IBPBI/2/423-250/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-250/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku dokonania korekty wartości początkowej wytworzonych środków trwałych (sytuacja A) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku dokonania korekty wartości początkowej wytworzonych środków trwałych (sytuacja A).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Jednostka samorządu terytorialnego (dalej "JST"), realizuje inwestycję polegającą na wybudowaniu środka trwałego. W tym celu JST nabywa usługi od podmiotów zewnętrznych. Początkowo planowano, iż środek trwały po zakończeniu jego budowy będzie wykorzystywany do wykonywania czynności nieopodatkowanych (oddanie w nieodpłatne użyczenie). Tym samym w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, JST jako podatnikowi podatku VAT nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z nabywanymi do wytworzenia środka trwałego usługami oraz towarami. Jednakże obecnie postanowiono, iż po zakończeniu budowy środek trwały zostanie wniesiony aportem do spółki kapitałowej, Spółki A. To spowoduje, że w ostateczności, po zakończeniu procesu inwestycyjnego, JST wykorzysta wytworzony środek trwały do wykonania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) czynność wniesienia aportu do spółek prawa handlowego i cywilnego od 1 kwietnia 2009 r. podlega opodatkowaniu, a w okresie od 1 grudnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. można stosować zwolnienie od podatku.

W konsekwencji JST przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi do wytworzenia środka trwałego usługami oraz towarami. Prawo to przysługiwać będzie zarówno w odniesieniu do nabytych już usług i towarów, jak również w odniesieniu do tych usług i towarów, które zostaną nabyte po zmianie przeznaczenia, w ciągu dalszego realizowania projektu inwestycyjnego.

Wobec zmiany przeznaczenia środka trwałego w trakcie jego budowy nastąpi zmiana odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego, a to z kolei spowoduje, iż podatek naliczony nie będzie wpływał na wartość inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z planowanymi przedsięwzięciami, powstała wątpliwość czy zachodzi konieczność obowiązku dokonania korekty wartości początkowej wytworzonych środków trwałych.

Zdanie Wnioskodawcy Zmiana przeznaczenia środka trwałego w tracie realizacji jego budowy

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Tym samym w celu zweryfikowania tezy dotyczącej prawa od odliczenia podatku naliczonego podatnik winien sprawdzić czy nabyte towary i usługi są (będą) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnik winien dokonywać bieżącej weryfikacji przysługującego mu prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT, wynikającego z otrzymanych od dostawców faktur.

Początkowo planowano, iż środek trwały po zakończeniu jego budowy będzie wykorzystywany do wykonywania czynności nieopodatkowanych (oddanie w nieodpłatne użyczenie), a zatem nie odliczano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z inwestycją. Natomiast po zmianie przeznaczenia środka trwałego JST będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług, z tym że prawo to nabędzie również do tych zakupów, które miały miejsce przed zmianą przeznaczenia.

W świetle art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości wartość początkową środka trwałego stanowi cena nabycia lub koszt wytworzenia. Przepisy ustawy o rachunkowości wskazują wprost na dwa przypadki, w których jednostka winna dokonać zmiany wartości początkowej. Pierwszym z tych przypadków jest sytuacja, w której zgodnie z odrębnymi przepisami zostanie dokonana aktualizacja wyceny. Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której środek trwały ulegnie ulepszeniu, w wyniku którego zwiększeniu ulegnie jego wartość użytkowa mierzona okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami. Na taką sytuację wskazują także przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej: u.p.d.o.p.).

Na podstawie art. 28 ust. 2 oraz ust. 8 ustawy o rachunkowości cena nabycia, która stanowi podstawę do wyznaczenia wartości początkowej środka trwałego, nie obejmuje m.in. podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Również zgodnie z art. 16g ust. 1 i 3 u.p.d.o.p. za wartość początkową środków trwałych uważa się, w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia. Za cenę nabycia zaś uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania (...) oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Ponieważ w przedstawionej sytuacji zmieni się prawo do odliczania podatku naliczonego przed przyjęciem środka trwałego do użytkowania, czyli w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego, dlatego też JST powinna skorygować dane dotyczące zakupu towarów i usług mające wpływ na wartość początkową środka trwałego o podatek naliczony, który po rozpoczęciu inwestycji nie był odliczany lecz uwzględniany w rozliczeniu wartości przedsięwzięcia.

Stąd, skoro ulega zmianie prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego z wiązanego z wytworzeniem środka trwałego, zmianie ulegnie również wartość danych mających wpływ na wartość początkową tego środka trwałego. Zmiana ta winna być odzwierciedlona w księgach rachunkowych jednostki, a zatem po dokonaniu stosownych korekt deklaracji VAT-.

Mając na uwadze powyższe JST wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska iż w wartości początkowej środka trwałego nie będzie uwzględniony podatek naliczony, gdyż na skutek zmiany przeznaczenia tego środka w trakcie budowy, cały podatek naliczony związany z jego budową będzie podlegał odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl