IBPBI/2/423-235/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-235/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych w przypadku otrzymanej dotacji rozwojowej na pokrycie wejścia kapitałowego w postaci obejmowania udziałów przez Spółkę (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych w przypadku otrzymanej dotacji rozwojowej na pokrycie wejścia kapitałowego w postaci obejmowania udziałów przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną. Spółka rozpoczyna realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej pt.: "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna gospodarka, oś priorytetowa 3. Kapitał dla innowacji, działanie 3.1 Inicjowanie działalności innowacyjnej, temat priorytetowy: Inwestycje w przedsiębiorstwie bezpośrednio związane z dziedziną badań i innowacji (innowacyjne technologie, tworzenie przedsiębiorstw przez uczelnie, istniejące ośrodki B+RT i przedsiębiorstwa, itp.), forma finansowania - pomoc bezzwrotna. Wydatki kwalifikowane - 14.514.240,00 zł. finansowane w 85% z EFRR oraz 15% z budżetu państwa. Umowa o realizację projektu zostanie zawarta z Polską Agencją.

Celem projektu "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii" jest wsparcie i utworzenie 12 nowych przedsiębiorstw działających na bazie innowacyjnych pomysłów zwłaszcza w dziedzinie poszanowania energii poprzez zapewnienie kapitału na inwestycje w innowacje oraz wzajemną współpracę. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez świadczenie usług doradczych, coachingowych w zakresie pomocy w rozpoczęciu działalności gospodarczej poprzez dopasowanie odpowiedniej formy organizacyjno-prawnej, wsparcie w prawidłowym zarządzaniu firmą dostępu do technologii, niezależnych ekspertów, dostępu do wiedzy i rynków globalnych. Dodatkowo nowopowstałe firmy otrzymają wsparcie w postaci skorzystania z niezbędnej im infrastruktury, parku maszynowego.

Projekt w szczególności skierowany jest do przedsiębiorców wywodzących się ze środowiska naukowego i akademickiego, którzy planują komercjalizację wyników swych badań i wynalazków oraz do potencjalnych jak i nowopowstałych młodych firm wdrażających innowacyjne rozwiązania.

Efektami projektu będzie 36 innowacyjnych pomysłów objętych inkubacją którym udzielono wsparcia polegającego na świadczeniu pakietu usług, tj. Badaniu poziomu innowacyjności, badaniu czystości patentowej, analizie rynku innowacyjnego rozwiązania, opracowaniu biznes planu/studium wykonalności, ocenie potencjału komercyjnego, pomocy w przygotowaniu prototypu, testowaniu i analizie opłacalności wejścia kapitałowego (etap preinkubacji), spośród których powstanie 12 nowych dokapitalizowanych przedsiębiorstw działających na bazie innowacyjnych pomysłów zwłaszcza w dziedzinie poszanowania energii. Poszczególnym spółkom utworzonym w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane nieodpłatnie środki trwałe i wartości niematerialne i prawne nabyte w trakcie etapu preinkubacji. Udział kapitału wniesionego do spółki w ramach projektu ze środków programu będzie niższy niż 50% kapitału zakładowego i nie może trwać dłużej niż 10 lat. Środki z wyjścia kapitałowego zostaną przeznaczone na dalsze inwestycje ewentualnie preinkubację nowych pomysłów.

W wyniku realizacji projektu spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków w wysokości 100% kosztów kwalifikowanych którymi będą w szczególności usługi wykonane w etapie preinkubacji oraz przekazane wsparcie kapitałowe. Wśród wydatków kwalifikowanych będą również koszty ogólne zarządzania projektem takie jak wynagrodzenia, koszty usług obcych: najmu, pocztowe, telekomunikacyjne, itp.

Wszystkie usługi wykonane na rzecz beneficjentów ostatecznych będą dla nich nieodpłatne, spółka w wyniku realizacji projektu nie uzyskana żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja na pokrycie wejścia kapitałowego w postaci obejmowania udziałów stanowi przychód podatkowy na gruncie ustawy p.d.o.p. (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem wnioskodawcy, przyznana dotacja w części stanowiącej pokrycie (refundację) poniesionych wydatków związanych z obejmowaniem udziałów w nowopowstałych spółkach nie stanowi przychodu podatkowego.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

W świetle powyższego spółka stoi na stanowisku, że otrzymanie przychodów związanych w pokryciem, zwrotem wydatków niestanowiących u podatnika kosztów uzyskania przychodów, przychodu takiego nie uwzględnia się w przychodach podlegających opodatkowaniu.

Zatem otrzymana przez spółkę dotacja w części stanowiącej pokrycie wydatków związanych z bezpośrednim objęciem udziałów w nowo powstającej spółce nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy p.d.o.p. ponieważ wydatki na nabycie tych udziałów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza pozyskać dotację na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją, której część będzie przeznaczona na pokrycie wejścia kapitałowego w postaci obejmowania udziałów.

U beneficjentów środków pomocowych, uzyskane od 2007 r. przychody pochodzące z dotacji mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Stosownie bowiem do treści art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl zaś art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Konsekwencją zwolnienia dotacji rozwojowych od podatku dochodowego jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z tej dotacji wydatków. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Z powyższego wynika, że do środków pieniężnych otrzymanych w formie dotacji z Polskiej Agencji mogą mieć zastosowanie przepisy art. 17 ust. 1 pkt 48 i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy a nie jak wskazała we wniosku Spółka przepisy art. 12 ust. 4 pkt 6 i art. 16 ust. 1 pkt 8 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl