IBPBI/2/423-231/09/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-231/09/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu stalą nierdzewną. Kapitał Spółki należy do udziałowca szwedzkiego. W ciągu 2008 r. w ramach bieżącej działalności Spółka nabywała od podmiotu powiązanego usługi o charakterze doradczym.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), mając na uwadze art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy, w odniesieniu do nabywanych usług Spółka rozpoznała import usług.

Spółka zbiera dowody (dokumentację) mające potwierdzić faktyczne wykonanie usług doradczych na jej rzecz. Niemniej Spółka nie ma pewności, czy posiadane przez nią dokumenty zdaniem organów podatkowych będą wystarczającą podstawą, aby wydatki na nabycie wskazanych usług mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wątpliwości te powstały po stronie Spółki w związku z linią orzecznictwa, zgodnie z którą podatnik chcąc skorzystać z prawa zaliczenia wydatków na nabycie usług do kosztów uzyskania przychodów powinien być w stanie udokumentować zdarzenie polegające na rzeczywistym świadczeniu usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku uznania przez Spółkę lub też organy podatkowe, iż zebrane przez Spółkę dowody (dokumenty źródłowe) nie są wystarczającą podstawą, aby wydatki na nabycie usług doradczych mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupem usług, Spółka może zaliczyć nieodliczony podatek od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki w przypadku kiedy Spółce nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku naliczonego z tytułu importu usług, podatek ten Spółka będzie miała prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika bowiem, iż kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości początkowej środka trwałego (...).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Z wniosku wynika, iż wnioskodawca zakłada, że wydatki na nabycie usług od udziałowca nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Skoro Spółka nie jest w stanie wykazać faktycznego wykonania usługi i z tego powodu nie uznaje wydatku "głównego" (netto) za koszt uzyskania przychodu, to dotyczący tego wydatku naliczony podatek od towarów i usług nie może być zaliczony do kosztów podatkowych, gdyż pomiędzy tym wydatkiem, a uzyskiwanymi przychodami nie zachodzi związek o jakim mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl