowie o zamianie akcji zawartej pomiędzy Spółką, a Skarbem Państwa nie została wskazana ani cena zbywanych akcji spółki P, ani cena nabywanych akcji spółki T - w swoich założeniach opisywana transakcja miała jednak bazować na ekwiwalentności zamienianych pakietów akcji.

Spółka stoi na stanowisku, iż przy braku precyzyjnych przepisów wskazujących sposób kalkulowania przychodu z wykonywanej zamiany akcji, przychód ten powinien być ustalony na poziomie rynkowej ceny zbywanego pakietu akcji spółki P. Ze względu na fakt, iż spółka P nie jest spółką notowaną publicznie posiłkowo do ustalenia ceny rynkowej tych akcji przyjąć można wartość rynkową, z dnia zamiany, akcji spółki T otrzymanych w zamian za przekazywane akcje spółki P - wniosek taki będzie wyrazem przyjętego przez strony transakcji i ustawę o konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego założenia ekwiwalentności wymienianych pakietów akcji. W dniu zawarcia przez Wnioskodawcę umowy zamiany akcji, na zamknięciu sesji giełdowej, cena jednostkowa akcji spółki T ustalona został na poziome 5,07 zł. Konsekwentnie mając na względzie przedstawione powyżej wyjaśnienia przychodem zrealizowanym przez Wnioskodawcę w wyniku dokonanej zamiany akcji będzie wartość jednostkowa akcji spółki T z wyceny giełdowej w dniu zamiany (5,07 zł) pomnożona przez ilość akcji otrzymanych przez Wnioskodawcę w wyniku zamiany (73.219 sztuk). Tak wyliczony przychód w zestawieniu z kosztami poniesionymi na nabycie akcji spółki P powinien stanowić bazę do podatkowego ujęcia opisywanej transakcji zamiany akcji dokonanej przez Wnioskodawcę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż mamy do czynienia z konsolidacją spółek akcyjnych sektora elektroenergetycznego. Wnioskodawca posiadał akcje spółki konsolidowanej, które zostały zamienione na akcje spółki konsolidującej.

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) reguluje ona tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych. Procedura połączenia spółek kapitałowych została szczegółowo uregulowana w art. 491-516 ww. Kodeksu.

Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu, spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Połączenie to - w myśl art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych - może być dokonane na dwa sposoby:

1.

przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej; (jest to tzw. łączenie się przez przejęcie czyli inkorporacja),

2.

przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki; (jest to tzw. łączenie się przez zawiązanie nowej spółki czyli konsolidacja).

3.

W wyniku połączenia spółka przejmowana zostaje rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 z późn. zm.) ustawa ta reguluje zasady nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników lub ich spadkobierców oraz zamiany akcji posiadanych przez uprawnionych akcjonariuszy lub zamiany prawa do ekwiwalentu w związku z procesem konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, uprawnieni pracownicy spółek konsolidowanych oraz uprawnieni akcjonariusze mogą skorzystać z prawa zamiany posiadanych akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej, o ile złożą pisemne oświadczenie o zamiarze dokonania zamiany wszystkich posiadanych akcji (...).

Wnioskodawca wypełniał dyspozycję ww. artykułu. W dniu 25 listopada 2009 r. zawarł umowę ze Skarbem Państwa, w wyniku której doszło do zamiany posiadanych przez niego 14.781 akcji spółki konsolidowanej, na 73. 219 akcje spółki konsolidującej.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., zwanej dalej "u.p.d.o.p."), w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt 6 do przychodów nie zalicza się przychodu udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną. W myśl tego przepisu wartość nominalna akcji spółki konsolidującej nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu, przy czym wspomniany w ww. przepisie art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. nie będzie miał w niniejszej sprawie zastosowania, albowiem dotyczy on podziału spółek.

W konsekwencji brak będzie podstaw do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu opisanej transakcji co zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 7 marca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1821/10/PK, a co za tym idzie brak jest podstaw do obliczenia wysokości przychodu do opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl