IBPBI/2/423-1906/10/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1906/10/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu do Organu 16 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 11 lutego 2011 r. oraz 16 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do kapitałowej spółki zależnej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do kapitałowej spółki zależnej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 8 lutego 2011 r. oraz 8 marca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1906/10/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 11 lutego oraz 16 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, której struktura wewnętrzna składa się z Centrali i Oddziału. Centrala Spółki prowadzi działalność w zakresie handlu towarami masowymi, organizowania przewozów, usług techniczno-handlowych, wynajmu nieruchomości, maszyn, urządzeń, działalności restrukturyzacyjno - naprawczej. Dnia 24 maja 2004 r. Spółka otrzymała zezwolenie na działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Oddział prowadzi działalność logistyczną, w szczególności przeładunkową, składowania (kontenerów, towarów paletyzowanych, masowych), transportu kolejowego, oraz dodatkowo usługi agencji celnej, spedycji towarów w kraju i za granicą, napełniania, opróżniania kontenerów, pełnej obsługi terminalowej. Do Oddziału przyporządkowane są środki trwałe i wartości niematerialne i prawne. Są to w szczególności budynki, budowle (w tym infrastruktura kolejowa, infrastruktura liniowa do przesyłu mediów), maszyny i urządzenia techniczne, komputery, samochody, lokomotywy, suwnica kontenerowa, pozostałe suwnice do przeładunków, koparki, ładowarki i inny sprzęt do przeładunków, place składowe, magazyny, drogi dojazdowe, parkingi. Do Oddziału są także przyporządkowane roszczenia i zobowiązania wynikające z umów z klientami i dostawcami, prawa wynikające z polis ubezpieczeniowych z tytułu ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych, licencje spedycyjne, a także prawo użytkowania wieczystego nieruchomości i gruntów. Do Oddziału przyporządkowane są również zobowiązania z tytułu kredytów inwestycyjnych zaciągniętych w celu sfinansowania wkładu własnego do budowy części majątku, który ma być przedmiotem aportu.

Oddział jest zarejestrowany w KRS jako Oddział Spółki. Szczegółowy zakres działalności Oddziału jest opisany w Regulaminie Organizacyjnym Spółki. W zaświadczeniu o numerze REGON Spółki wykazany jest rodzaj przeważającej działalności Oddziału wg PKD 2007. W konsekwencji, posiada on własny podregon. Dodatkowo, siedziba Oddziału znajduje się poza siedzibą Centrali.

Oddział, jako wyodrębniona jednostka w ramach Spółki Akcyjnej, posiada własną strukturę organizacyjną oraz odrębną strukturę pracowniczą. Etatyzacja z podziałem na poszczególne komórki organizacyjne, z wyszczególnieniem stanowisk, opisana jest w Regulaminie

Organizacyjnym Spółki. Oddział dzieli się na:

* Wydział Kolejowy, którym kieruje Dyrektor ds. Zarządzania, Logistyki i Infrastruktury,

* Biuro Koordynacji i Rozliczeń,

* Wydział Kontenerów,

* Wydział Towarów Standaryzowanych,

* Sekcja Przeładunków i Towarów Masowych,

* Biuro Handlowe,

* Agencja Celna,

* Dział Zarządzania Majątkiem i Zabezpieczenia Produkcji,

* Działy pomocnicze.

Osoby działające w ramach Oddziału mają uprawnienia do podejmowania decyzji biznesowych na mocy udzielonego przez Dyrektora Oddziału pełnomocnictwa, oraz na podstawie praw zawartych w kartach stanowiskowych. Dla Oddziału tworzone są odrębne miesięczne sprawozdania finansowe (bilans oraz rachunek zysków i strat). W celu ewidencji zdarzeń gospodarczych prowadzone są odrębne konta księgowe. Oddział posiada również własny rachunek bankowy. Ponadto, w Oddziale dokonywane są miesięczne analizy finansowe działalności, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności tej działalności w obrębie Oddziału. Na podstawie analiz przygotowywany jest tzw. raport menedżerski Oddziału. W stosunku do Oddziału, Spółka prowadzi także odrębne budżetowanie i planowanie. Plany finansowe Spółki posiadają wyraźny podział na działalność Centrali i działalność Oddziału.

Oddział prowadzi działalność logistyczną, która jest odmienna od działalności Centrali. Oddział, jako międzynarodowe centrum logistyczne, posiada swoje funkcje i cele, różne od funkcji i celów Centrali. Jego długoterminowym celem jest stworzenie ujednoliconego koncepcyjnie i spójnego pod względem logistycznym obszaru handlu oraz działalności gospodarczej.

System księgowy Spółki umożliwia wydzielenie danych na temat dostawców i odbiorców odrębnie dla Oddziału i dla Centrali. Dodatkowo, umowy z dostawcami i odbiorcami usług Oddziału są funkcjonalnie przypisane do działalności Oddziału.

Ponadto, pracownicy Oddziału opracowują samodzielnie oferty, prowadzą negocjacje handlowe. Umowy dla Oddziału mają nadawany indywidualny dla Oddziału symbol w centralnym rejestrze Spółki. Dla Oddziału tworzona jest również odrębna strategia marketingowa i reklamowa oraz strategia rozwoju, odmienna od strategii rozwoju Centrali.

Spółka zamierza wnieść Oddział w formie wkładu niepieniężnego do innej spółki ("Spółka zależna"). Zgodnie z uchwałą Spółki zależnej w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spisaną w akcie notarialnym z dnia 29 listopada 2010 r., przedmiot wkładu został określony jako: "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania."

Zgodnie z aktem notarialnym, na zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem aportu, składają się w szczególności: prawa własności nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i gruntów, niskocenne składniki majątku trwałego, środki trwałe na obcym gruncie, ruchomości - urządzenia techniczne, wartości niematerialne i prawne, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów cywilnoprawnych, licencje spedycyjne oraz zezwolenie na prowadzenie działalności w SSE, prawa z polis ubezpieczeniowych z tytułu ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych. Zgodnie z przedmiotowym aktem notarialnym, przedstawiciele Wnioskodawcy " (...) zobowiązują się do przeniesienia zorganizowanej części powyższego przedsiębiorstwa na rzecz Spółki najpóźniej do dnia 31 grudnia 2010 r.."

Przeniesieniu składników majątkowych wchodzących w skład Oddziału będzie towarzyszyć przejście zakładu pracy na Spółkę zależną w trybie art. 231 § 1 Kodeksu Pracy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż spółka zależna, o której mowa we wniosku, prowadzi działalność w formie spółki kapitałowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany w stanie faktycznym Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z powyższym z tytułu wniesienia Oddziału w postaci wkładu niepieniężnego do kapitałowej spółki zależnej po stronie Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w stanie taktycznym Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ spełnia warunki opisane w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o CIT). Przepis ten definiuje ZCP jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z przepisem art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, aby składniki majątkowe były uznane za ZCP, spełnione winny być łącznie następujące przesłanki:

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

b.

zespół ten jest organizacyjne i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

c.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

d.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

Opisany w stanie faktycznym Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ spełnia ww. przesłanki w następujący sposób:

Ad. a) Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych w Oddziale, nie podlega wątpliwości. Pracownicy Oddziału wykorzystują materialne i niematerialne składniki majątkowe Spółki, które są dedykowane wyłącznie do obsługi działalności Oddziału i są przypisane ewidencyjnie do tej jednostki organizacyjnej. Są to maszyny i urządzenia, budynki i budowle, komputery, zezwolenia, etc. Ponadto, Oddział zobowiązany jest do spełnienia świadczeń wynikających z umów z klientami i dostawcami, w tym dotyczących wynajmu, oraz dostawy mediów. W wyniku aportu, Spółka zależna przejmie roszczenia i zobowiązania wynikające z umów z klientami i dostawcami, prawa wynikające z polis ubezpieczeniowych z tytułu ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych, licencje spedycyjne oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości. Dodatkowo, Spółka zależna przejmie zobowiązania Oddziału z tytułu kredytów inwestycyjnych zaciągniętych w celu sfinansowania wkładu własnego do budowy części majątku, który ma być przedmiotem aportu.

Podsumowując, przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, określona w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT jest spełniona.

Ad. b) Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie

Wyodrębnienie organizacyjne

Szczegółowy zakres działalności Oddziału jest opisany w Regulaminie Organizacyjnym Spółki. We wniosku Spółki o REGON wyszczególniona została działalność Oddziału. W konsekwencji Oddział posiada własny podregon. Dodatkowo, jego siedziba znajduje się poza siedzibą Spółki CZH. Oddział jest zarejestrowany w KRS jako Oddział Spółki. Schemat organizacyjny Oddziału uwzględnia autonomiczny podział Oddziału na działy, posiadające swoją strukturę pracowniczą oraz kierowniczą. Jak potwierdził WSA (wyrok WSA w Kielcach, sygn. I SA/Ke 225/09 z dnia 13 sierpnia 2009 r.) "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP powinna obejmować minimum składników majątkowych niezbędnych w prowadzonej działalności gospodarczej". Warunek ten, według Spółki pozostaje spełniony. Wydzielana część ma obejmować składniki majątkowe, które obecnie służą do prowadzenia - w ramach Oddziału - działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług logistycznych. Po wniesieniu Oddziału, planowane jest prowadzenie działalności w tym samym zakresie (świadczenie identycznych usług, w tej samej skali).

Przeniesieniu składników majątkowych wchodzących w skład Oddziału będzie towarzyszyć przejście zakładu pracy na Spółkę zależną, w trybie art. 231 § 1 Kodeksu Pracy. Wszyscy pracownicy Oddziału, uwzględnieni w jego obecnym schemacie organizacyjnym, zostaną zatrudnieni w Spółce zależnej, na tych samych, co obecnie stanowiskach. Wyodrębnienie Oddziału wynika z postanowień zawartych w dokumentach Spółki oraz z jego ściśle określonego miejsca w strukturze Spółki.

Mając na uwadze powyższe, Oddział, będący spójną, zorganizowaną całością, spełnia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe Oddziału jest uzasadnione, między innymi z powodu sporządzania dla Oddziału odrębnych sprawozdań finansowych (bilans, rachunek zysków i strat), oraz wprowadzenia odrębnych kont księgowych dla ewidencji zdarzeń gospodarczych Oddziału. Posiada On także własne konto bankowe. Ponadto, odrębne tworzenie i weryfikowanie prognoz finansowych, a także przeprowadzanie analizy finansowej dla Oddziału pozwala na ocenę jego kondycji finansowej, niezależnie od Centrali.

W konsekwencji, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Oddziału. Przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona.

Ad. c) Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne)

W celu spełnienia przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego istotne jest, aby na dzień wnoszenia aportu, wyodrębniona część przedsiębiorstwa mogła potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Ponadto, należy zauważyć, że pojęcie zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest rozumiane, jako suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowany zespół tych składników.

Opisany we wniosku Oddział jest niewątpliwie zorganizowanym zespołem składników. Świadczy o tym fakt wyodrębnienia go jako Oddziału, który pełni swoje funkie, określone w Regulaminie Organizacyjnym Spółki. O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również posiadanie przez Oddział własnej grupy kontrahentów, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe. Pracownicy Oddziału opracowują samodzielne oferty, prowadzą negocjacje handlowe. Umowy mają nadawany indywidualny dla Oddziału symbol w centralnym rejestrze Spółki.

Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału przejawia się również odmiennością profilu działalności, która skierowana jest wyraźnie na świadczenie usług logistycznych (przeładunkowych, magazynowych, spedycyjnych, kolejowych), podczas gdy Centrala Spółki zajmuje się w przeważającej mierze działalnością handlową i wynajmem.

W konsekwencji Oddział jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, a tym samym spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. d) Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze

Ostatnim warunkiem uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za ZCP jest zdolność stanowienia przez niego niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany wyżej zespół składników zorganizowanych w specyficznej formie organizacyjnej, którym dysponuje Oddział, umożliwia samodzielne prowadzenie działalności we wcześniej wspomnianym zakresie. Podkreślenia wymaga fakt, iż już w chwili obecnej Oddział funkcjonuje, jako odrębna jednostka zatrudniająca własnych pracowników zarówno w zakresie głównej działalności, jak i w zakresie działów pomocniczych (Dział Finansowy, Zespół ds. Informatyki, Kadry-Płace, itp.). Osoby działające w ramach Oddziału mają uprawnienia do podejmowania decyli biznesowych na mocy udzielonego przez Dyrektora Oddziału pełnomocnictwa oraz na podstawie praw zawartych w kartach stanowiskowych.

W konsekwencji, Oddział zdolny jest do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych jak niezależne przedsiębiorstwo.

Podsumowując, opisany w stanie faktycznym Oddział, który ma zostać przeniesiony w formie aportu do Spółki zależnej, spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 4 pkt 4a ustawy o CIT, tzn.:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze,

a tym samym Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu.

W ocenie Wnioskodawcy, wniesienie Oddziału do spółki zależnej nie będzie skutkować dla Spółki powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem dla osoby prawnej jest nominalna wartość udziałów (akcji) objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej formie niż przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Z powyższego wynika, iż wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci ZCP nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT dla podmiotu wnoszącego taki aport.

Biorąc powyższe pod uwagę, wniesienie przez Spółkę aportu w postaci Oddziału do spółki zależnej nie będzie skutkować powstaniem przychodu w CIT po stronie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszący wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, iż wartość nominalna udziałów w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż struktura wewnętrzna Wnioskodawcy (spółki akcyjnej) składa się z centrali i oddziału. Oddział prowadzi działalność logistyczną, w szczególności przeładunkową, składowania, transportu kolejowego, a także świadczy usługi agencji celnej, spedycji towarów oraz pełnej obsługi terminalowej. Szczegółowy zakres działalności oddziału określony jest w regulaminie organizacyjnym spółki. Do oddziału przyporządkowane są środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, a także roszczenia i zobowiązania wynikające z umów z klientami oraz prawa i zobowiązania wynikające z innych zawartych umów. Oddział posiada własną strukturę organizacyjną oraz odrębną strukturę pracowniczą. W celu ewidencji zdarzeń gospodarczych prowadzone są dla oddziału odrębne konta księgowe, a także sporządzane są odrębne miesięczne sprawozdania finansowe oraz odrębne budżetowanie i planowanie. Wnioskodawca zamierza wnieść ww. Odział w formie wkładu niepieniężnego do kapitałowej spółki zależnej.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębniony oddział spółki, może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p. W konsekwencji w momencie jego wniesienia do zależnej spółki kapitałowej po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 - 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl