IBPBI/2/423-233/14/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-233/14/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 lutego 2014 r.), częściowo uzupełnionym 26 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie wymienione we wniosku jako czwarte i piąte) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 maja 2014 r. Znak IBPBI/2/423-233/14/AP IBPP2/443-188/14/ICz wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Częściowego uzupełnienia wniosku dokonano 26 maja 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik ma podpisane z kontrahentami umowy, na podstawie których świadczą oni na jego rzecz usługi lub dostarczają towary i/lub materiały, za które Podatnik otrzymuje następnie faktury VAT. Z uwagi na przejściowe kłopoty w regulowaniu swoich zobowiązań, Podatnik podpisał z kontrahentami stosowne umowy - porozumienia o przedłużeniu terminów płatności nieuregulowanych przez niego zobowiązań (dalej "Porozumienia"), Podatnik wyjaśnia w tym miejscu, że Porozumienia zostały podpisane w dacie, kiedy niektóre z ww. faktur były już wymagalne, a niektóre jeszcze nie. Porozumienia zakładają spłatę objętych nimi zobowiązań w kilku ratach miesięcznych, nie dłużej niż przez 24 miesiące.

Podatnik realizował postanowienia Porozumień, w tym te odnośnie terminów spłaty określonych nimi rat, aż do czasu kiedy z uwagi na dalsze pogorszenie jego sytuacji finansowej obsługa płatności tych rat musiała być zawieszona. Podatnikowi udało się podpisać aneksy oraz nowe porozumienia (dalej jako "Porozumienia Zmieniające"), które odraczały terminy spłat rat wskazane we wcześniejszych Porozumieniach.

W rezultacie powyższych zdarzeń pewne faktury do zapłaty przez Podatnika, które są objęte Porozumieniami lub Porozumieniami Zmieniającymi, nie są jeszcze wymagalne oraz takie, których termin płatności już upłynął (upłynął bądź przed datą podpisania Porozumień lub Porozumień Zmieniających). Część rat wynikających z Porozumień i Porozumień Zmieniających została przez Podatnika uregulowana w terminach wynikających z tych dokumentów, część z opóźnieniami (w różnych terminach).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy w związku z podpisanymi Porozumieniami lub Porozumieniami Zmieniającymi, Podatnik zobowiązany jest dokonać korekty kosztów uzyskania w przypadku nieuregulowania swoich zobowiązań w terminie 30 dni od pierwotnego terminu płatności albo 90 dni od zaliczenia do kosztów uzyskania jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni... (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Czy też termin ten należy liczyć od terminu płatności poszczególnych rat Porozumień lub Porozumień Zmieniających... (pierwsze z pytań oznaczonych we wniosku nr 5)

Zdaniem Spółki:

Ad. 4

W związku z przesunięciem (odroczeniem) terminów płatności zobowiązań wynikających z faktur, nie powstał obowiązek zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Ad. 5

Właściwy termin powstania obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktur należy liczyć poczynając od ustalonych porozumieniem terminów płatności kolejnych rat.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje zakupu towarów/materiałów. W związku z przejściowymi kłopotami z regulowaniem zobowiązań Spółka podpisała z kontrahentami stosowne porozumienia o przedłużeniu terminów płatności. Porozumienia zakładają spłatę zobowiązań w kilku miesięcznych ratach, nie dłużej niż przez 24 miesiące. Ponadto w wyniku pogorszenia sytuacji finansowej, Spółka podpisała nowe porozumienia odraczające spłaty rat wskazanych we wcześniejszych porozumieniach.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami są zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Ponadto, zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, który zawiera art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. mocą art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342) ustawodawca wprowadził do ustawy o p.d.o.p. regulacje zmierzające do likwidacji tzw. "zatorów płatniczych" (art. 15b ustawy o p.d.o.p.). Stosownie do tego unormowania, w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury (innego dokumentu) dłużnik - w określonych terminach - zobowiązany jest do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15b ust. 1 ustawy o p.d.o.p., w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Natomiast zgodnie z art. 15b ust. 2 ustawy o p.d.o.p., jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach (art. 15b ust. 3).

Zgodnie z art. 15b ust. 4 ustawy o p.d.o.p., jeżeli po dokonaniu zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia.

Jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów (art. 15b ust. 5).

Celem wprowadzenia art. 15b ustawy o p.d.o.p. było ograniczenie tzw. "zatorów płatniczych", poprzez obowiązek dokonania przez podatnika korekty kosztów podatkowych w przypadku nieuregulowania przez niego kwoty wynikającej z faktury (innego dokumentu) w terminie wskazanym w przepisach podatkowych.

Przepisy podatkowe zawierają rozwiązanie polegające na obowiązku dokonania zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a w przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni - nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury (innego dokumentu) do kosztów uzyskania przychodów. Zatem korekta kosztów podatkowych jest uzależniona od terminu płatności ustalonego przez strony i braku zapłaty w odpowiednim, wskazanym w przepisach, terminie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wskazać należy, że jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o p.d.o.p., tj. 30 dni od terminu płatności lub 90 dni od dnia zaliczenia wydatków na nabycie towarów/materiałów do kosztów, zaliczona do kosztów uzyskania przychodów kwota znajduje pokrycie w dokonanych płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów. Natomiast jeżeli Wnioskodawca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zapłatę towarów/materiałów, które nie mają pokrycia (częściowo, czy w całości) w zapłaconej kwocie i nie ureguluje tej płatności w terminach wskazanych powyżej, to zobowiązany będzie do stosownego zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów. W niniejszej sprawie należy rozróżnić dwie sytuacje a mianowicie:

* sytuacja w której Porozumienia są zawierane przed upływem terminów płatności wynikających z faktur,

* sytuacja w której Porozumienia są zawierane po upływie terminów płatności wynikających z wystawionych przez kontrahenta faktur.

W pierwszym z opisanych przypadków Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania kosztów w przypadkach, o których mowa w powołanym wyżej art. 15b ust. 1 i ust. 2 ustawy o p.d.o.p., z tym, że za terminy płatności należy przyjąć terminy wynikające z Porozumień (lub Porozumień Zmieniających).

W drugim natomiast przypadku terminy wynikające z Porozumień pozostają bez wpływu na obowiązek korekty kosztów, nie można bowiem mówić o zmianie (odroczeniu) terminu płatności w przypadku gdy termin ten już upłynął. W takim przypadku Wnioskodawca powinien stosować przepisy art. 15b ust. 1 i ust. 2 ustawy o p.d.o.p., z uwzględnieniem terminów płatności wynikających z faktur wystawianych przez kontrahenta.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-3 oraz drugiego z pytań oznaczonych nr 5 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl