IBPBI/2/423-1894/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1894/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych transakcji cesji wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy koprodukcyjnej określającej zasady i warunki prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego polegającego na wyprodukowaniu i dystrybucji fabularnego utworu audiowizualnego (pytanie wymienione we wniosku jako trzecie) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych transakcji cesji wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy koprodukcyjnej określającej zasady i warunki prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego polegającego na wyprodukowaniu i dystrybucji fabularnego utworu audiowizualnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 22 lutego 2011 r. Znak IBPBI/2/423-1894/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 9 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 16 sierpnia 2010 r. została zawarta umowa pomiędzy Spółką Y, a G. z siedzibą na Cyprze, przedmiotem której jest określenie zasad i warunków prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego polegającego na wyprodukowaniu i dystrybucji fabularnego utworu audiowizualnego.

Obecnie G. zamierza dokonać cesji wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy koprodukcyjnej z dnia 16 sierpnia 2010 r. na rzecz Spółki, na podstawie umowy cesji. W dniu 10 października 2010 r. Spółka Y, wyraziła zgodę na cesję praw wynikających z umowy z dnia 16 sierpnia 2010 r., posiadanych przez G., na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jakie skutki podatkowe wywoła transakcja cesji wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy koprodukcyjnej określającej zasady i warunki prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego polegającego na wyprodukowaniu i dystrybucji fabularnego utworu audiowizualnego w podatku dochodowym od osób prawych... (pytanie wymienione we wniosku jako trzecie)

W uzupełnieniu wniosku które wpłynęło do tut. Biura w dniu 9 marca 2011 r. Spółka doprecyzowała, iż pytanie dotyczy Spółki występującej w roli płatnika, co nie wyklucza występowania Spółki również w roli podatnika.

Zdaniem Spółki, podatek dochodowy od osób prawnych wystąpi w formie zryczałtowanej, w wysokości 5% przychodu.

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór) (art. 1 ust. 1). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory audiowizualne (w tym filmowe) (art. 1 ust. 2). Autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy (art. 41 ust. 1 pkt 1). Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) wynika, że nabywca zamierza zawrzeć umowę cesji wszelkich praw i obowiązków do wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego polegającego na wyprodukowaniu i dystrybucji fabularnego utworu audiowizualnego. W prawie podatkowym cesja ta dotyczy obrotu prawami majątkowymi - w szczególności prawami autorskimi oraz występującymi z nimi równolegle prawami pokrewnymi.

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych ustala się w wysokości 20% przychodu (art. 21 ust. 1 pkt 1). Przepisy powyższe stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2). Należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych należności (art. 12 ust. 2 umowy zawartej między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523)). Określenie "należności licencyjne" oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa użytkowania każdego prawa autorskiego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla telewizji (art. 12 ust. 3 umowy z Cyprem).

W okresie od 1 lipca 2013 r. będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki (art. 21 ust. 3 w związku z art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533)):

1.

wypłacającym należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 3 pkt 1 lit. a),

2.

uzyskującym przychody, z praw autorskich lub praw pokrewnych, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (art. 21 ust. 3 pkt 2),

3.

spółka uzyskująca przychody, z praw autorskich lub praw pokrewnych, podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale spółki wypłacającej należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, będącej podatnikiem podatku dochodowego mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 3 pkt 3 lit. b),

4.

odbiorcą należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (art. 21 ust. 3 pkt 4 lit. a).

Przepisy o zwolnieniu podatkowym mają zastosowanie w przypadku, kiedy spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, posiada udziały w wysokości nie mniej niż 25% w kapitale spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nieprzerwanie przez okres dwóch lat (art. 21 ust. 4). Przepisy powyższe mają również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów, w wysokości nie mniej niż 25% w kapitale, upływa po dniu uzyskania przez spółkę, podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych. W przypadku niedotrzymania warunków posiadania udziałów w wysokości nie mniej niż 25% w kapitale spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względów na miejsce ich osiągania, jest zobowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych w wysokości 20% przychodów, z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Odsetki nalicza się od następującego dnia po upływie terminu właściwego dla przekazania podatku do urzędu skarbowego (art. 21 ust. 5). Osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych, w związku ze zwolnieniem do podatku dochodowego, stosują to zwolnienie wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę podlegającą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względów na miejsce ich osiągania, jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji (art. 26 ust. 1c pkt 1).

Do dnia 30 czerwca 2013 r., podatek dochodowy od przychodów z tytułu praw autorskich, uzyskany przez podatników będących spółkami podlegającymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względów na miejsce ich osiągania, ustala się w wysokości 5% przychodów (art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533)). Zastosowanie stawki w wysokości 5% jest uwarunkowane jak dla zwolnienia od podatku dochodowego przewidzianego po 1 lipca 2013 r. (art. 6 ust. 2 powyższej ustawy). Osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, są zobowiązane, jako płatnicy pobrać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikające z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji (art. 26 ust. 1).

Płatnicy podatku pobierający zryczałtowany podatek dochodowy od wypłat należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, przekazują kwoty podatku w terminie do 07 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są zobowiązani przesłać podatnikom, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru (art. 26 ust. 3 pkt 2). Płatnicy są zobowiązani przesłać powyższą informację, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje na pisemny wniosek podatnika (art. 26 ust. 3a). Na pisemny wniosek podatnika, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest zobowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, informacji o której mowa powyżej (art. 26 ust. 3b). W razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu, końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat płatnik przekazuje informacje o której mowa powyżej, w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 26 ust. 3c).

Przychody z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez osoby prawne niemające siedziby lub zarządu na terytorium naszego kraju są co do zasady opodatkowane zryczałtowanym podatkiem w wysokości 20% przychodu. Jednakże z uwagi na umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Cypru podatek ten nie może przekroczyć 5%. Warunkiem niezbędnym do zastosowania obniżonej stawki jest udokumentowanie miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Zastosowanie stawki podatku w wysokości 5% do dnia 30 czerwca 2013 r. jest również możliwe po spełnieniu łącznie następujących warunków: wypłacającym należności jest spółka będąca "podatnikiem krajowym", uzyskującym przychody jest spółka będąca "podatnikiem zagranicznym" z Unii Europejskiej, spółka będąca "podatnikiem zagranicznym" posiada nie mniej niż 25% udziałów w kapitale spółki będącej "podatnikiem krajowym", odbiorcą należności jest spółka będąca "podatnikiem zagranicznym". Okres nieprzerwanego posiadania udziałów w wysokości nie mniej niż 25% kapitału musi wynosić, co najmniej dwa lata. Bieg dwuletniego terminu może zakończyć się po osiągnięciu przychodu. W przypadku niedotrzymania dwuletniego okresu posiadania udziałów spółka będąca "podatnikiem zagranicznym" winna zapłacić należny podatek dochodowy w wysokości 20%, obniżony do 5% z uwagi na umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania wraz z należnymi odsetkami. Występuje tutaj zbieg dwóch obniżonych stawek opodatkowania. W tym drugim przypadku posiadanie certyfikatu rezydencji jest również obowiązkowe. Od dnia 1 lipca 2013 r. po spełnieniu warunków dla zastosowania stawki opodatkowania w wysokości 5% obowiązującej do dnia 30 czerwca 2013 r. przychody z tytułu praw autorskich będą zwolnione z podatku dochodowego.

Do pobrania podatku zobowiązany jest dokonujący wypłaty z tytułu praw autorskich. Podatek ten należy wpłacić do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Po zakończeniu roku podatkowego należy sporządzić i przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu informację IFT-2/IFT-2R o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym. Informację tę należy również złożyć na pisemny wniosek podatnika w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Złożenie informacji na wniosek podatnika nie zwalnia z obowiązku złożenia informacji po zakończeniu roku podatkowego. W razie zaprzestania prowadzenia działalności przed upływem terminu do złożenia informacji IFT-2/IFT-2R, przekazuje się ją w terminie do dnia zaprzestania działalności. Nabyte prawa autorskie stanowią wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska w przedmiocie opisanego powyżej zdarzenia przyszłego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie wskazał, czy Spółka z siedzibą na Cyprze której będą wypłacane należności z tytułu praw autorskich jest Jego udziałowcem i jaki posiada udział w kapitale Spółki. Natomiast we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, iż jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia (do 30 czerwca 2013 r. - zastosowania stawki 5%) o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), jest posiadanie przez spółkę będącą podmiotem "zagranicznym" nie mniej niż 25% udziału w spółce będącej podmiotem "krajowym". Mając powyższe na uwadze, w niniejszej interpretacji przyjęto założenie, że warunek ten jest spełniony.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

W art. 21 ustawy o p.d.o.p., wymienione zostały określone rodzaje należności, wypłacanych przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem "u źródła" ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 ustawy o p.d.o.p.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. stanowi, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów.

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i na podstawie art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

Z art. 12 ust. 1 umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) wynika, że należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże należności, o których mowa w ustępie 1, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych należności (ust. 2).

Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. umowy, określenie "należności licencyjne", użyte w niniejszym artykule, oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla telewizji lub radia, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy lub technologii produkcji albo za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.

Natomiast art. 26 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., stanowi, iż osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Płatnik może więc, na podstawie przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie pobierać zryczałtowanego podatku w ogóle, bądź też pobierać go w niższej stawce wynikającej z umowy. W interesie podatnika jest więc, by dostarczyć wymagany prawem dokument - certyfikat. Pobranie podatku w stawce wynikającej z umowy, bądź też odstąpienie od poboru zryczałtowanego podatku możliwe jest bowiem tylko pod warunkiem udokumentowania płatnikowi dla celów podatkowych siedziby podatnika (odbiorcy płatności) uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 4a pkt 12 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji oznacza to zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, daje również możliwość zastosowania 5% stawki podatku do dnia 30 czerwca 2013 r. (a po tej dacie całkowitego zwolnienia z podatku), jednak tylko w przypadku, gdy należności licencyjne wypłacane są spółce powiązanej (udział w kapitale spółki powiązanej nie mniejszy niż 25%) i spełnione zostaną warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o p.d.o.p., zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

a.

spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

b.

położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka:

a.

o której mowa w pkt 1, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, lub

b.

o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1, lub

c.

o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania,

4.

odbiorcą należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

a.

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b.

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy o p.d.o.p., warunek posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3, uważa się także za spełniony, jeżeli zarówno w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 1, jak i w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 2, inna spółka podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - nie mniej niż 25% udziałów (akcji). Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a i b oraz ust. 3a, wynika z tytułu własności (art. 21 ust. 3b ustawy o p.d.o.p.)

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., przepis ust. 3 ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Ponadto w art. 21 ust. 5 ustawy o p.d.o.p., wskazano, że przepisy ust. 3 i 4 mają również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 3 pkt 3, upływa po dniu uzyskania przez spółkę, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), o których mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka o której mowa w ust. 3 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od przychodów określonych w ust. 1 pkt 1 w wysokości 20% przychodów, z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 26 ust. 3.

W myśl art. 21 ust. 7 ustawy o p.d.o.p., jeżeli w wyniku szczególnych powiązań, o których mowa w art. 11 ust. 1, między podmiotem wypłacającym i uzyskującym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, w wyniku czego kwota wypłaconych należności jest wyższa od tej, jakiej należałoby oczekiwać, gdyby powiązania te nie istniały, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się tylko do kwoty należności określonej bez uwzględniania warunków wynikających z tych powiązań. Przepisy art. 11 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 8 tejże ustawy, przepisy ust. 3 - 7 stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy.

Jednakże obowiązywanie zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 3 ustawy o p.d.o.p., zostało ograniczone art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533 z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o p.d.o.p., ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.

Przy czym, stosownie do brzmienia art. 6 ww. ustawy zmieniającej o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, podatek dochodowy od przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, ustala się w wysokości:

1.

10% przychodów - od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,

2.

5% przychodów - od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

- jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o p.d.o.p.

Ponadto, stosownie do art. 22a ustawy o p.d.o.p., przepisy art. 20 - 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

1.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

2.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Stosownie do art. 26 ust. 1f ustawy o podp, w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 pkt 3 lit. c i ust. 3a lub w art. 22 ust. 4 pkt 4.

Płatnik może więc, na podstawie przytoczonych powyżej przepisów art. 21 ust. 3 ustawy o p.d.o.p., pobrać podatek w wysokości 5% (do dnia 30 czerwca 2013 r.), jednakże wyłącznie po spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie. Jednakże w tym przypadku, również obowiązkowe jest uzyskanie certyfikatu rezydencji (art. 26 ust. 1c). Ponadto, wypłacający należności zobowiązany jest uzyskać, pisemne oświadczenie o którym mowa w art. 26 ust. 1f ustawy o p.d.o.p.

Należy również wskazać, iż poza obowiązkiem potrącenia należnego podatku i jego odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego, w związku z wypłatą podmiotowi zagranicznemu należności licencyjnych, na płatniku spoczywają również inne obowiązki.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o p.d.o.p., płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-2/IFT-2R - informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych mniemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

Stosownie do art. 26 ust. 3a ustawy o p.d.o.p., płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.

Na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2 (art. 26 ust. 3b ustawy o p.d.o.p.).

Artykuł 26 ust. 3c ustawy o p.d.o.p., dodaje ponadto, iż w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3a, płatnik przekazuje informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do dnia zaprzestania działalności.

Natomiast zgodnie z art. 26a ustawy o p.d.o.p., w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru (CIT-10Z - deklaracja o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników mniemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

W świetle powyższych przepisów stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Wskazać, w tym miejscu należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena, czy mające być przedmiotem cesji prawa stanowią prawa autorskie i pokrewne, powyższe przyjęto bowiem jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań dotyczących podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl