IBPBI/2/423-1924/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1924/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 marca, 26 marca oraz 29 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze zbycia prawa wieczystego użytkowania przeznaczonego na odbudowę obiektu zabytkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze zbycia prawa wieczystego użytkowania przeznaczonego na odbudowę obiektu zabytkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 marca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1924/10/MS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 marca, 26 marca oraz 29 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Oddział PTTK zbył prawo wieczystego użytkowania działki budowlanej otrzymanej w 1978 r. od Urzędu Miasta. Uzyskane środki Uchwałą Nr 2/2010 z dnia 29 kwietnia 2010 r. zarządu Oddziału PTTK postanowił przeznaczyć na dokończenie odbudowy budynku X, który uległ poważnemu zniszczeniu podczas pożaru. Budynek jest własnością Oddziału PTTK i został wpisany do Rejestru Zabytków, jako obiekt należący do pierwszych przykładów zastosowania stylu (...) w architekturze murowanej.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 16 marca 2011 r. wynika, iż drewniany budynek X wniesiony został w 1888 r.. W pierwszych latach funkcjonowania obiektu mieściły się w nim biura, czytelnia, biblioteka, pomieszczenia hotelowe i restauracja. Pod koniec XIX w. cała zjeżdżająca do miasta elita kulturalna spotykała się właśnie w budynku X, gdzie odbywały się odczyty, koncerty, wieczory teatralne, a nawet manifestacje patriotyczne. W sali budynku X występowała znana aktorka, grywały i koncertowały znane osoby.

W dniu budynek doszczętnie spłonął. W XXX roku w tym samym miejscu wzniesiono murowany budynek X. W 20-leciu międzywojennym budynek X był jednym z ważnym budynków w mieście. Kiedy mieściła się w nim biblioteka publiczna i biblioteka, spotykali się w nim taternicy, przewodnicy, ratownicy i artyści. Jednym słowem - cała śmietanka tworząca wyjątkową atmosferę miasta. Ich ulubionym miejscem była restauracja w budynku X. Opisany obiekt od samego początku był siedzibą A, później B, C, D.

Budynek X jest jednym z pierwszych przykładów zastosowania stylu (...) w architekturze murowanej i jako taki wpisany został w rejestr zabytków dnia 31 sierpnia 1988 r.. Obecnie budynek jest własnością Oddziału PTTK, w którym część pomieszczeń na parterze przeznaczona jest na biura Oddziału PTTK, biuro turystyczne obsługujące przewodników i skromne pomieszczenie na bibliotekę i pokój spotkań przewodników, działaczy i członków PTTK.

Z nieustalonych przyczyn w dniu XXX budynek uległ znacznemu zniszczeniu podczas pożaru. Spłonęła w zasadzie cała konstrukcja dachowa z pomieszczeniami drewnianymi na I piętrze. Odbudowano część dachową bez wykończenia pierwszego piętra i strychu. Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie przygotowania dokumentacji projektowo-wykonawczej celem zagospodarowania części powierzchni na I piętrze na potrzeby związane z działalnością statutową Oddziału PTTK. W programie chce udostępnić bibliotekę posiadającą około 3.500 woluminów o tematyce Y dla członków PTTK, szkoleń przewodników i innych osób zainteresowanych tą problematyką. Wnioskodawca chce również urządzić odpowiednie pomieszczenie dla spotkań członków PTTK w ramach różnych imprez turystycznych. W części parterowej wyremontowano salę, w której odbywają się imprezy kulturalne organizowane wspólnie z Teatrem oraz spotkania z filmem Y. Dla sfinansowania projektowanego dokończenia odbudowy budynku X Oddział PTTK zbył prawo wieczystego użytkowania działki budowlanej otrzymanej w 1978 r. od Urzędu Miasta. Uzyskane ze sprzedaży środki fianansowe Uchwałą nr 2/2010 z dnia 29 kwietnia 2010 r. Zarząd Oddziału postanowił przeznaczyć na dokończenie odbudowy zabytkowego budynku X.

W uzupełnieniu z dnia 26 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie ze Statutem Towarzystwa PTTK, Oddział po dokonaniu całkowitej odbudowy zabytkowego budynku, tj. budynku X realizować będzie cele i działania zawarte w Statucie - Rozdział II art. 7, 8 i 9, a mianowicie:

* prowadzenie kursów na przewodników,

* szkolenie przewodników na wyższe klasy (II i I),

* organizowanie rajdów turystycznych dla młodzieży szkolnej,

* znakowanie i konserwacja szlaków turystycznych,

* współpraca w zakresie szlaków,

* organizowanie spotkań młodzieży szkolnej w calach integracyjnych oraz organizowanie wspólnych rajdów,

* utworzenie yyy w budynku X,

* ochrona i konserwacja drzewostanu w Parku, a bezpośrednio przylegającego do budynku siedziby Oddziału PTTK,

* organizowanie spotkań i prelekcji o tematyce Y dla członków PTTK i pozostałej społeczności,

* prowadzenie i udostępnianie biblioteki o tematyce Y dla przewodników, członków PTTK i młodzieży szkolnej zainteresowanych tematyką Y,

* Wnioskodawca zamierza przywrócić działalność klubom turystyki kwalifikowanej, np. speleolodzy, narciarstwo wysokogórskie.

Do realizowania wyżej wymienionych celów niezbędnym jest odbudowa budynku, która pozwoli udostępnić pomieszczenia dla prac poszczególnych komisji, kół i klubów działających przy Oddziale PTTK.

W uzupełnieniu z dnia 29 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że statutowym celem Towarzystwa PTTK, jak również Wnioskodawcy - Oddziału PTTK, jest działalność w zakresie kultury fizycznej, kultury, oświaty i ochrony środowiska, zgodnie z Rozdziałem II art. 7 pkt 1 Statutu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca podlega podatkowi dochodowemu od przychodu ze zbycia prawa wieczystego użytkowania, jeżeli przeznaczy uzyskane środki na odbudowę obiektu zabytkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, według wiedzy Zarządu Oddziału PTTK po uzyskaniu informacji w Urzędzie Skarbowym, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę za zbycia prawa wieczystego użytkowania z przeznaczeniem na odbudowę po pożarze budynku zabytkowego (siedziby Oddziału) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek podatnika stanowią, co do zasady, przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na źródło ich pochodzenia.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W świetle art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Oddział PTTK - zbył prawo wieczystego użytkowania działki budowlanej, otrzymanej od Urzędu Miasta. Uzyskane środki uchwałą zarządu Oddziału PTTK postanowiono przeznaczyć na dokończenie odbudowy budynku X, który uległ poważnemu zniszczeniu podczas pożaru. Budynek jest własnością Oddziału PTTK i jest wpisany w Rejestr Zabytków, w budynku tym mieści się również siedziba Oddziału. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż jego celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej, kultury, oświaty i ochrony środowiska.

Mając na uwadze zakres działalności Wnioskodawcy wskazać w tym miejscu należy na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 powołanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie następujące przesłanki:

* podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,

* dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

* dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działki budowlanej, przeznaczony i wydatkowany na Jego działalność statutową, tj. odbudowę budynku w którym m.in. mieści się siedziba Oddziału, udostępnienie biblioteki, urządzenie pomieszczenia dla spotkań członków Oddziału, remont sali w której odbywają się imprezy kulturalne, będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl