IBPBI/2/423-19/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-19/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 7 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia:

* momentu uzyskania przychodu z tytułu wynagrodzenia wyrównawczego,

* kurs walut, jaki należy zastosować przy przeliczaniu przychodu

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* momentu uzyskania przychodu z tytułu wynagrodzenia wyrównawczego,

* kurs walut, jaki należy zastosować przy przeliczaniu przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność gospodarczą polegającą m.in. na wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego. Na podstawie umowy o współpracy-ramowej umowy o świadczenie usług transportowych wykonuje usługi przewozowe przewozu rzeczy w transporcie międzynarodowym na terenie Europy. Zgodnie z umową wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, którego podstawą ustalenia jest ilość i rodzaj wykonanych usług transportowych, i zostało ono ustalone w umowie w ten sposób, że wyniosło określony procent wynagrodzenia Spółki otrzymanego za usługę spedycyjną danej przesyłki. Wynagrodzenie wnioskodawcy za usługi wykonywane w danym miesiącu jest rozliczane na koniec tego miesiąca na podstawie zestawienia usług wykonanych w danym miesiącu na podstawie faktury VAT. Wynagrodzenie jest określane w Euro. Do umowy w dniu 1 czerwca 2007 r. zostały podpisane dwa aneksy. Pierwszy zmienił wysokość wynagrodzenia przysługującego wnioskodawcy poprzez określenie go w wysokości wyższego procenta od wynagrodzenia Spółki otrzymanego za usługę spedycyjną danej przesyłki od dnia podpisania aneksu.

Drugi aneks wprowadził zapisy, że:

* (1) zmiana wysokości wynagrodzenia wnioskodawcy, wprowadzonego aneksem pierwszym, będzie miała zastosowanie także do wynagrodzenia za okres roku sprzed wejścia w życie aneksu na zasadach określonych w aneksie drugim.

Postanowiono, że wypłata wynagrodzenia wyrównawczego w wysokości różnicy pomiędzy wynagrodzeniem już naliczonym z zastosowaniem niższej stawki i wypłaconym, a wynagrodzeniem obliczonym przy zastosowaniu wyższej stawki procentowej, ustalonej aneksem pierwszym, z tym że nie mniej niż określona kwota (kwota minimalna wynagrodzenia wyrównawczego), zostanie wypłacona na podstawie wystawionej faktury w terminie nie później niż do końca marca kolejnego roku.

* (2) w przypadku ustalenia, że w 2007 r. został osiągnięty wskaźnik świadczonych usług, określony jako odpowiednia wysokość wynagrodzenia otrzymanego przez Spółkę za przesyłki przewiezione przez każdy samochód z taboru wnioskodawcy, za pomocą którego świadczone były usługi przewozowe, w każdym miesiącu roku 2007, wnioskodawcy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług, w wysokości 10% wartości wynagrodzenia Spółki otrzymanego z tytułu spedycji przesyłek w całym roku. Wskaźnik usług umożliwiający stwierdzenie, czy wnioskodawcy należy się, czy nie, dodatkowe wynagrodzenie, miał zostać obliczony zasadniczo do 15 stycznia 2008, a wypłata miała nastąpić na podstawie faktury wystawionej w terminie do 30 czerwca 2008.

Na podstawie ww. zapisów aneksu drugiego, a równocześnie po uprzednim ustaleniu, że wskaźnik świadczonych usług wyniósł wymaganą wysokość, wnioskodawca na dzień 31 grudnia 2007 wystawił dwie faktury VAT:

* jedną na wynagrodzenie wyrównawcze za okres roku sprzed wejścia w życie aneksu, z tym, że zostało ono określone w wysokości kwoty minimalnej - zgodnie z zapisem (1)

* drugą na dodatkowe wynagrodzenie, przysługujące wnioskodawcy w związku z osiągnięciem odpowiedniego wskaźnika świadczenia usług (2)

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy co do wynagrodzenia wyrównawczego (1) w opisanym stanie faktycznym dniem uzyskania przychodu jest dzień 31 grudnia 2007 (dzień wystawienia faktury) czy dni zakończenia poszczególnych okresów rozliczeniowych (danych miesięcy roku 2007, których dotyczy wyrównanie).

Czy rozliczenie przychodu z wynagrodzenia wyrównawczego powinno nastąpić w miesiącu grudniu 2007 czy w poszczególnych miesiącach w okresie, za który zostało przyznane.

Według kursu NBP na który dzień (które dni) powinno nastąpić przeliczenie przychodu w Euro na złote.

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy zarówno w przypadku wynagrodzenia wyrównawczego (1) jak i co do wynagrodzenia dodatkowego, otrzymanego w związku z osiągnięciem wskaźnika świadczenia usług (2) dniem uzyskania przychodu jest dzień 31 grudnia 2007 (dzień wystawienia faktury), rozliczenie przychodu powinno nastąpić w miesiącu grudniu 2007, a przeliczenie przychodu w Euro na złote powinno nastąpić w obu przypadkach według kursu NBP na dzień 28 grudnia 2007.

Wnioskodawca uważa, że w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także przychody należne choćby nie zostały jeszcze otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3a tej ustawy, za datę powstania przychodu należnego uważa się moment wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wydano rzecz lub wykonano usługę lub też otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia (w przypadkach innych niż wydanie towaru lub wykonanie usługi).

W związku z powyższym, w momencie wystawienia faktury za dany miesiąc (okres rozliczeniowy wynagrodzenia określony na podstawie umowy) Wnioskodawca rozpoznawał i rozpoznaje przychód należny. Kwota tego przychodu ujmowana jest w wysokości określonej postanowieniami umowy wiążącej strony (określona wysokość procentowa wynagrodzenia spedytora Spółki) jako równowartość w złotych określonej kwoty Euro według kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury.

Na wynagrodzenie wyrównawcze i dodatkowe, które to wynagrodzenia zostały przewidziane i określone co do sposobu określenia wysokości i terminu zapłaty dopiero aneksem nr 2 z dnia 1 czerwca 2007 do umowy ramowej, wnioskodawca wystawił faktury z dniem 31 grudnia 2007.

Wnioskodawca podkreśla, że stwierdzenie czy wynagrodzenie dodatkowe (2) należy się wnioskodawcy, i w jakiej wysokości, było możliwe dopiero po stwierdzeniu, czy wnioskodawca osiągnął odpowiedni wskaźnik świadczenia usług, który mógł zostać obliczony najwcześniej na koniec roku 2007, albowiem aby go obliczyć, należało wziąć pod uwagę wynagrodzenie spedytora otrzymywane przez wszystkie miesiące roku 2007.

Z kolei wynagrodzenie wyrównawcze było płatne w terminie do 31 marca 2008, a ze względu na przewidzianą kwotę minimalną, jego wysokość mogła się zwiększyć w stosunku do matematycznego procentowego wyliczenia wynagrodzenia wyrównawczego.

Tak więc wysokość obu rodzajów wynagrodzenia i należność co do zasady wynagrodzenia dodatkowego wynika ze zdarzeń następujących po wystawieniach faktur za wynagrodzenie okresowe (miesięczne) za kolejne miesiące roku 2007- zdarzeń późniejszych i nieznanych w chwili wystawienia faktur za pierwotne wynagrodzenie.

Zdarzenia te mają wpływ na ustalenie ostatecznej wysokości ceny za usługi, lecz ujmowanie skutków podatkowych tej czynności na bieżąco jest w pełni uzasadnione i według wnioskodawcy wynika z treści przepisów art. 12 ust. 3, 3a i 3c ww. ustawy. Jak bowiem wskazano, okoliczności mające wpływ na zmianę przychodów podatnika, zaistniały już po wystawieniu stosownej faktury za usługi wykonane w danym okresie. Dopiero zatem w najwcześniejszym możliwym momencie zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w momencie wystawienia faktur na wynagrodzenia określone aneksem, powstają przesłanki, aby zgodnie z umową dokonać zmiany kwoty przychodu. W chwili wystawienia faktur dotyczących poszczególnych okresów wnioskodawca nie ma podstaw, aby jako przychód wykazywać inną kwotę niż wynikającą z zastosowania kursu i wysokości wynagrodzenia wówczas bieżącego. Na dzień i miesiąc wystawienia faktur za poszczególne okresy jest to więc jedyna prawidłowa kwota przychodu. W związku z czym nie ma podstaw, aby dokonywać jej korekty (wstecz), ze względu na zdarzenia, które miały miejsce w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Skutki tych zdarzeń powinny być uwzględniane w rozliczeniach podatkowych na bieżąco. Tym samym, w opinii wnioskodawcy, skoro pierwotne przychody były ustalone prawidłowo (zgodnie z umową i przyjętymi w dniu wystawienia faktur okresowych zasadami rozliczeń), to przychody z wynagrodzeń wynikających z aneksu drugiego do umowy, nawet jeżeli odnoszą się poprzez sposób ich określenia do poprzednich miesięcznych okresów rozliczeniowych, powinny być ujęte jako przychody i rozliczane w deklaracjach za okres ich wystawienia (art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), i zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, czyli na dzień 28 grudnia 2007.

Reasumując, wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro wystawienie przez niego faktur na wynagrodzenie wyrównawcze i dodatkowe jest dokonywane jako konsekwencją zdarzeń, które miały miejsce już po wystawieniu okresowych faktur na wynagrodzenie za poszczególne miesiące roku 2007, to przychód należny pierwotnie został określony prawidłowo, a faktury na wynagrodzenie dodatkowe i wyrównawcze stanowią przychód na dzień ich wystawienia i powinny być rozliczane w miesiącu ich wystawienia (na bieżąco).

Podobne stanowisko zajął w sprawie 1471/DPR2/423-48/07/JB z dnia 25 czerwca 2007 Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl