IBPBI/2/423-1909/10/AP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od lokat terminowych spółki z o.o., której statutową działalnością jest szkolnictwo policealne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1909/10/AP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od lokat terminowych spółki z o.o., której statutową działalnością jest szkolnictwo policealne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od lokat terminowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od lokat terminowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 lutego 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1909/10/AP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest zwolniona od podatku. Statutową działalnością organu prowadzącego jest szkolnictwo policealne. Podstawą przychodów z działalności są subwencje otrzymane od organów samorządowych oraz opłat słuchaczy w postaci czesnego. Subwencje są przeznaczane tylko i wyłącznie na potrzeby szkół, natomiast kwoty czesnego przeznaczane są na utrzymanie biura głównego szkół, wydatki bieżące, zakup baz dydaktycznych i inne wydatki szkół. Część środków pieniężnych przekazywane jest na lokaty terminowe (40-sto dniowe).

W uzupełnieniu wniosku Spółka dodatkowo wyjaśniła, że jej statutową działalnością jest szkolnictwo policealne, zaś podstawą przychodów działalności są subwencje otrzymywane od organów samorządowych oraz opłaty od słuchaczy w postaci czesnego. Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czynią je wolnymi od podatku (zwolnienia przedmiotowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od uzyskanych odsetek od lokat powinien być odprowadzany podatek. Jeśli tak, to w jakiej wysokości, w jakim terminie i jaką deklaracją powinien być rozliczany.

Zdaniem Spółki, płacenie podatku od środków finansowych uzyskanych od lokat nie jest zasadne.

W uzupełnieniu wniosku Spółka dodatkowo wskazała, iż środki uzyskane z odsetek od lokat (czego dotyczy zapytanie), podobnie jak subwencje przekazywane są na cele statutowe, czyli wyłącznie na potrzeby szkół, wydatki bieżące, zakup baz dydaktycznych itp. W związku z tym, że Spółka dokłada wszelkich starań, by gospodarować efektywnie otrzymywanymi przychodami, a procent wysokości tych odsetek jest mały w stosunku do otrzymywanych przychodów, w związku z powyższym uważa, że nie jest zasadnym odprowadzanie od tych środków podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że statutową działalnością Spółki jest szkolnictwo policealne. Podstawą przychodów z działalności Spółki są subwencje otrzymane od organów samorządowych oraz opłaty słuchaczy w postaci czesnego. Część zgromadzonych środków pieniężnych Spółka przekazuje na lokaty terminowe. Zdaniem Spółki, dochody uzyskane z odsetek od ww. lokat korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: "ustawa o p.d.o.p.").

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.

Przepis art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p. stanowi natomiast, że zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wnioskodawca, który prowadzi szkołę policealną jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która wprost na mocy art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o p.d.o.p., została wyłączona z możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu odsetek od lokat na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. uznać należy za nieprawidłowe.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała ponadto, że jej dochody korzystają również ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o p.d.o.p. Wyjaśnić należy, iż zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę odsetki od zakładanych lokat, stanowiące dochody finansowe Spółki, jako nie objęte zakresem przedmiotowym cytowanego przepisu, nie korzystają ze zwolnienia w nim przewidzianego. Reasumując, stanowisko Spółki w tym zakresie jest również nieprawidłowe.

Na marginesie wskazać należy, iż Spółka przedstawiając własne stanowisko w sprawie nie powołała innych przepisów, na mocy których, jej dochody miałyby korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże wyjaśnić należy, iż ustawodawca na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4-5 ustawy o p.d.o.p. zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8.

Nadmienia się jednak, że powyższe zwolnienie odnosi się wyłącznie do dochodu z określonego źródła, tj. z prowadzenia szkoły, czyli dochodu z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły, natomiast nie obejmuje dochodu uzyskanego z odsetek od założonych lokat, nawet jeśli jest on przeznaczony na finansowanie szkoły.

Bowiem tylko dochody z edukacyjnej działalności szkoły (np. dotacje, subwencje, czesne) są dochodami, które podlegają zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4-5 ustawy o p.d.o.p., jeśli podmiot prowadzący szkołę wydatkuje je zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 8 ww. ustawy, tj. na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

W przeciwnym razie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4-5 ustawy o p.d.o.p. nie będzie przysługiwało. Stanowisko takie potwierdza wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2010 r. sygn. akt II FSK 2147/08.

Podsumowując, dochody uzyskane przez Spółkę z tytułu odsetek od lokat terminowych nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych wskazanych w art. 17 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi 19% podstawy opodatkowania.

Wskazać w tym miejscu należy, iż stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, podatnicy są obowiązani, wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

W myśl art. 25 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, za okres od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego podatnik uiszcza w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczka za ostatni miesiąc jest uiszczana w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego; ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok.

Nadmienia się również, iż w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wskazać także należy, iż zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), od 1 stycznia 2007 r. podatnicy nie składają comiesięcznej deklaracji CIT-2. Podatnik zobowiązany jest natomiast złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym CIT-8 - do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl