IBPBI/2/423-218/10/PC - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów kółka rolniczego, przeznaczonych na cele statutowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-218/10/PC Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów kółka rolniczego, przeznaczonych na cele statutowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka Rolniczego, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Kółko Rolnicze to dobrowolna niezależna samorządowa organizacja rolników indywidualnych. Kółko Rolnicze wpisane jest do rejestru Stowarzyszeń oraz rejestru przedsiębiorców. Cele Kółka Rolniczego zgodnie ze statutem to:

1.

ochrona własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych,

2.

obrona praw i interesów zawodowych, socjalnych, materialnych i kulturalnych rolników indywidualnych i ich rodzin,

3.

rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności,

4.

działania oświatowe, kulturalne na rzecz poprawy jakości życia ludności na wsi.

Kółko Rolnicze prowadzi działalność w zakresie reprezentowania potrzeb i interesów zawodowych i społecznych rolników indywidualnych, podejmuje działania na rzecz postępu na wsi w zakresie spraw społecznych, edukacyjnych, kulturalnych.

Aby spełnić cele statutowe Kółko Rolnicze prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie hali i z tego tytułu uzyskuje przychody udokumentowane wystawianymi fakturami VAT. W 2007 r. rozpoczęto inwestycję - budowę "Budynku Użyteczności Publicznej" w którym planowane jest stworzenie sali spotkań dla rolników i mieszkańców wsi, biblioteki i świetlicy. Dodatkowo parter budynku ma zostać przeznaczony na wynajem dla tych instytucji, których brak jest szczególnie na wsi odczuwalny (bank, poczta, apteka, specjalistyczny gabinet lekarski). Pojawienie się na wsi tych instytucji otworzyłoby możliwość szerszego dostępu do usług bardzo potrzebnych ludziom w dzisiejszych czasach i z pewnością znacząco wpłynęłoby na podniesienie poziomu życia okolicznych mieszkańców. Wszelkie przychody z działalności Kółka Rolniczego - składki członkowskie, organizowanie dożynek oraz najem hali przeznaczane są obecnie w całości na budowę nowego Budynku Użyteczności Publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Kółka Rolniczego zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej (najem) może być w całości zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, zakładając że będzie on przeznaczony na budowę budynku użyteczności publicznej (a zatem dalszą działalność statutową)... W części budynku będzie prowadzona działalność gospodarcza polegająca na wynajmie pomieszczeń dla instytucji, dochód z tej działalności gospodarczej również będzie przeznaczony wyłącznie na cele statutowe Kółka Rolniczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Kółka Rolniczego powinien być w całości zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z racji tego, iż głównym zadaniem Kółka Rolniczego jest działanie na rzecz ludności na wsi. Wszelkie uzyskiwane dochody (bez względu na ich źródło) są przeznaczone na działalność statutową. Obecnie głównym celem jest budowa Budynku Użyteczności Publicznej. Ewentualne przychody z wynajmu powierzchni w nowo wybudowanym budynku również będą przeznaczane na cele statutowe. Priorytetem będzie z pewnością utrzymanie wyżej wspomnianego budynku w stanie używalności, aczkolwiek istnieje ryzyko iż przewidywana wysokość wpływów być może nie będzie w stanie pokryć nawet tych najpilniejszych opłat np. ogrzewanie w zimie, dlatego Kółko Rolnicze będzie musiało pokrywać koszt utrzymania budynku z działalności statutowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Kółka rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 r. o społeczno -zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.). Posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicję dochodu zawartą w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; (...).

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż cele statutowe Wnioskodawcy obejmują:

1.

ochronę własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych,

2.

obronę praw i interesów zawodowych, socjalnych, materialnych i kulturalnych rolników indywidualnych i ich rodzin,

3.

rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności,

4.

działania oświatowe, kulturalne na rzecz poprawy jakości życia ludności na wsi.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Z wniosku wynika, iż Kółko Rolnicze przeznacza dochody na budowę "Budynku Użyteczności Publicznej". W budynku tym planowane jest stworzenie sali spotkań dla rolników i mieszkańców wsi, biblioteki i świetlicy. Część budynku tj. parter ma natomiast zostać przeznaczony na wynajem dla tych instytucji, których brak jest szczególnie na wsi odczuwalny (bank, poczta, apteka, specjalistyczny gabinet lekarski).

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż aby wypracowany przez Kółko Rolnicze dochód mógł zostać zwolniony od opodatkowania, winien zostać przekazany i wydatkowany na cele wymienione powyżej w pkt 1 - 4 statutu. Przy czym, zwolnieniu podlegać może również wydatek inwestycyjny (np. wytworzenie środka trwałego), pod tym jednak warunkiem, że środek ten służyć będzie podatnikowi bezpośrednio do realizacji celów statutowych (będzie stanowić jego składnik majątku). W przedmiotowym przypadku mamy natomiast do czynienia z budową "Budynku Użyteczności Publicznej", w którym oprócz pomieszczeń służących wyraźnie do realizacji celów statutowych, część budynku ma zostać przeznaczona na wynajem.

Mając na uwadze powyższe, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na budowę powyższego budynku w części dotyczącej pomieszczeń, które mają zostać wynajęte na rzecz takich instytucji jak bank, poczta, apteka, specjalistyczny gabinet lekarski (wskazanych we wniosku), nie stanowi wydatku na cele statutowe. Tym samym nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl