IBPBI/2/423-211/11/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-211/11/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 11 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej na podstawie której Spółka może dokonać zwolnienia - jest nieprawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji,

* podstawy prawnej na podstawie której Spółka może dokonać zwolnienia.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 maja 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-211/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka rozpoczęła realizację projektu (dalej: Projekt), którego celem jest wytworzenie specjalistycznego oprogramowania w zakresie projektowania budynków z uwzględnieniem elementów ekologicznych. Oprogramowanie będzie zaawansowanym systemem optymalizacji, którego zadaniem będzie przedstawienie optymalnej konfiguracji paramentów konstrukcyjnych budynku w taki sposób, aby uzyskać budynek o najwyższej możliwej zgodności z kryteriami budynków ekologicznych, w ramach narzuconych ograniczeń kosztowych. Optymalizacja przedstawiona przez oprogramowanie będzie prowadzona w kilku obszarach definiujących kryteria ekologiczności budynków:

efektywność energetyczna,

efektywność wykorzystania wody,

dobór materiałów,

zarządzanie odpadami.

Innowacyjność oprogramowania przejawia się przez wykorzystanie zaawansowanych metod optymalizacji do zagadnień projektowania ekologicznych budynków.

W związku ze złożonym przez Spółkę wnioskiem o otrzymanie dotacji ze środków Unii Europejskiej, Projekt został objęty dotacją w ramach programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny "Innowacyjna gospodarka" w ramach Działania 1.4 Wsparcie projektów celowych, Oś priorytetowa 1.4.: Badania i rozwój nowoczesnych technologii oraz działania 4.1: Wsparcie wdrożeń wyników B+R "Osi priorytetowej 4 inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia".

W celu realizacji Projektu Spółka stworzyła komórkę B+R, którą tworzą wyspecjalizowani pracownicy Spółki, zarówno dotychczasowi, jak i specjalnie w tym celu zatrudnieni.

Harmonogram realizacji Projektu przedstawiony przez Spółkę we wniosku o dotację oraz faktycznie realizowany przez Spółkę przedstawia się następująco:

A. Część badawcza, która obejmuje:

A.1.Badania przemysłowe (objęte dofinansowaniem w 70%), które obejmować będą swoim zakresem następujące prace:

A.1.1.Opracowanie modelu teoretycznego rozwiązania,

A.1.2.Opracowanie algorytmów optymalizacji,

A.1.3.Modelowanie prototypu architektury systemu,

A.1.4.Opracowanie komponentów prototypu rozwiązania,

Badania przemysłowe w zakresie zadań wymienionych w pkt A.1. obejmują okres pracy od dnia 1 listopada 2009 r. do dnia 31 stycznia 2011 r.

A.2.Prace rozwojowe (objęte dofinansowaniem w 45%), które obejmować będą swoim zakresem następujące prace:

A.2.1.Ostateczne przygotowanie prototypu oprogramowania,

A.2.2.Testowanie oprogramowania,

A.2.3.Przygotowanie oprogramowania do komercjalizacji.

Prace rozwojowe w zakresie czynności wymienionych w pkt (A.2.) obejmują planowany okres pracy od dnia 1 grudnia 2010 r. do dnia 31 marca 2011 r. Część badawczo-rozwojowa projektu (część a) zostanie więc zakończona w I kwartale 2011.

B. Część wdrożeniowo-inwestycyjna, która obejmuje:

B.1. Wydatki inwestycyjne (objęte dofinansowaniem w 70%)

B.2. Wydatki doradcze (objęte dofinansowaniem w 50%)

B.3. Inne wydatki nie objęte dofinansowaniem) tj.:

* konsultacje,

* wynagrodzenia pracowników,

* promocje i marketing.

Część B obejmuje okres 1 lutego 2011 r. do 31 maja 2011 r. i nie jest przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku.

Koszty ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją części badawczej Projektu.

W ramach części badawczej Projektu Spółka ponosi następujące koszty:

A.1.Na badania przemysłowe Spółka ponosi koszty:

pracownicze (wynagrodzenia i pochodne) - informatyków inżynierów, którzy bezpośrednio biorą udział w projekcie,

zewnętrznych badań, usług doradczych i usług równorzędnych - świadczonych przez inżynierów, ekspertów, naukowców i jednostki naukowe,

zakupu środków trwałych (tj. serwera wieloprocesowego),

leasingu środków trwałych (stacji roboczych/notebooków dla inżynierów projektu),

zakupu wartości niematerialnych i prawnych (licencji na oprogramowanie dedykowane pod Projekt),

ogólne, obejmujące część wynagrodzenia oraz pochodnych koordynatora Projektu oraz pracowników administracyjnych i biurowych Spółki bezpośrednio zaangażowanych w projekt (np. w związku z rozliczaniem dotacji na projekt).

A.2.Na prace rozwojowe Spółka ponosi koszty:

pracownicze (wynagrodzenia i pochodne) - informatyków i inżynierów którzy bezpośrednio biorą udział w Projekcie,

zakupu środków trwałych (np. serwerów, sprzętu informatycznego),

leasingu środków trwałych (stacji roboczych/notebooków dla inżynierów Projektu),

ogólne, obejmujące część wynagrodzenia oraz pochodnych koordynatora projektu oraz pracowników administracyjnych i biurowych Spółki bezpośrednio zaangażowanych w Projekt (np. w związku z rozliczaniem dotacji na Projekt).

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Projektu, kwota dofinansowania na etap 1, tj. prace badawczo-rozwojowe pochodzić będzie:

do 85% kwoty dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej.

Spółka w roku 2010 otrzymała już dotację na wykonane dwa zadania w ramach badań przemysłowych (tj. na zadania A.1.1. oraz A.1.2.) w wysokości 70% poniesionych kosztów.

Część badawcza projektu (część A) obejmująca badania przemysłowe (A.1.) oraz prace rozwojowe (A.2.) zostanie zakończona w I kwartale 2011 r.. Zdaniem Spółki, część ta zostanie zakończona wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby Jej działalności gospodarczej. Spółka produkt będzie upowszechniała w formie sprzedaży licencji na wytworzone oprogramowanie, bądź poprzez odpłatne udostępnienie klientowi oprogramowania do wykonania specjalistycznych obliczeń. Innowacyjność wytworzonego produktu będzie przejawiać się m.in. poprzez wykorzystanie zaawansowanych metod optymalizacji do zagadnień projektowania ekologicznych budynków, zastosowania unikalnych koncepcji generowania wariantów rozwiązań oraz modelu sprzedaży.

Spółka dodatkowo zamierza zwrócić się o ochronę patentową algorytmu optymalizacji wybranego do realizacji zadań.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 maja 2011 r.) doprecyzowano stan faktyczny wskazując, iż Spółka otrzymała środki na podstawie umowy zawartej z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej Instytucją Wdrażającą/Pośredniczącą II stopnia w miesiącach:

* sierpień 2010 r. do Zadania 1 i Zadania 2.

* luty 2011 r. do Zadania 3.

Przedmiotowe środki pochodzące ze środków europejskich są wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85%), a płatności ze środków krajowych (dotacji celowej) przez PARP (15%).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymana przez Spółkę dotacja na część badawczą, obejmującą badania przemysłowe (A.1.) i prace rozwojowe (A.2.) jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, otrzymana przez Spółkę dotacja na część badawczą - badania przemysłowe (A.1.) i prace rozwojowe (A.2.) jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Otrzymana przez Spółkę dotacja jest przychodem wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. Powyższy przepis stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Przedmiotowa dotacja została przyznana ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - "Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka" w ramach działania 1.4 Wsparcie nowoczesnych technologii oraz działania 4.1 Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R osi priorytetowej 4 Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia. Fakt ten przesądza o zastosowaniu zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określana dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka realizuje Projekt, który został objęty dotacją w ramach programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny "Innowacyjna gospodarka" w ramach Działania 1.4 Wsparcie projektów celowych, Oś priorytetowa 1.4.: Badania i rozwój nowoczesnych technologii oraz działania 4.1: Wsparcie wdrożeń wyników B+R "Osi priorytetowej 4 inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia". W związku z jego realizacją Spółka otrzymała środki na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej Instytucją Wdrażającą/Pośredniczącą II stopnia w miesiącach:

* sierpień 2010 r. do Zadania 1 i Zadania 2.

* luty 2011 r. do Zadania 3.

Przedmiotowe środki pochodzące ze środków europejskich są wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85%), a płatności ze środków krajowych (dotacji celowej) przez PARP (15%).

W świetle cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) w ramach Programu Operacyjnego "Innowacyjna gospodarka", co do zasady, stanowi na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), której głównym źródłem finansowania są różnego rodzaju dotacje uzyskiwane ze środków budżetu państwa, określone w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b., tj.:

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

Artykuł 5 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy dodaje ponadto, iż do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

dotacje celowe dla beneficjentów,

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem należy stwierdzić, iż w odniesieniu do środków jakie Spółka otrzymała za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., natomiast w odniesieniu do środków jakie były wypłacane ze środków krajowych (dotacji celowej) przez PARP będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., a nie jak wskazuje Spółka z art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać w zakresie:

możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

podstawy prawnej na podstawie której Spółka może dokonać zwolnienia - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2A, 2B, 4, 5 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl