IBPBI/2/423-249/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-249/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z korektą podatku naliczonego związanego z wytworzeniem środka trwałego dokonywaną zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 ustawy VAT, jednostka samorządu terytorialnego winna dokonać korekty wartości początkowej (w ujęciu podatkowym) środka trwałego o wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w związku z dokonaniem takiej korekty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z korektą podatku naliczonego związanego z wytworzeniem środka trwałego dokonywaną zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 ustawy VAT, jednostka samorządu terytorialnego winna dokonać korekty wartości początkowej (w ujęciu podatkowym) środka trwałego o wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w związku z dokonaniem takiej korekty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Jednostka samorządu terytorialnego (dalej "JST") jest beneficjentem i inwestorem przedsięwzięcia inwestycyjnego współfinansowanego ze środków ISPA (obecnie Fundusz Spójności). Inwestycja dotyczy budowy infrastruktury kanalizacyjnej (przepompownie, kanalizacje). JST jako inwestor nabywa usługi budowlane od wykonawców będących podatnikami podatku VAT. Inwestycja została rozpoczęta przed 1 maja 2004 r. (w okresie obowiązujących przepisów umożliwiających skorzystanie z preferencji podatkowych w tym zakresie). Obecnie wykonawcy dokumentują wykonane usługi wystawiając faktury VAT i należny podatek. Od 1 maja 2004 r. JST nie odliczała na bieżąco podatku naliczonego od wystawionych przez wykonawców robót budowlanych faktur VAT. Wybudowany środek trwały (m.in. rury) miał bowiem zostać oddany w nieodpłatne użyczenie spółce A - spółka kapitałowa. Z związku z oddaniem środka trwałego w odpłatną dzierżawę zmianie uległo prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabytymi usługami i towarami służącymi do wytworzenia środka trwałego (zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "ustawa VAT"). Zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego nastąpiła w okresie korekty, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy VAT. W świetle art. 91 ust. 3 ustawy VAT, w związku ze zmianą prawa do odliczenia podatku naliczonego, JST dokona korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 w deklaracji VAT-7 składanej za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po roku podatkowym, w którym wystąpiła okoliczność powodująca zmianę prawa do odliczenia podatku naliczonego. Korekta ta będzie dotyczyła odpowiedniej części podatku naliczonego związanego z wytworzeniem środka trwałego (1/10 w przypadku nieruchomości lub 1/5 w przypadku innych środków trwałych). JST wykazała środek trwały w swojej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wartości brutto (czyli wraz z naliczonym podatkiem VAT) w związku z brakiem prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. JST dokonywała od momentu wprowadzenia środka do ewidencji odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej, w której to wartości ujęty był podlegający odliczeniu podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z korektą podatku naliczonego związanego z wytworzeniem środka trwałego dokonywaną zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 ustawy VAT, JST winna dokonać korekty wartości początkowej (w ujęciu podatkowym) środka trwałego o wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w związku z dokonaniem takiej korekty.

Zdaniem Wnioskodawcy JST nie powinna dokonywać dla celów podatkowych korekty wartości początkowej środka trwałego ujętego w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za wartość początkową środka trwałego w przypadku jego wytworzenia przez podatnika uważa się koszt wytworzenia. W świetle art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. W tym miejscu należy podkreślić, iż w wartości początkowej wytworzonego przez podatnika środka trwałego należy ująć wartość naliczonego podatku VAT związanego z nabytymi do wytworzenia tego środka usługami obcymi oraz towarami, jeżeli podatnikowi zgodnie z przepisami ustawy VAT nie przysługuje prawo do odliczenia tego podatku. Podobnie w tym zakresie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, w postanowieniu z dnia 14 kwietnia 2005 r. (sygn. PDF/415-0008/05).

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają normy nakazującej podatnikowi dokonania korekty wartości początkowej środka trwałego, w przypadku gdy w wyniku dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy VAT, zmianie ulega wartość podlegającego odliczeniu naliczonego podatku VAT związanego z nabyciem lub wytworzeniem tego środka. Stąd w opinii JST, dokonanie korekty naliczonego podatku VAT w oparciu o przepisy art. 91 ust. 2 ustawy VAT, nie powoduje okoliczności korygowania wcześniej ustalonej wartości początkowej (w ujęciu podatkowym) tego środka. Podobne stanowisko w tej sprawie zajmują organy podatkowe. Przykładowo w postawieniu z dnia 2 lipca 2004 r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowy w Warszawie (sygn. US 72/ROP 1/423-550/04/AS).

Tym samym brak przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nakazującego dokonanie korekty wartości początkowej środka trwałego w przypadku, gdy korekcie podlega naliczony podatek VAT związany z ceną nabycia środka trwałego lub z kosztami wytworzenia takiego środka, w opinii JST oznacza, iż w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego JST nie jest zobowiązana do korygowania wartość początkowej środka trwałego (w ujęciu podatkowym). Mając na uwadze wyżej przywołaną argumentację JST wnosi o potwierdzenie wyżej zajętego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl